שופטי בית-המשפט העליון הוציאו היום צו ביניים המעביר את משה נסטלבאום מתפקידו כמנהל חטיבת החדשות בטלוויזיה. בכך נענו השופטים באופן חלקי לעתירת אגודת העיתונאים, שדרשו באמצעות עורכי-הדין אילן בומבך ויריב רונן לבטל את מינויו בפועל לתפקיד על רקע הרשעתו בבית-הדין המשמעתי.

נסטלבאום, שכיהן עד שלהי 2013 כמנהל בפועל של חטיבת החדשות בערוץ 1, הודח מתפקיד זה לאחר שהורשע בתובענה משמעתית שהוגשה נגדו בעקבות הערות הומופוביות שהשמיע כלפי עובדים שהיו כפופים לו. במסגרת הסדר הטיעון שנחתם בסוף דצמבר האחרון נגזרו עליו נזיפה, הפקעת משכורת והעברה מתפקידו לתפקיד שאינו ניהולי למשך שלושה חודשים. בתום שלושת חודשי ההשעיה מינה אותו מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם פעם נוספת למנהל חטיבת החדשות בפועל.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בבית-המשפט העליון, בפני הנשיא אשר גרוניס והשופטים נעם סולברג ודפנה ברק-ארז, הסביר המנכ"ל את המינוי מחדש של נסטלבאום במלים הבאות: "נוצר מצב שכאשר הוא הושעה מתפקידו מילאנו את מקומו על-ידי אלון מזר, שפנה אלי כמה פעמים ואמר שאינו עומד בעומס והיה לו קושי להתמודד עם התפקיד וביקש להשתחרר מתפקידו. כל פעם ביקשתי ממנו לגלות סבלנות ולהמשיך לשאת בעול, אך היתה נקודה שהוא האיץ בי להשתחרר מהתפקיד, שהוא תפקיד קשה מאוד".

"בכל רשות השידור אין מישהו אחר שיכול למלא את התפקיד?", תהה הנשיא גרוניס. "לא כל אחד שש למלא את התפקיד, למרות שיש אנשים מוכשרים", הסביר המנכ"ל בן-מנחם. "בדקתי עם אנשים שונים. הכוונה לפרסם מכרז כמה שיותר מהר ולבחור את האדם המתאים ביותר. [...] כדי לנהל את המערכת אני חייב אדם מקצועי, ולא כל אחד מוכן לשאת את העניין הזה, במיוחד שהתפקיד מחייב עימות עם עובדים והפעלת יותר מ-100 עובדים, ולא כל אחד מוכן לעשות זאת. אני בדקתי את העניין המשמעתי ועסקת הטיעון בהם הגיעו מר נסטלבאום והמדינה, והבנתי שאין שום מניעה למנותו או לגשת למכרזים לכל תפקיד אחר במדינה. הוא כבר ריצה את עונשו, ומדוע אני צריך להיות זה שיענישו פעם נוספת?".

עורכי-הדין אמיר בשה ומורן סבוראי, באי-כוחו של נסטלבאום, טענו בפני בית-המשפט כי "האיש עמד בהליך משמעתי והסכים לגזר דין מוסכם, ואותם שלושה חודשים הסתיימו. לא מדובר בעבירה שיש עימה קלון, לא נאמר שאסור לו למלא תפקיד ניהולי לאחר מכן. נכון לעכשיו הוא ממלא את התפקיד. אנו סבורים שבמצב כזה, שיש מינויים לא מעטים וחלק מהעניינים הם מחלוקות פנימיות ברשות, יש בעיה עם אכיפה בררנית".

שופטי בג"ץ לא השתכנעו, ונוסף לצו הביניים האוסר על נסטלבאום למלא את תפקיד מנהל חטיבת החדשות עד להכרעה בעתירה, הוציאו צו על תנאי המורה לרשות השידור  להשיב לטענות העותרים ולהסביר מדוע לא יועבר נסטלבאום מתפקידו באופן קבוע.

בג"ץ 3273/14