זרים

ציטוט של נתניהו שהופיע אתמול בכותרות ב"ישראל היום" נודד היום לכותרת הראשית של "הארץ": "נתניהו על מחאת המהגרים: 'לא יעזרו ההפגנות'", נכתב בה. "כעשרת אלפים אפריקאים הפגינו בתל-אביב גם אתמול וקראו ללחץ בינלאומי. השביתה תיכנס הבוקר ליומה השלישי", נכתב בכותרת המשנה. ב"ישראל היום" עצמו עונה הכותרת הראשית: "באו שלא כחוק, ומכפישים אותנו", ציטוט מתוך "טור מיוחד" של שר הפנים גדעון סער.

"לא ניכנע לשקרים" היא כותרת הטור המיוחד (כלומר, תמלול דברים שהשר אמר בעל-פה לכתב העיתון, בשיטה המקובלת ב"ידיעות אחרונות"), הנפתח מיד בשקר מיניסטריאלי: "שביתת העבודה שנקטו המסתננים ניפצה באחת שקר נוסף שהופץ על-ידי הארגונים מסנגרי המסתננים, כאילו נמנעת מהם העבודה בישראל. הם עובדים. איש לא מנע מהם עד כה לעבוד", כותב השר, כלומר – אומר. האמת היא כמובן שממשלת ישראל אוסרת על המהגרים לעבוד בישראל. היום, למשל, מצטט יובל גורן ב"מעריב" את מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אמנון בן-עמי, שאומר לו, "נמשיך להגביר את האכיפה על המעסיקים של מי שנאסר להעסיק אותם ונגביר את האכיפה על איסור שליחת הכספים למדינות שלהם עד שנגיע למצב שבו המסתננים ייצאו מכאן מרצון".

עוד אומר סער כי "ברובם המכריע הם מהגרי עבודה, לא פליטים [...] בניגוד לנטען, ישראל בוחנת ביסודיות ובאופן פרטני כל בקשה של מבקשי מקלט". בן-עמי מציע ב"מעריב" גרסה אחרת. לדבריו, "מרבית האריתריאים והסודאנים לא הגישו בכלל בקשה למקלט". זו טענה שעומדת בניגוד לטענת נציבות האו"ם ופרסומים קודמים בעיתונות, והנושא זקוק לבדיקה עיתונאית שתציג תשובה חד-משמעית.

מהגרים אפריקאים מפגינים נגד מדיניות הממשלה מול שגרירות ארה"ב בתל-אביב, 6.1.14 (צילום: רוני שיצר)

מהגרים אפריקאים מפגינים נגד מדיניות הממשלה מול שגרירות ארה"ב בתל-אביב, 6.1.14 (צילום: רוני שיצר)

עוד אומר סער כי "כל מי שעיניו בראשו מבין שרפיון כאן יסלול את הדרך להפיכת ישראל למדינת כל מסתנניה. ישראל היא המדינה המערבית היחידה שיש לה גבול יבשתי עם יבשת אפריקה. האמת הפשוטה והאכזרית היא שאם נחליט להיות הסמן הליברלי במערב בהקשר זה, נאבד את המדינה היחידה שלנו". זוהי דמגוגיה ריקה מהסוג המאיים הקלאסי, הרווח במדינות טוטליטריות. כפי שמצהיר בן-עמי, "הממשלה יצאה בתוכנית מסודרת ומקיפה שהשלב הראשון שלה היה בלימת ההסתננות, והשלב הזה הסתיים בהצלחה".

