"מאז שנכנסה אריאלה בן-אברהם לתפקיד הצנזורית הראשית יש החמרה ביחס של הצנזורה", כך טוען עיתונאי "מעריב" יוסי מלמן. לדבריו, ההחמרה באה לידי ביטוי הן ביחס של הצנזורה לבלוגרים ופעילים ברשתות החברתיות והן ביחס שלה לעיתונאים חוקרים כמותו.

בחודשים האחרונים, מספר מלמן בשיחה עם "העין השביעית", נפסלו לפרסום קטעים או חלקי קטעים שביקש לפרסם בטורו ב"מעריב". לדבריו, הפסילות לא היו מוצדקות, ובעבר כלל לא היו מתרחשות. במקרה הראשון דיווח מלמן על דבר מה. מלמן נדרש על-ידי הצנזורה לחדד את נוסח הטקסט ששלח לאישור.

במקרה השני כתב מלמן טור שנפתח בסיפור בדיוני על מעשה שאירע לפני שנות דור, וקשור לצנזורה הצבאית. "התיאור שלעיל הוא פרי מוחי הקודח", הבהיר מלמן לקוראי "מעריב", "הוא לא היה ולא נברא, כי אם משל היה". בכל זאת נדרש על-ידי הצנזורה לשנות את הנוסח ששלח.

במקרה השלישי, מהחודש האחרון, דירג מלמן פרשות ואירועים שגרמו לנזקים הכבדים ביותר לביטחון הלאומי של ישראל בעשרות השנים האחרונות. גם בנושא זה התערבה הצנזורה.

יוסי מלמן (צילום: אורן פרסיקו)

יוסי מלמן (צילום: אורן פרסיקו)

"אני חש שבשלושת המקרים האלה", אומר מלמן, "הצנזורה נטלה לעצמה שולי ביטחון רחבים יותר מאשר בעבר. הם מפרשים את הסמכויות שלהם בצורה לא ראויה ופוגעים בחופש הביטוי שלי".

לדבריו, כשנציג הצנזורה פסל חלק מהסיפור הבדיוני שביקש לפרסם הוא הגיש ערעור בפני בכירי הגוף. "אמרתי 'מה פתאום? זה סיפור דמיוני!', אבל הם אמרו לי, 'אנחנו יודעים למה אתה מתכוון, אתה מרמז למשהו'", הוא אומר. "קודם כל אני לא מרמז לשום דבר, ושנית, מה זה? משטרת מחשבות? הם יודעים למה אני מתכוון? הם צריכים לבחון טקסט על-פי המלים ולא על-פי הכוונה. לא עזר כלום והם פסלו".

גם על הפסילה האחרונה, מוסיף מלמן, הגיש ערעור בפני ראשי הצנזורה. "כשערערתי הבאתי ראיות שלפני שנה כתבתי כתבה ב'מעריב' על אותו הנושא וזה לא נפסל. ב-mako כתבו על כך וגם ב'הארץ' ו-ynet". אולם גם הערעור הזה לא התקבל, והצנזורה עמדה על הפסילה. "אני רואה בזה הרעה של המצב ואכיפה סלקטיבית", אומר מלמן. "הם מסרבים להודות במשגה שהם עשו".

באופן רשמי נמסר מהצנזורה הצבאית כי "מטעמים של אתיקה והגינות מקצועית למול הכתב לא נוכל להתייחס לטענות".