נולד ב-1950 בתל-אביב. גדל בתל-אביב ובאילת. למד מדע המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטאות תל-אביב וג'ורג' וושינגטון.

בשנים 1968–1971 שירת בצה"ל ככתב צבאי של "במחנה" וגלי-צה"ל, וסיקר בין השאר את חזית סיני במלחמת ההתשה. כאזרח היה הכתב הראשי של "במחנה" עד 1974, ולאחר מכן הכתב בארה"ב, עד 1975. במסגרת זו הכין סדרת כתבות על הצבא האמריקאי לאחר מלחמת וייטנם.

בשנים 1974–1976 שהה בארה"ב ועבד במשלחת משרד הביטחון בניו-יורק ובמשרד הקישור לקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון.

עם שובו מארה"ב החל לכתוב ב"דבר". בשנים 1977–1995 היה הפרשן הצבאי של העיתון והכותב הראשי של מאמרי המערכת. כתב גם בירחון "מוניטין" ובשבועון "כותרת ראשית". בשנים 1983–1986 היה שליח "דבר" בוושינגטון ועקב בעיקר אחר ערוץ ההידברות החשאי שפעל בוושינגטון בין שגרירי ישראל וברית-המועצות, משפט הדיבה של אריאל שרון נגד השבועון "טיים" בניו-יורק ופרשת פולארד.

במהלך שנות השמונים והתשעים ערך והגיש בגלי-צה"ל את התוכניות "פ.א. – פגישה אישית" ו"ספרא וסייפא". בשנים 1993–1995 היה הפרשן הצבאי של הערוץ הראשון והשתלם בבימוי חדשות. כתבותיו על מלחמת יום-הכיפורים ועל יחסי הביטחון ישראל-ארה"ב הוצגו בתוכנית "מבט שני" בערוץ הראשון.

מ-1996 חבר הנהלת מערכת "הארץ" ופרשן בעיתון. מושאי כתיבתו הם צה"ל, קהילת המודיעין, משרד החוץ ומלחמות ישראל; יחסי ישראל-ארה"ב, עם דגש על ההיבט הבטחוני ועל הקשרים עם ברית נאט"ו; משטרת ישראל וחקירות פליליות נגד אנשי ציבור.

פרשנויותיו משודרות בערוץ 2, בערוץ 10 ובקול-ישראל. רשימותיו התפרסמו בשבועונים "ניו-ריפבליק" ו"אקונומיסט". בעת הפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003 והמלחמה בלבנון ב-2006 היה הפרשן הישראלי של רשת סי.בי.אס.

היה מיוצרי הסרט "תיק שמחוני", על אודות יחסי אלוף פיקוד הדרום אסף שמחוני והרמטכ"ל משה דיין במבצע קדש. הסרט הוקרן לראשונה ב-2006, בבימויו של מיכה פרידמן.

ב-1989 חיבר עבור מכון וושינגטון את המחקר "Bright Star of David", על שיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל לארה"ב.

תירגם את הספרים "ההיסטוריה של ארצות-הברית", מאת אליוט, מוריסון וקומאג'ר; "גשר אחד רחוק מדי", מאת קורנליוס ריאן; ו"המכשפות מאיסטוויק", מאת ג'ון אפדייק. הביא לדפוס את תרגומם של בני לנדאו ובני הדר ל"מלכוד 22", מאת ג'וזף הלר.

נשוי ואב לשלושה.

אמיר אורן ב"העין השביעית"

"אתרוג בלי פיטם", "העין השביעית", עדי ערמון, 30.1.08

מאמרי דעות שכתב אמיר אורן ופורסמו באתר walla