האם דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז מכין את הקרקע לחיים הפוליטיים, ומשתמש לשם כך בכוח ומשאבי המשרה הצבאית? תפקיד מפקד יחידת הדוברות הצה"לית הוא משרה מתוקשרת, מטבע הדברים. בכנסת הנוכחית משמשים שניים שכיהנו בתפקיד הזה בעבר – נחמן שי ומירי רגב. תא"ל בדימוס נחמן שי חייב את הקריירה הציבורית שלו במידה רבה לעובדה שכדובר צה"ל במלחמת המפרץ זכה להיכנס בקולו לכל בית בישראל כשהמליץ לשתות מים כהגנה מפני הטילים הכימיים מעיראק (שלשמחתנו, בוששו מלנחות כאן).

מתוך דף הפייסבוק של מוטי אלמוז

מתוך דף הפייסבוק של מוטי אלמוז

מאז השתנו פני התקשורת, וכיום מפעילה יחידת דובר צה"ל עמודים רשמיים של צה"ל ויחידותיו ברשתות החברתיות, והם זוכים למאות אלפי עוקבים. מטבע הדברים, הדפים השונים מקדמים גם את מפקדי יחידת הדובר, המוסרים הודעות שונות, אולם היכן עובר הגבול בין קידום תדמיתי של בעלי משרה אגב תפקודם לבין ניצול של התפקיד לצורך קידום אישי? דובר צה"ל הנוכחי, מוטי אלמוז, הזיז את הקו, המטושטש ממילא, עוד צעד לאחור. אלמוז לא הסתפק בדפי הפייסבוק הרשמיים הקיימים, ופתח עמוד פייסבוק לקידומו האישי. זו התנהלות שלא מצאתי לה מקבילה בקרב קצינים בכירים אחרים, שאינם מתנהגים באופן שמרשה לעצמו מי שאמון על יחסי-הציבור של הצבא ואנשיו.

לעמוד הפייסבוק של אלמוז הצטרפו בתוך כחצי שנה לא פחות מ-23 אלף עוקבים. המספר הגדול של העוקבים מוסבר כנראה בקידום שמקבל הדף האישי מדף הפייסבוק הרשמי של צה"ל שמפעילה יחידת הדובר. מפעילי העמוד הרשמי של הצבא עשו "לייק" לעמוד של אלמוז, פעולה שבעצמה עשויה להזרים עוקבים של העמוד הרשמי לעמוד האישי. הלייק לעמוד האישי, שלא כמו לייק לפוסט, מופיע באופן שוטף בעמוד הרשמי של הצבא. אלמוז גם משתמש בתמונתו הרשמית במדים כתמונת העמוד האישי, והבלבול בין האישי לרשמי ממשיך גם הלאה (אלמוז גם מכנה את עצמו בדף "פקיד ממשלתי", למרות היותו חייל לובש מדים), בתוכני הדף האחרים.

מתוך דף הפייסבוק של מוטי אלמוז

מתוך דף הפייסבוק של מוטי אלמוז

אלמוז מעלה אל דף הפייסבוק שלו בעיקר תמונות של עצמו, במדים או על אזרחי: כמה עשרות בתוך חצי השנה. נוסף לתמונות שלו עצמו מקפיד אלמוז להציג קצין בכיר נוסף: את הרמטכ"ל גדי אייזנקוט. כך, למשל, בזמן שאשת ראש הממשלה מתגאה בעובדה שהצליחה לגייס תרומה לטובת חיילים רעבים, מספר אלמוז על תרומתו האישית לחייל בודד שהזמין לחגוג עימו את ליל הסדר. בערב החג העלה אלמוז תמונה שלו ושל שף כפר הנופש הצבאי אולגה וכתב: "זה ישראל. השף של כפר הנופש באולגה. מאות חיילים בודדים יעשו כאן ליל סדר מרכזי וייהנו ממה שישראל והצוות הכינו. עברתי על התפריט – מאשר". וכך זה ממשיך, בשילוב של פרטים ביוגרפיים, נוסטלגיה ושמאלץ.

לדובר צה"ל נשלחו היום לפנות בוקר השאלות הבאות:

מי מתפעל את עמוד הפייסבוק של אלמוז, והאם למי מיחידת דובר צה"ל מלבד הדובר עצמו יש יד בדבר? מדוע מכנה עצמו הדובר בעמוד המדובר "פקיד ממשלתי", בעודו חייל לובש מדים?  מדוע פתח הדובר את העמוד הנ"ל ולאיזה שימוש? האם יש קצינים בכירים נוספים שמחזיקים עמוד לקידומם האישי? האם כמה מהתצלומים בעמוד צולמו בידי חיילים מיחידת דובר צה"ל בהיותם בתפקיד? האם מתקיים שיתוף פעולה בין העמודים הרשמיים של צה"ל לבין העמוד המדובר (כגון הצעה לחברות/ המלצה על עמוד וכו'), וכיצד השיג העמוד 23 אלף עוקבים בחצי שנה? איזה עניין מוצא הדובר (חייל בתפקיד, כאמור) בשיתוף הציבור בביוגרפיה שלו ובמידע על אודות בני משפחתו?

למרות בקשות חוזרות מצד פקודיו של אלמוז ביחידת דובר צה"ל לעכב את עליית הטור עד לניסוחה של תגובה מצדם, הודיעו לבסוף מדובר צה"ל כי אין בכוונתם להגיב לדברים.

מתוך דף הפייסבוק של מוטי אלמוז

מתוך דף הפייסבוק של מוטי אלמוז