בעמוד הפייסבוק של מאבק המתרגמים לכתוביות התפרסם שלשום פוסט זועם. "20 ימי שביתה ובערוצי הטלוויזיה קשר שתיקה", נטען בפוסט. "הערוץ הראשון, ערוץ 2 וערוץ 10 מיישרים קו עם חברות יס והוט, ומתעלמים משביתת המתרגמים לכתוביות. זהו קשר שתיקה שבין ערוצי הטלוויזיה ובין יס והוט".

בשיחה עם "העין השביעית" אומרת עליזה פרידמן, יו"ר ועד מתרגמי הכתוביות, כי העדר הסיקור הפתיע אותה ואת עמיתיה למאבק. כשהחלו בשביתה על שיפור תנאי עבודתם, היא נזכרת, ציפו ליחס קשה מצד חברות הוט ויס. בטלוויזיה הרב-ערוצית משודרות רוב התוכניות המתורגמות בישראל, ושתי החברות השולטות בענף הן המעסיקות הגדולות ביותר של המתרגמים (באמצעות קבלני משנה – אולפני-התרגום). מתרגמי הכתוביות השובתים חשבו שיזכו להד למאבקם בערוצי הטלוויזיה שאינם קשורים לכבלים וללוויין, אלא שגם שם נשמרת דממה גמורה.

דוגמה לשיבוש תרגום שנמסרה בידי ועד המתרגמים השובתים

דוגמה לשיבוש תרגום שמסר ועד המתרגמים השובתים. הביטוי המקורי: "How many babies does it take to screw in a light bulb?"

לדברי פרידמן, לא זו בלבד שהערוצים נמנעים מלסקר את מאבקם, אלא שבכמה מקרים אייטמים שתוכננו, לעתים אף הוקלטו – לבסוף נגנזו. כך, לדוגמה, מספרת פרידמן כי היא עצמה התראיינה טלפונית לתוכנית "צינור לילה" של ערוץ 10 ב-20.2.14 וסיפרה על מצוקת המתרגמים והפעילות המתוכננת. הראיון, היא אומרת, נועד להיות משודר עוד באותו הערב, אולם נגנז. "כששאלתי למה, התחילו לגמגם", היא אומרת. "בהתחלה אמרו אולי מחר, ואחרי זה אמרו 'לא יצא', 'ברגע האחרון זה לא הסתדר'".

ב-29.4.14 היה המתרגם יניב אידלשטיין אמור להופיע בתוכנית "חדשות הלילה" שמפיקה חברת החדשות של ערוץ 2 ולדבר על מאבק המתרגמים. כשלוש שעות לפני מועד הראיון הודיעו לאילדשטיין שאין טעם שיבוא לאולפנים שכן האייטם בוטל.

למחרת, ב-30.4.14, היה אמור להתקיים דיון על מצוקת המתרגמים בתוכנית הבוקר של אורלי וילנאי וגיא מרוז. המתרגם גיא כהן הוזמן לתוכנית, ומוועד המתרגמים נשלחו למערכת "אורלי וגיא" תצלומי מסך של שיבושי תרגום, כדי להעיד על חומרת המצב בענף. ערב לפני השידור הודיעו לכהן כי אין צורך שיבוא לאולפן, שכן "נכנסו דברים אחרים חשובים יותר".

בסופו של דבר שודר בתוכנית הבוקר אייטם על מתרגמי הכתוביות, אך בהעדר נציג מטעמם. תחת זאת הוקרנו תצלומי המסך שהועברו מבעוד מועד. למתרגמים שוב לא ניתנה ההזדמנות לשטוח בפני צופי הטלוויזיה את טענותיהם ודרישותיהם.

הפגנת המתרגמים השובתים (צילום: ועד מתרגמי הכתוביות)

הפגנת המתרגמים השובתים (צילום: ועד מתרגמי הכתוביות)

הדוגמה הבולטת ביותר אירעה דווקא בגוף לא טלוויזיוני – אתר ynet. ב-25.3.14 הגיעה פרידמן לאולפני האתר, שם רואיינה על אודות מאבק המתרגמים שהיא מובילה על-ידי העיתונאי עמית קוטלר. בתום הראיון נאמר לה כי אירעה תקלה טכנית. "זה היה חשוד", היא אומרת, "כי כשנגמרה ההקלטה של הראיון הוא היה כל-כך מרוצה, אבל ראיתי שכל פעם שאמרתי 'הוט' התעקם לו משהו בעין". למחרת, מוסיפה פרידמן, נאמר לה שהראיון בוטל. כשהתעניינה מדוע נאמר לה שהנושא "כבר לא רלבנטי".

הבעלים של ynet, ארנון (נוני) מוזס, כבר אינו בעל מניות בהוט, אולם כפי שיכול לראות כל מי שגולש בדף הבית של האתר, ל-ynet שיתוף פעולה קבוע עם חברת הכבלים, כולל ערוץ נפרד המציע שידורים נבחרים של החברה.

"כל הדוגמאות האלה זה כמובן בלי קשר לאינסוף פניות לכל כתבי הטלוויזיה, שאף אחד אפילו לא חזר אלינו", מוסיפה פרידמן.

האם ברשות השידור יש יחס שונה?

דוגמה לשיבוש תרגום שמסר ועד המתרגמים השובתים. הביטוי המקורי: "The shit is really going to hit the fan"

דוגמה לשיבוש תרגום שמסר ועד המתרגמים השובתים. הביטוי המקורי: "The shit is really going to hit the fan"

"קיבלנו יחס שונה ברדיו, גם בקול-ישראל וגם בגלי-צה"ל, אבל לא בערוץ 1. וזה נראה לי מוזר כי אני חושבת שזה בסך-הכל דבר שמעניין את צופי הטלוויזיה. חשבנו שבערוצי הטלוויזיה יהיו יותר פתוחים. כבר חודשיים, אפילו יותר, שאנחנו מתדפקים על הדלתות. היתה לנו שביתה מקדימה בפברואר, עכשיו אנחנו נכנסים לשבוע רביעי של שביתה כללית, והם לא מדווחים על זה, פשוט לא מדווחים על זה".

מטעם "צינור לילה" נמסר בתגובה: "כפועל יוצא של שעת השידור שלה, מקפידה 'צינור לילה' מיום היווסדה לחדש לצופיה ולא למחזר ידיעות ו/או אייטמים שצצו במהלך היום שחלף בעיתונים ו/או באתרי החדשות הגדולים. אכן נקבע ואף נערך ראיון טלפוני עם הגב' פרידמן, מתוך כוונה לבשר על שביתת המתרגמים לצופינו – שביתה שעליה התבשרנו אנחנו באמצעות מספר סטטוסים בפייסבוק – כבר בראשית אותו שבוע.

"לצערנו, רק משהתקיים הראיון התחוור לנו כי ידיעה נרחבת בעניין כבר פורסמה באתר עיתון 'הארץ' באותו ערב. מכאן ההחלטה שלא לשדר את הראיון – והחלטה זו אף נמסרה על-ידי תחקירן התוכנית לגב' פרידמן עצמה, שאף התבקשה לעדכן בתוצאות השביתה. 'צינור לילה' נהנית מחופש עיתונאי מלא ואין בגניזת הראיון, כפי שמתרחש במערכת התוכנית כמעט מדי יום, משום להעיד על כל שיקול אחר של המערכת – למעט השיקול העיתונאי".

מחברת החדשות של ערוץ 2, מהתוכנית "אורלי וגיא" ומאתר ynet לא נמסרה תגובה.