קוראי "העין השביעית" כבר מכירים היטב את ההטיות המובנות בדיווחים החדשותיים של שני הטבלואידים הנפוצים בישראל. בעוד ש"ישראל היום" משרת את אדוניו בבוטות ובחוסר תחכום מביכים, "ידיעות אחרונות" עושה זאת בצורה מקצועית יותר: המניפולציות של העיתון בידיעות שהוא מפרסם על דורשי טובתו (אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ועוד מוטבים מזדמנים) מתוחכמות ומעודנות יותר מאלה של המתחרה, וסביר שהן נסתרות מעיניהם של רבים מקוראיו. כך גם בדיווחים השליליים תמיד על מי שקם לכלות את העסק המצליח – ראש הממשלה שפטרון עשיר הקים עבורו עיתון מתחרה.

"לוחם השייטת הסיר את המידע הפרובוקטיבי", הידיעה ב"ידיעות אחרונות"

"לוחם השייטת הסיר את המידע הפרובוקטיבי", הידיעה ב"ידיעות אחרונות" (לחצו לקריאה)

אבל לא תמיד "ידיעות אחרונות" הוא הצד המתוחכם. הנה כותרת שהתפרסמה בעיתון ביום רביעי, 31.12.14, בנושא שאינו קשור לפוליטיקאים אהודים או שנואים: "סערת החמסה – לוחם השייטת הסיר את המיצג הפרובוקטיבי". בטקסט של הידיעה מופיע המידע הנכון והמלא: סטודנט השחית את החאמסה עם הכיתוב "אטבח אל-יהוד" מהתערוכה במכללת ספיר, ואף הודה בכך. אבל הכותרת שנתנו עורכי "ידיעות אחרונות" מטעה לחלוטין. מי שיקרא רק אותה עשוי להבין שהאמן נכנע ללחץ והחליט להסיר את המיצג מהתערוכה.

הכותרת המטעה הזאת אינה מקרה בודד. זו אחת הדרכים שבהן עורכי עיתונים מתאימים את המציאות (המדווחת בדרך-כלל במלואה בטקסטים שמעבירים הכתבים) לקו של העיתון, ודניאל דור עמד על כך כבר לפני שנים בספרו "עיתונות תחת השפעה". אלא שכאן נתקלנו בדוגמה קיצונית במיוחד למניפולציה כזאת: "לוחם שייטת" במקום סטודנט, "הסיר" במקום השחית – והמשמעות מתהפכת לחלוטין. זו אינה כותרת, זו הטעיה בוטה.

"סערה בתערוכה: נגנבה יצירת אמנות עם הכיתוב 'אטבח אל-יהוד'", הכותרת ב"ישראל היום" (לחצו לקריאה)

"סערה בתערוכה: נגנבה יצירת אמנות עם הכיתוב 'אטבח אל-יהוד'", הכותרת ב"ישראל היום" (לחצו לקריאה)

העורכים ב"ידיעות" מוזמנים לקחת דוגמה לכותרת הוגנת דווקא מהמתחרים הלא-נחמדים. זו הכותרת שניתנה לגניבה ב"ישראל היום": "סערה בתערוכה: נגנבה יצירת אמנות עם הכיתוב 'אטבח אל-יהוד'". ההודאה של הסטודנט מופיעה בגוף הטקסט, ובאתר האינטרנט של העיתון היא נכללת בכותרת משנה: "לוחם לשעבר בשייטת 13 וסטודנט במכללת ספיר קיבל אחריות על הגניבה: 'ההגנה על העם לא מסתיימת ברגע השחרור מצה"ל'".

אם יתעקשו ב"ידיעות אחרונות" להמשיך בקו המערכתי החדש, הנה כמה הצעות לכותרות באותה רוח חיובית כלפי מי שביצע עבירה פלילית: את הדיווח על הרשעתו של נשיא לשעבר באונס תוכלו להכתיר ב"הפוליטיקאי המבריק היה עטוף באהבת נשים", על פרשת אתי אלון והמעילה בבנק למסחר יוכל "ידיעות" לספר תחת הכותרת "האחות האוהבת אספה מיליונים כדי לעזור לאחיה", ועל האם שרצחה את שני ילדיה ידווח העיתון תחת הכותרת "האם המסורה הצילה את ילדיה מחיים של סבל".

האמת היא שאם מחפשים היטב, אפשר למצוא כבר עכשיו בעיתון כמה וכמה דוגמאות כאלה. רובן אולי פחות בוטות, אבל העיקרון זהה.