תחרות הפיתוח שנערכה בשבוע שעבר ביוזמת ארגון העיתונאים הבינלאומי Global Editors Network ובחסות חברת גוגל הסתיימה בנצחונה של קבוצת "הארץ". היישום שפיתחו נציגי האתר, "למי אכפת? מרכז הבחירות 2015", מאפשר לגולשים לקבל מידע על מיקום הקלפי שבה עליהם לבחור ופעילויות המועמדים המועדפים עליהם באזור לפי בחירתם.

שלושת השופטים בתחרות, מנהלת התוכנית מטעם GEN אוונג'לין דה-בורגון, המפתחת בירנית גורן והמעצב מושון זר-אביב, התכנסו בחדר צדדי של מתחם גוגל בתל-אביב למשך שעה ארוכה לפני שהכריזו על זהות המנצח. לצד "הארץ" התמודדו באירוע צוותים מטעם ארבעה כלי תקשורת נוספים (ynet, "וואלה", "ישראל היום" ו-nrg), שני סטארט-אפים מקומיים (ויביטס ואאוטבריין) ומוסד אקדמי (המכללה למינהל). כל צוות, שהורכב מעיתונאי, מפתח ומעצב, נדרש לפתח במהלך שני ימי התחרות יישום העונה על צורך עיתונאי באמצעות מפה מקוונת ושירותים מבוססי מיקום.

נוסף להאקתון שנמשך שעות ארוכות נהנו הצוותים המתמודדים בתחרות מסדנה זריזה שהעבירה רוני לוין מגוגל ישראל על שירותי המפות שמציעה החברה ומהרצאה מרתקת מאת מושון זר-אביב על קרטוגרפיה ואינפוגרפיקה מימי נפוליאון ועד היום. כדי לעורר השראה אצל הצוותים המתמודדים הציגו מארגני התחרות כמה מהמיזמים הבולטים שפותחו במסגרת תחרויות GEN בשנים עברו. בין היתר הוצג המשחק HeartSaver, שפותח על-ידי צוות אתר "פרופבליקה" במטרה להדגים את הפערים בשירותי הבריאות בין שכונות שונות בניו-יורק, ויישום שפותח על-ידי צוות שווייצרי המציג את העלייה בממדי העברת כספים ממהגרים לבני משפחתם במולדתם.

הזכייה במקום הראשון מקנה לצוות אתר "הארץ" כרטיס כניסה להאקתון בינלאומי שייערך בחודש יוני הקרוב בברצלונה, שם יתמודדו מול זוכי תחרויות דומות שנערכו בשנה החולפת ברחבי העולם. השופטים ציינו לשבח את צוות ynet, שפיתח יישום המאפשר למשתמש לאתר מרכול זול וקרוב למקום מגוריו על סמך נתונים מסקרי מחירים המתפרסמים בתקשורת לפני ראש השנה ופסח, וכן את צוות אאוטבריין, שפיתח יישום המסוגל לחלץ מתוך מאמרים מקוונים קואורדינטות של המקומות המוזכרים בהם (מסעדות, אטרקציות וכדומה) ולאותת למשתמשים כאשר הם נמצאים בקרבת מקום אליהם.

להורדת הקובץ (PDF, 1.07MB)

תמונות לדוגמה מהיישום שפיתח צוות "הארץ"

אפשר להניח ש"למי אכפת?" ישולב בקרוב באתר "הארץ", כחלק מההיערכות לבחירות לכנסת. גם היישום שפיתח צוות "וואלה" במהלך ההאקתון, המציג את מיקומם של חוגי בית שיתרחשו לקראת הבחירות לכנסת, יעלה בקרוב בערוץ הבחירות של האתר. אולם לדברי מנהלת התוכנית דה-בורגון, העיקר בהאקתון אינם דווקא היישומים המפותחים במסגרתו, אלא עצם שיתוף הפעולה הצמוד בין עיתונאים, מפתחים ומעצבים.

במציאות המאפיינת כמה מאתרי החדשות בישראל, ונפוצה גם במדינות אחרות בעולם, אפשר רק לברך על מיזם שמביא לחדר אחד נציג מהמערכת העיתונאית, לצד מפתח ומעצב, שכן אתרי חדשות רבים סובלים מהפרדה כפויה בין המערכת העיתונאית לאנשי המחשבים. לעתים המחלקה הטכנולוגית שוכנת בקומה אחרת מהמערכת העיתונאית, לעתים מתבצע מיקור לחברת פיתוח חיצונית. כך או כך, המקרים שבהם יישומים שאמורים לשמש את המערכת העיתונאית מפותחים בשיתוף פעולה מלא ועקבי עם נציגי המערכת אינם שכיחים במידה מספקת.

כאשר עיתונאי עובד במשך יומיים רצופים עם מפתח ומעצב, הוא לומד מקרוב על מגבלות הפיתוח. כאשר מפתחים ומעצבים עובדים ברציפות לצד עיתונאי, הם מבינים לעומק את הדרישות והציפיות של המערכת העיתונאית. דה-בורגון מקווה כי עצם היכולת לראות את המיזם המתפתח מנקודת המבט הנגדית תעזור למשתתפים בתחרות בפעם הבאה שיבקשו לפתח מיזם חדש עבור האתר שבו הם עובדים.

נוסף למפגש הפנים-ארגוני, היה מעודד לראות לאורך האירוע את המפגש הבין-ארגוני. עובדים מ-ynet ו"ישראל היום", "הארץ" ו-nrg בילו יומיים יחדיו בלי להידרש לכינויי הגנאי שמטיחים הבכירים בכלי התקשורת הישראליים זה בזה. בלי "אימפריית הרשע של מוזס", "חלוקת במבה חינם ששוברת את השוק" או "סמולנים עוכרי ישראל". רק עיתונאים, מפתחים ומעצבים, שעובדים יחדיו וזה מול זה במטרה לייצר יישום המשרת את המערכת העיתונאית והציבור.

*    *    *

תמונות מן התחרות