ביום שישי האחרון, לאחר כ-15 שעות של עיכובים וחקירות בנמל התעופה בן-גוריון, הועלה העיתונאי והצלם העצמאי יזיד קמלדיאן על מטוס וגורש מישראל.

קמלדיאן, מוסלמי תושב דרום-אפריקה, מתמחה בדיווח וצילום ממסעותיו ברחבי העולם. הוא הגיע לישראל בהזמנת ה-WCC, ארגון נוצרי המאגד מאות כנסיות ברחבי העולם, כדי להשתתף בפרויקט בן שלושה חודשים הכולל היכרות עם אתרי האזור ותושביו. על-פי האתר WCC, מדובר בתוכנית שמטרתה הזדהות עם פלסטינים החיים תחת השלטון הישראלי ופעילות משותפת לצד ארגוני שמאל.

יזיד קמלדיאן (צילום: יזיד קמלדיאן)

יזיד קמלדיאן (צילום: יזיד קמלדיאן)

לדבריו, עם הגשת דרכונו להחתמה, ניגש אליו איש ביטחון וביקש ממנו לבוא עימו לחדר צדדי. חפציו נלקחו ממנו, כולל הטלפון הנייד ומצלמת הווידיאו שלו, ובמהלך השעות הבאות המתין ונחקר לסירוגין.

"הם לא רצו להאמין שאני דרום-אפריקאי", סיפר קמלדיאן בשיחה טלפונית עם "העין השביעית", לאחר שחזר לדרום-אפריקה. "הם שאלו אותי כמה פעמים אם אני בטוח שאני דרום-אפריקאי ואמרו ששמי אינו נראה כמו שם דרום-אפריקאי. אני חושב שהם לא יודעים שדרום-אפריקה היא מדינה מגוונת למדי מבחינת אוכלוסייה".

לדבריו, אין זו הפעם הראשונה שכניסתו לישראל נמנעה. בשנת 2006, לאחר תיור בירדן, ביקש להגיע לירושלים ונעצר בגבול, בלי שהוסבר לו מדוע. הוא מספר כי העריך שגם הפעם ייתקל בהתנגדות, אך לא חשב שימנעו את כניסתו משום שהוזמן למדינה על-ידי ארגון גדול ומוכר.

קמלדיאן מוסיף כי בעת חקירתו נשאל לזהות אביו ואבי אביו, ולאחר שאישר כי אף הם נולדו בדרום-אפריקה, נשאל מדוע בא להשתתף בתוכנית שיוזם ארגון נוצרי. נראה שהסבריו כי התוכנית פתוחה לכל הדתות לא שיכנעו את חוקריו. הם שאלו אותו אם היה אי-פעם באפגניסטן, עיראק או פקיסטן, והוא ענה בשלילה.

לבסוף הודיעו לו כי כניסתו לא אושרה וכי הוא יגורש מישראל. טביעות אצבעותיו נלקחו, הוא צולם, והוחזר לתא המתנה. חוקריו מסרו לו כי הסיבה שבגינה נאסרה כניסתו היא שהם "אינם בטוחים שאם ייתנו לו להיכנס לא יקרה משהו".

ממה הם חששו?
"הם לא פירטו, ואין זה מקומי לשער מה הם חשבו. זו חובתם להשיב על כך".

לפני עלייתו למטוס הוחזר לו ציודו האישי, למעט מצלמת הווידיאו. היא הוטסה לדרום-אפריקה בנפרד. רק לאחר שחזר למולדתו נודע לו כי נציג השגרירות הדרום-אפריקאית בישראל ניסה ליצור עימו קשר, בלא הצלחה, וכי עורך-דין מטעם איגוד הכנסיות שהזמינו לישראל הגיע לנמל התעופה, אך נמנע ממנו ליצור איתו קשר.

"אני מאוכזב מהיחס שקיבלתי", אומר קמלדיאן, "מכך שלא נתנו לי לטלפן, ושלא קיבלתי אוכל או שתייה במשך כל הזמן שהוחזקתי".

זו אינה הפעם הראשונה השנה שישראל מונעת כניסת עיתונאי לשטחה. בחודש ינואר הוחזק ג'ראלד מלסין, עיתונאי בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען, במשך שבוע שלם במתקן מסורבי הכניסה שבנמל התעופה בן-גוריון, לפני שגורש.

מדוברות רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול נמסר כי חקירת קמלדיאן וההמלצה למנוע את כניסתו לישראל נעשו על-ידי שירות הביטחון הכללי.

מהשב"כ טרם נמסרה תגובה.