ועוד אומר סער: "אני מחויב לישראל, לאזרחיה ולעתידם. שקרים, הכפשות והתקפות אישיות לא יסיטו אותי מדרכי". ההצהרה המרטירית הזו, החותמת את הטור המיוחד בעיתון המיוחד, מנותקת (בכוונת מכוון) מהמציאות המקומית יותר מכל אלו שקדמו לה. הנה למשל:

מקומיים

הנה מקצת התגובות בדף הפייסבוק של "ישראל היום" לתמונת שער העיתון היום ולהפניה לידיעה על ההפגנה אתמול: "אני לא מבין למה לא עוצרים אותם עכשיו זו הזדמנות ולהתחיל בגירוש במדינה אחרת מזמן היו הורגים אותם"; "לגרש... תתעוררו המדינה הולכת לאיבוד..... אן לי ארץ אחרת!!!"; "שיעיפו אותם חזרה לארץ שלהם גם פולשים לארץ ישראל. כן כן פולשים בדרכים לא חוקיות וגם מכפישים הורסים תדמית. ועוד מתלוננים ומערבים את כל העולם שילכו לעזאזל מאיפה שהם באו"; "זה ניראה כמו חלום בלהות . למה לא מעלים אותם ברגע זה על מטוס ושלום על ישראל ! ממש תחושה של : ניכבשנו!"; "ישראל צריכה לקחת דוגמא מארצות הברית, שם פשוט לא מדברים , אזיקים, מעצר, מטוס ושלום!! איך הם מרשים לעצמם בכלל להפגין בלב ליבה של תל אביב?!?!"; "כרגע זה נראה שאפשר לשנות את שם העיתון מישראל היום לסודן מחר"; "מה נסגר קיבינימט??? אנחנו האזרחים בקושי מצליחים לחיות פה בכבוד,אם זה בדיור,בשכר,בעבודה ואלה באים ודורשים פה זכויות על חשבוננו? במצרים מורידים אותם בגבול עוד שהם חצי מטר בגבול! שיגידו תודה שהם פה בכלל ,כול השמאל שתומכים בהם מוזמנים לקחת אותם אליהים הביתה"; "איזו מדינה זה עוד היה קורה?!יאללה שיעיפו אותם כבר!"; "פשוט הזיה מטורפת שיילחמו ויפגינו במדינה שלהם. בעיה חמורה, כשיפי הנפש הם הקרובים לצלחת מקבלי ההחלטות"; "כיבוש השמאל יחד עם המסתננים מתחיל כבר להיות בלתי נסבל"; "להעיף אותם לאפריקה כבר"; "הבדיחה הכי טובה בעיר הבוקר – שוהים בלתי חוקים שובתים. מחר האנסים יפתחו בשביתה שאין מספיק הציע ברחובות וכך גם השודדים מפיצי מחלות פורעי חוק.. מה הצעד הבא שלהם לעזוב את הארץ ? תראו מה הבאתם פה לארץ בושה וחרפה למדינת ישראל דגלי איסלאם בכיכר"; "אני הייתי נוכחת במראה הלא נעים הזה . הם קיבלו הדרכה מהשמאלנים . איפה הממשלה בכל זה ??".

שר הפנים גדעון סער עם קודמו בתפקיד אלי ישי, 8.7.13 (צילום: יונתן זינדל)

שר הפנים גדעון סער עם קודמו בתפקיד אלי ישי, 8.7.13 (צילום: יונתן זינדל)

