ארגון העיתונאים בישראל, שבמסגרתו הוקם ועד עיתונאי "גלובס", פנה אתמול (21.12.15) לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו בבקשה שימנע מהנהלת חברת גלובס-פבלישר (1993) בע"מ, המוציאה לאור את העיתון "גלובס", לפטר כמה עשרות מעובדיו או לבצע כל פעולת פיטורים אחרת באופן חד-צדדי.

בשבוע שעבר הודיעה ההנהלה לוועד עיתונאי "גלובס" על כוונתה לפטר 60 עובדים, 30 מהם עובדי מערכת (מבין כ-150), וכן על סגירת המוסף היומי "הערב" והמגזין החודשי "פירמה". לטענת ועד עיתונאי "גלובס", כפי שהיא מוצגת לבית-הדין בבקשה שהגישו עורכי-הדין מורן סבוראי ואמיר בשה, הודעה זו של ההנהלה באה בהפתעה ובניגוד לעמדות קודמות שהציגה במהלך השנתיים האחרונות.

בבקשה מוזכר כי בתחילת השנה שעברה התנהל סכסוך בין הוועד לבין הנהלת החברה, שהסתיים בהסכמה להתחיל בתוכנית הבראה שתכלול, בין השאר, פרישת עיתונאים. מאז ועד לאחרונה, כך נטען, התקיימו למעלה מ-30 ישיבות משא-ומתן, כולל החלפת טיוטות, עד שהצדדים הגיעו ל"ישורת האחרונה" לקראת חתימה על הסכם קיבוצי מקיף. במסגרת המשא-ומתן דרשה ההנהלה פיטורי עיתונאים במכסה קבועה מדי שנה.

הצדדים, כך נטען, קבעו להיפגש החל מהשבוע שעבר לסדרה של שלוש ישיבות מרתוניות לסיום המשא-ומתן. ואולם, הישיבה הראשונה, שנקבעה ל-14 בדצמבר, קיבלה מפנה כשההנהלה הודיעה שהיא חוזרת בה מדרישתה לפיטורים במכסה קבועה מדי שנה ודורשת פיטורים של 27–30 עובדי מערכת בתוך שבוע ימים.

העיתונאי משה ליכטמן נושא דברים בהפגנת עובדי "גלובס" מול משרדי ההנהלה, 20.12.15 (צילום: נלחמים על גלובס)

העיתונאי משה ליכטמן נושא דברים בהפגנת עובדי "גלובס" מול משרדי ההנהלה, 20.12.15 (צילום: נלחמים על גלובס)

הפתעה נוספת שחיכתה לחברי הוועד, לטענתם, היא הבשורה על סגירת המוספים בעיתון, שכן התמונה שעלתה מפגישת משא-ומתן שנערכה בתחילת החודש היתה שונה לחלוטין. בפגישה זו, טוען הוועד, הנהלת העיתון דרשה בין היתר להחריג מתחולת ההסכם הקיבוצי את תפקיד עורך המוסף "פירמה" (כיום עורך את המוסף העיתונאי לי-אור אברבך), דרישה שאינה עולה בקנה אחד עם ההודעה החדשה על סגירתו הצפויה של המוסף.

עוד טוען ועד העיתונאים ב"גלובס" כי גם בדברי ההנהלה ביחס לעתידו של העיתון חל שינוי. בפגישות קודמות, הם כותבים, הבהירה ההנהלה כי למצבו הכלכלי של בעל השליטה אליעזר פישמן, שנקלע בשנים האחרונות לחובות של מיליארדים, לא תהא השפעה על העיתון ועל איתנותו הכלכלית. עוד טענה ההנהלה כי לא מתקיים משא-ומתן למכירת העיתון. ואולם, במהלך אסיפת עובדים שכינסה ההנהלה בשבוע שעבר היא הודיעה כי לא ברור אם העיתון יישאר בעתיד בידי פישמן.

בפגישות שנערכו בין הוועד לנציגי ההנהלה בשבוע האחרון, כך נכתב בבקשה, עשתה נציגות העובדים כברת דרך כלפי עמדת ההנהלה, אולם זו נותרה מבוצרת בדרישתה לפטר כ-30 עובדים מתוך המערכת העיתונאית.

"ההנהלה לא הסבירה מדוע שינתה את עמדתה משמעותית ביחס לתוכנית הצמצומים ולא נקבה (עד לאחרונה) במועדים של סגירת שני המוספים הוותיקים – כשלפתע פתאום היא פועלת חד-צדדית ומודיעה על סגירה מיידית", נטען. "בנוסף, ההנהלה לא הציגה כל נתונים לגבי הפסדים של אותם מוספים, אם בכלל".

לטענת הוועד, ההנהלה "מבקשת לעשות שימוש ציני בעובדים מוערכים וותיקים, שפרנסתם ופרנסת משפחותיהם תלויות בעבודתם, ואשר תורמים מיגיע כפיהם להצלחת החברה משך שנים רבות, הכל כדי להכשיר את רצונה של החברה להביא לפיטורי צמצום בכפייה, על כל המשתמע מכך, ובכך פועלת על מנת להרוג שתי ציפורים במכה אחת: לפטר חד-צדדית עובדים ולהתעלם מארגון העובדים היציג וועד העובדים ובכך לחתור תחת מעמדו". הוועד אף טוען כי ההנהלה מבקשת להשתמש בעובדים המועמדים לפיטורים "כ'בני-ערובה' להפעלת לחץ על נציגות העובדים לסגת מדרישותיה במסגרת המו"מ הקיבוצי".

גורם בוועד טען בשיחה עם "העין השביעית" כי אחת הסוגיות המשמעותיות בדיונים שהתנהלו בימים האחרונים מול ההנהלה נגעה להסדרי הפיצויים שיוצעו למפוטרים. הגורם טען כי ההנהלה הציעה למפוטרים לקבל פיצוי של שבועיים מעבר לזכות החוקית של כל עובד, הצעה שהגדיר כ"מעליבה". "זה מהלך שהולך לחסוך מיליונים רבים", אמר, "והם לא מוכנים להקצות כמה מאות אלפים כדי שאנשים יוכלו להרגיש ביטחון בפרישה". בתגובה לטענה זו מסר מנכ"ל העיתון מדמון כי מדובר ב"שקר מוחלט". לדבריו, הוצע פיצוי בהיקף של חודש וחצי מעבר לחוק לעובדים עם ותק נמוך ופיצוי בהיקף של חודשיים לעובדים עם ותק גבוה.

מנהלת משאבי האנוש בעיתון "הותקפה"

בינתיים דומה כי אבד האמון בין הצדדים. תצהירים ותכתובות מייל שהוגשו לבית-הדין כנספחים לבקשה מעידים על המצב הנפיץ.

"במהלך הימים האחרונים נמנעה הנהלת החברה מכניסה לחדר המו"מ חלק ניכר מהזמן שנקבע לישיבות המו"מ", מצהיר יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים בישראל. לדבריו, ביום חמישי האחרון המתינו חברי נציגות העובדים למעלה משלוש שעות וחצי עד שנציגי ההנהלה הגיעו לפגישה, וגם אתמול (21.12.15) המתינו נציגי העובדים ובאי-כוחם "שעות ללא תכלית וללא שמי מהנהלת החברה יידע אותם כי ההמתנה היא ללא תכלית".

לפי תכתובות המייל שהוגשו לבית-הדין, נציגת ארגון העיתונאים הדר קנה התלוננה ביום חמישי האחרון על שנאלצה להמתין שלוש שעות וחצי לנציגי ההנהלה. מנגד, מנהלת משאבי האנוש בעיתון, גילי עיני, קבלה על כך שהוועד קיים אסיפת עובדים במערכת "תוך הפרעה לעבודה, השתלחות בהנהלת החברה ושימוש בדיסאינפורמציה ומידע כוזב ומטעה לעובדים בניסיון לזרוע בהלה ולפגוע בעיתון". לדבריה, מנכ"ל החברה איתן מדמון אף כונה "מושחת" ו"שקרן".

אתמול אחר הצהריים שלח המנכ"ל מדמון מייל ובו טען כי מנהלת משאבי האנוש בעיתון "הותקפה מילולית על גבול פיזית", וביקש כי הצדדים יתכנסו היום (22.12.15) להמשך המשא-ומתן. חילוקי דעות וגרסאות בין הצדדים, כמו גם עצם הפנייה של ועד העיתונאים לסעד משפטי, הובילו להפסקה רשמית של המשא-ומתן והעברת הדיון אל בית-הדין לעבודה.

45007-12-15

להורדת הקובץ (PDF, 1.47MB)

להורדת הקובץ (PDF, 582KB)