לא לשווא אמרו חז"ל שדברי חכמים בנחת נשמעים. כל עיתונאי ופובליציסט צריך לעשות חשבון נפש ולשאול את עצמו מתי היתה הפעם האחרונה שהוא באמת ניסה לנהל דיאלוג כן עם נושא האייטמים שלו. האם הוא יכול לומר לעצמו ולקוראיו שהוא ניגש בלב שלם לכתבה, בצורה אובייקטיבית, ולא פחות חשוב, האם הוא מספיק ברור לקהל קוראיו, שסומכים שיגישו להם תכנים חפים מאינטרסים ודעות קדומות?

כשאדם לא מוכן להקשיב, הוא לא יודע. וכשהוא לא יודע, הוא לוקה בבורות שמובילה לבסוף לשנאה מיותרת. הדעה הרווחת ברחוב הישראלי, בשיחות הסלון ואפילו בחדרי החדשות שלנו מונעת לא אחת מבורות ופופוליזם זול שמזינים את השנאה היוקדת בלבו של האזרח הישראלי שצורך את תוכני החדשות, בלי לדעת שהוא נכנס בעל כורחו למעגל של שנאה, חוסר הקשבה ובורות.

זה כבר מזמן הפך לטרנד: להיות נגד! לכתוב נגד! אנחנו נגד המתנחלים שבונים במקום ש"אסור", ונגד המצוקה בשטחי דיור ציבורי, נגד החרדים שלא לובשים את מדי המולדת, ובאותה הנשימה גם נגד הצבא ומי שמתגייס אליו. וזה לא נגמר פה. אנחנו גם נגד הדרת נשים ונגד אוניברסיטה חדשה – רק משום שהיא שוכנת באריאל, ולקינוח גם זועמים על בריחת המוחות מהמדינה. העיקר להיות נגד!

אני ממליץ בחום לכל עיתונאי ופובליציסט לשאול את עצמו מתי לאחרונה כתב אייטם חיובי ומהו יחס בין הכתבות השליליות שלו לאלו החיוביות. תבינו, על אף שציבור הקוראים שלנו מעדיף אסונות ואייטמים שליליים, אפשר להוציא אחלה כותרת גם מאייטם חיובי – ואני מאמין שהוא יהיה לא פחות סקסי מטרגדיה או מחדל ציבורי.

אם נעצור לרגע את מחול האסונות והיגונות, נוכל לראות מניפה עצומה של אנשים פרטיים ועמותות שנכנסים אל נבכי הצער של החברה הישראלית ומנסים להיטיב תוך עשיית חסד וטוב. למען האמת, לא כולם נכנסו למניפה המדוברת מתוך רצון לשנות ולתקן את העולם, כמה מהם מתנדבים פשוט כי זה טוב, כי זה אפשרי וכי הם יכולים. אני ממליץ לכם על זה בחום, זה עושה פלאים לנפש.

והנה רעיון; עורכים נכבדים, תעשו עם עצמכם ניסיון ותקדישו חלק מעמוד הבית של האתר, או נתח מהמהדורה שלכם – ותקדמו מעשה אחד טוב.

נכון, אייטם חיובי לא גורר הרבה כניסות לתוכן, ופרצוף מפוקסל הוא הפורנו של צרכן החדשות השגרתי. אבל כאשר הכותרות הראשיות מתמקדות בזוועות ובמחדלים – קחו בחשבון את העובדה שאתם מובילים את "דור הריאליטי" שצומח כאן לג'אנקי של זוועות וצער. אני, בתור עיתונאי ובתור אדם פרטי, הייתי שמח לראות קצת נחת בכותרות.

אהוד אמיתון הוא ראש דסק ישראל בסוכנות הידיעות תצפית