הנה מקצת התגובות להפניה האחרונה בדף הפייסבוק של "ידיעות אחרונות" לידיעה על הפגנת המהגרים: "מעניין מי ממן. להם את ההפגנות והשלטים איזה ביטחון הם קיבלו. שיעפו. לפני שיהיה מאוחר מדי יחד עם כל התומכים שלהם"; "המצרים משחררים אותם חופשי אומרים להם אנחנו לא יכלנו לקחת את המדינה במלחמות אתם תקחו להם וזה מה יהיה בסוף אם לא יתעוררו פה בארץ הממשלה שלנו שהיי מממשלת בובות"; "עוד מעט הם יגידו: אנחנו תמיד היינו כאן זאת הארץ שלנו אתם כבשתם אותה בכוח (נדמה לי שהם כבר אומרים את זה) ואנחנו נאמר כן נכון נכון במה אפשר לפצות אתכם"; "ימח שמם !! חלאות עופו מכאן לעזאזל וקחו את הסמולנים איתכם !"; "הטבע המוסלמי .. לחמוד מה ששייך לזולת . אלה חלאות אדם. זוהמה . והם בבחינת פראי אדם. בהמות טובות מהם"; "ממש מגעילים"; "באמא שלהם...לא מספיק האזרחים בארץ בקושי מסיימים את החודש. לא מצליחים לקנות דירה... ונקרעים מהמיסים..עכשיו גם הם באו לשבת פה לכולם על הראש??? כדי להמשיך להישתכר לאנוס ולהיתנהג באלימות...כי באמת חסר לנו עבריינים משלנו...שאנחנו צריכים גם אותם"; "חצופים !!!!!! תחזרו למדינה שלכם מעניין אם בארצות הברית היה להם כזה חופש פעולה כמו בארץ המטומטמת שלנו !! יותר נכון להגיד ממשלה מטומטמת !!! אבל גם בעלי העסקים כאן נותנים יד בגלל שמשלמים להם משכורת יחסית זולה אז מעסיקים אותם ולא יהודים ישראלים ולכן הם כבר מרגישים שהם שולטים פה פשוט בושה לחיות פה !!!"; "איזה טמבלים, אני צריך לשטוף כלים בעבודה בגללם"; "אני לא מאמינה שזה קורה לנגד עינינו ואנחנו שותקים... יש לארגן מייד הפגנת מחאה נגד ארגוני השמאל ולדרוש את סילוקם מהמדינה בעוון בגידה!!!"; "כאשר חברת הכנסת מירי רגב אמרה שהם סרטן למדינה כולם הביעו כל זעקה עליה והנה תראו היא פשוט חזתה את הנולד".

שמאלנים

ב"הארץ" כותבת צפי סער על דו"ח הבודק את ההתנהלות הפנימית בעמותות שמאל חברתיות, "מי מרוויח מגזענות וסקסיזם בחברה האזרחית?" כותרתו. "ארגונים חברתיים מורכבים בסך-הכל מאנשים בעלי כוונות טובות. הם רוצים לעזור לפליטים, לעולים, לעניים, לחלשים מהם. אז מה בעצם הבעיה? הייתכן שארגונים אלה בעצם משכפלים את ההיררכיה הלאומית, החברתית, המעמדית והמגדרית בישראל – ואף מסייעים לשמר אותה?", שואלת-עונה סער ומצטטת את רג'דה אל-נאבולסי, "חוקרת ופעילה פמיניסטית, הכותבת הראשית של הדו"ח":

"ארגוני החברה האזרחית הישראליים באים 'להציל'. הדינמיקה היא שהם בעלי הידע והם יאצילו ממנו למוחלשים. אי-אפשר לבוא מבחוץ בגישה כזאת. אם רוצים שינוי, הוא צריך לבוא קודם כל מהאוכלוסייה עצמה, שהידע קיים בתוכה והיא אמורה לקבל לידיה את המשאבים כדי לפעול. בחברה האזרחית היהודית יש ארגונים שמבחינתם הארגונים הפלסטיניים נהפכו לשקופים. כאילו אינם קיימים. וזה לא נכון. ביפו למשל יש ועדה עממית, ויש עוד ארגונים חברתיים, ארגוני נשים פלסטיניים רבים בעלי עשייה משמעותית ברחבי הארץ". "הארגונים היהודיים שבאים לעזור לפלסטינים", קובעת סער, "מקבלים את המשאבים, הנראות והכוח במקומם ועל חשבונם של הפלסטינים עצמם".

החברה האזרחית

"תיקון לחוק יאפשר לעיריות להקפיץ את הארנונה", נכתב בכותרת הראשית של "גלובס" שיצא אתמול. "ועדת הכספים תדון מחר בכוונת הממשלה לתקן את החוק כך ששרי הפנים והאוצר יוסמכו לאשר בקשה לשינוי שיטת חישוב הארנונה של העיריות בלי שינויי חקיקה. המשמעות: עיריות שנמצאות בגירעון יוכלו להוסיף שטחים כמו חניות ומרפסות לחשבון הארנונה", נכתב בכותרת המשנה המפנה לסיקור מאת יובל אזולאי, שלומית צור ודרור מרמור (ב"ישראל היום" הפניה לידיעה בנושא מנוסחת כך: "ארנונה – גם על קירות, מדרגות וחניה?").

