אתמול בשעות אחר הצהריים התמלאו אתרי החדשות בידיעות שהוקדשו להכחשתן של שמועות שנפוצו בקבוצות ווטסאפ וברשתות החברתיות: ישראל עומדת לצאת למבצע רחב היקף ברצועת עזה, מבצע "צוק איתן", ולשם כך החלה כבר לגייס חיילי מילואים – אלפים במספר.

דובר צה"ל מוטי אלמוז במהלך תדרוך בנוגע למבצע "שובו אחים", 15.6.14 (צילום: פלאש90)

דובר צה"ל, מוטי אלמוז (צילום: פלאש 90)

"שמועות כוזבות בווטסאפ: 'יוצאים למבצע'", הודיעה כותרתה של ידיעה חדשותית שפורסמה באתר ynet מבית "ידיעות אחרונות". "שוב הודעה שקרית מופצת בווטסאפ, ושוב רבים מאמינים ושואלים שאלות. הפעם ההודעה נוגעת למבצע צבאי לכאורה שעליו הוחלט בממשלה", עודכנו קוראי אתר mako מבית קשת. "ההודעה בווטסאפ על 4,000 צווי 8 ומבצע בעזה – כוזבת", הודיעה כותרתה של ידיעה שהתפרסמה באתר הכלכלי "גלובס".

רוב הכתבים החתומים על ידיעות ההכחשה לא נימקו מדוע לטעמם מדובר במידע לא מדויק. באתר ynet, למשל, הובאה ההכחשה כקביעה עובדתית מפי הכתבים עומרי אפרים ומיכל מרגלית, לצד טענה כללית מטעם "המשטרה", שלפיה מדובר ב"הודעות כוזבות". "בהודעות שהופצו היום נטען כי צה"ל נערך בשלבים סופיים לכניסה לרצועת עזה – טענה שאיננה נכונה בשלב זה", קבע יונתן אוריך באתר nrg. באתר mako ייחס כתב חדשות ערוץ 2 מתן חצרוני את הכחשת המבצע הצבאי ל"גורמים בצה"ל", ללא הסברים נוספים.

מסרון ובו השמועה המוכחשת, 7.7.14 (צילום מסך)

מסרון ובו השמועה המוכחשת, 7.7.14 (צילום מסך)

הקורא הסביר התרשם שהמידע על היציאה למבצע ברצועת עזה כה מופרך, שאין צורך לנמק מדוע אין בו אמת. בדיעבד התברר כי מקור ההכחשות הוא דובר צה"ל. כמה שעות לאחר שצצו הדיווחים על ההודעות השקריות, התברר כי המידע השקרי הוא זה שיצא תחת ידי הכתבים, ולא זה שהופץ ברשתות החברתיות.

לקראת חצות חזר בו דובר צה"ל מהכחשותיו והודיע על יציאה למבצע צבאי ברצועת עזה – "צוק איתן" שמו – ועל גיוסם של 1,500 חיילי מילואים. למחרת דווח כי היקף גיוס חיילי המילואים יורחב, וכי נשקלת ברצינות האפשרות להפוך את המבצע לקרקעי. במקביל דווח על החרפת התקיפות האוויריות בשטח הפלסטיני.

הכתבים ועורכי החדשות באתרים המובילים בישראל, שביקשו להפריך ויצאו מופרכים, ידווחו בימים הקרובים על השתלשלותו של מבצע שאת קיומו הכחישו ללא הסברים או סיבה של ממש.

* * *

ynet, דף הבית, 16:30, 7.7.14

ynet, דף הבית, 16:30, 7.7.14

"ישראל היום", דף הבית, 19:00, 7.7.14

"ישראל היום", דף הבית, 19:00, 7.7.14

וגם באתרים "וואלה", mako, "גלובס" ו-nrg: