העיתונאית אתי אברמוב תפוצה בלמעלה מ-100 אלף שקל בשל טקסט פוגעני שפורסם על אודותיה בפורום המקוון של המרכז לאמנות הפיתוי, כך פסקה השבוע שופטת בית-משפט השלום בתל-אביב–יפו, שושנה אלמגור.

בדצמבר 2007 פירסמה אברמוב ב"ידיעות אחרונות", יחד עם עמיתה עפר פטרסבורג, כתבת תחקיר שבמרכזה המרכז לאמנות הפיתוי. מהכתבה עלה כי המרכז מנחה את תלמידיו להתנהג באגרסיביות ואף להטריד ולהשפיל נשים באורח מיני.

בשעות אחר הצהריים של יום פרסום הכתבה ב"ידיעות אחרונות" העלה אביב פרנקל, בוגר קורס של המרכז לאמנות הפיתוי, טקסט לפורום המקוון של המרכז תחת הכותרת "סיפור פיתוי מצחיק!, איך פיתתי את אתי אברמוב!", ובו תיאר בפירוט כיצד לכאורה קיים יחסי מין עם התובעת וכיצד זו הבטיחה לנקום במרכז לאמנות הפיתוי על-ידי פרסום כתבה בעיתון.

כשנה לאחר פרסום הטקסט נתקלה בו אברמוב בעת שהקישה את שמה במנוע החיפוש גוגל. בעדותה בבית-המשפט סיפרה: "קיבלתי אגרוף בבטן... הייתי בשוֹק". לדבריה, הפרסום גרם לכך ש"באותה תקופה היו לי כמה דייטים הזויים מאוד. לא הבנתי מה רוצים ממני. אנשים שכיוונו למקום מסוים. עד היום נמשכות אלי פניות הזויות לחלוטין".

בעקבות גילוי הטקסט הגישה אברמוב תביעת דיבה בסך 129,660 נגד פרנקל, נגד חברת ניוויז'ן-הדרכות בע"מ, המפעילה את המרכז לאמנות הפיתוי, ונגד יגאל שטארק, אחד מבעלי המרכז המנהל אותו, את האתר ואת הפורום המקוון.

השופטת אלמגור דחתה את טענת הנתבעים כי הטקסט חיבור היתולי וסאטירי ואינו אלא פארודיה על הכתבה של אברמוב. "אין לראות בפרסום ביקורת על הכתבה לגופה", כתבה, "כי אם כתב פלסתר על התובעת".

השופטת פסקה כי גולשים מזדמנים, ואף גולשים קבועים בפורום, היו עלולים להסיק כאילו הסיפור אכן התרחש במציאות, ואינו פרי דמיונו של המחבר בלבד. השופטת אף ציטטה בפסק דינה תגובות לטקסט בפורום המקוון שהעידו כי אכן היו גולשים שהגיעו למסקנה שגויה זו.

לפי פסיקת השופטת אלמגור, פרנקל פירסם את הטקסט בחוסר תום לב. "בפרסום התכוון נתבע 1 לפגוע בתובעת במידה המחייבת את הקביעה שבמקרה זה, על זכותו להתבטא בחופשיות לסגת מפני זכותה לשם טוב", כתבה. "הנקיבה בשמה המפורש והצגתה באופן המבזה והמשפיל שבו הציג אותה שומטת את הקרקע מתחת לאדני תום הלב שעליהם הוא מבקש לסמוך".

השופטת אלמגור מצאה כי גם הנתבעים האחרים אחראים להוצאת לשון הרע. המנהל שטארק, כך עלה מהעדויות, הבחין בפרסום הדיבתי עוד באותו היום, אך פעל להסרתו רק בעקבות בקשת עורך-דינה של אברמוב, וזאת אף שבמקרים אחרים פעל על דעתו עצמו להסרת טקסטים מהפורום. "ביושבם בחיבוק ידיים במשך שנה", כתבה השופטת אלמגור, "התרשלו נתבעים 2 ו-3, והתרשלותם גרמה לתובעת נזק: היא פגעה בשמה הטוב והסבה לה עוגמת נפש".

בסיכומו של דבר חייבה השופטת אלמגור את פרנקל לשלם לאברמוב 70 אלף שקל ושכר טרחת עורכי-דין בסך 10,000 שקלים נוספים. שני הנתבעים האחרים חויבו לפצות את אברמוב ב-30 אלף שקל ושכר טרחת עורכי-דין בסך 5,000 שקל.

ת"א 176992-09