"נקודת המוצא היא ששיטת הארנונה בישראל לא עובדת", כותב מרמור. "ההכנסה שמקבלות הרשויות המקומיות מהמס העירוני, גבוה ככל שיהיה, אינה מצליחה לכסות את סך ההוצאה. ערים שאין להן אזורי תעשייה פורחים, מרכזי מסחר שוקקים או קרקעות היסטוריות (כמו תל-אביב, שהתברכה בכל השלושה) נידונות לגירעון תמידי. [...] ועדת הכספים תנסה לפתור את הבעיה בדרך המוכרת – במקום לשנות מהיסוד את השיטה המקולקלת, הם ישנו את שיטת החישוב. ההכנסות עולות על ההוצאות? יואילו נא תושבי העיר ובעלי העסקים לפתוח את הארנק. נמצאה סוף-סוף שיטה חדשה לסחוט מהם עוד טיפה".

עוד ב"גלובס", אודי חודי כותב על דברים שאמר השר לשעבר משה כחלון בכנס: "כל הקשיים שיש במדינת ישראל דומים, וגם הפתרונות שלהם דומים. בעיית הדיור לא שונה מבעיית הסלולר. משבר הדיור הוא המכונה הכי משומנת להעברת כסף מהאזרח למדינה ולבעלי ההון. אם הייתם מציעים למדינה מכונה להדפסת כסף במקום משבר הדיור, היא היתה מסרבת כי הוא יותר רווחי לה [...] אם המדינה כל-כך רוצה להפחית מחירים, שתבטל את המע"מ. בדקה היא תוריד את מחירי הדיור ב-18%. המסים הם הכלי הכי חזק שיש למדינה כדי לשלוט בשוק הנדל"ן, אך שוב – היא לא משתמשת בו כי אין לה רצון".

במוסף "ממון" מדווח גד ליאור מישיבת ועדת הכספים אתמול, שם דיברה לראשונה הנגידה קרנית פלוג: "להגדיל מס הכנסה שלילי לעובדים" היא כותרת הדיווח, ובכותרת המשנה נכתב כי הנגידה התריעה: "יותר ויותר ישראלים עובדים מצויים מתחת לקו העוני".

"ועדת המדע והטכנולוגיה אישרה אתמול את המנגנון שיפעיל את הקרן לקליטת התמלוגים מחיפושי הגז, אבל השאירה שלושה סימני שאלה לגבי ניתוב הכספים", נכתב בכותרת המשנה לראשית של "כלכליסט". "מה יעלה בגורל כספי הקרן שהיו אמורים להיכנס אליה עד שתוקם בשנת 2017, למה הוחלט לעשות שימוש במונח הערטילאי 'מטרות חיוניות' ומדוע המדינה שומרת לעצמה את האופציה למשוך מהקרן הלוואות?".

אי.די.בי

"שולחן יו"ר קונצרן אי.די.בי בקומה ה-44 של מגדלי עזריאלי בתל-אביב נותר נקי מחפצים. הכיסא ריק, ממתין ליו"ר הבא שיאייש אותו בקרוב", כותבת אפרת פרץ ב"גלובס". "שלשום ארז נוחי דנקנר את חפציו האישיים והותיר מאחוריו, שלא על מנת לשוב, את המשרדים המפוארים, על יצירות האמנות, הנוף המרהיב וחדר האוכל הפרטי, לאחר יותר מעשר שנים. מהמשרד נסע דנקנר לביתו שבהרצליה-פיתוח, כדי לספוג הבוקר מהלומה קשה נוספת: מכתב מפרקליטות המדינה, שלפיו יוגש נגדו, כפוף לשימוע, כתב אישום בפרשת הרצת המניות לכאורה בקונצרן אי.די.בי".

בתקופת הביניים עד כניסתם של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה לנעליו של דנקנר, ינהלו את החברה הממונים מטעם בית-המשפט חגי אולמן ואיל גבאי, כותבת פרץ, ומציינת כי "הסיוט של אלשטיין ובן-משה" הוא תרחיש שבו עסקת מכירת כלל-ביטוח לא תצא לפועל ומיזוג חברות האחזקה כור ודסק"ש יתעכב, ובעלי האג"ח ידרשו את התשלומים המגיעים להם מתוך חובות אג"ח של כ-4 מיליארד שקל. כותרת כתבה בעניין ב"כלכליסט" היא "השליטה אצלם, אך פרטי השותפות עדיין לא הוסדרו". על שער "דה-מרקר" נכתב על "סדקים ראשונים בין אלשטיין לבן-משה". לפי עמי גינזבורג, "מחלוקת ראשונה" היא סביב זהותו של היו"ר העתידי של הקבוצה.

נוחי דנקנר בבית-המשפט בתל-אביב, 5.1.14 (צילום: יריב כץ)

נוחי דנקנר בבית-המשפט בתל-אביב, 5.1.14 (צילום: יריב כץ)

"דנקנר נחקר, מכחיש החשד שהיה מעורב בהרצת מניות אי.די.בי", כך נכתב בשנה שעברה בהפניה זעירה למוסף הכלכלי "ממון" בשער "ידיעות אחרונות". היום לשון ההפניה היא "אחרי שאיבד את אי.די.בי, נוחי דנקנר צפוי לעמוד לדין על תרמית בניירות ערך". פרצופו של דנקנר מכסה חלק גדול מעמוד השער של המוסף הכלכלי, לצד הכותרת "ועכשיו: כתב אישום".

"השבוע היה השבוע שבו נוחי דנקנר איבד את החברה שלו. זה היה גם השבוע שבו בשקט-בשקט, כמעט בלי לעורר כל הד ציבורי, הצליח אילן בן-דב, שכל-כך רצה להיות כמו דנקנר, לצאת בקלילות בדיוק מאותו הבור שאליו נפל המודל לחיקוי – חוסר יכולת להחזיר חובות. אבל בזמן שדנקנר כאמור איבד את החברה שלו כיוון שלא עמד בתשלום חובותיו, בן-דב הצליח לארגן לעצמו הסדר חוב, להישאר בעל השליטה, ולתרום מעט מאוד כסף. בעיניים של בעל שליטה זו הצלחה מסחררת, מנקודת מבט ציבורית – דנקנר אולי הלך, אבל הנורמות שבן-דב אימץ אל חיקו עדיין כאן כדי להישאר", כותב גולן פרידנפלד ב"כלכליסט".

"יום אחרי שאיבד את אי.די.בי: כתב אישום נגד נוחי דנקנר", נכתב בכותרת הראשית של "דה-מרקר". "ירידות קלות במדדים המובילים: אי.די.בי אחזקות זינקה בעוד 25%", נכתב בכותרת סקירת המסחר בבורסה של העיתון.

ענייני תקשורת

שי ניב מדווח ב"גלובס" כי פרקליטות מחוז תל-אביב ממליצה לפתוח בחקירה משטרתית נגד הרופאים הבכירים מבית-החולים איכילוב שנחשפו בתחקיר בתוכנית "עובדה" כשהם מבקשים סכומי כסף גדולים מחולים שבאו מחו"ל לקבל טיפול ("תיירי מרפא").

טוויטים של היחצן רני רהב. מתוך "מאבד תמלילים", הבלוג של יובל דרור

טוויטים של היחצן רני רהב. מתוך "מאבד תמלילים", הבלוג של יובל דרור

שרון שפורר מגישה במגזין "דה-מרקר" סקירה מאלפת ורחבת יריעה של דמותו של היחצן רני רהב, על הפן הגלוי, העילג, המגוחך וחביב הקהל, ועל הצד הסמוי, המאיים, הבריוני והמניפולטיבי ("אני מרגיש חופשי לעשות מה שאני רוצה לגבייך בתקשורת. את רוצה פייט, את תקבלי, אבל אני לא אעשה את זה מהר כי אני אוהב אותך. אל תשחקי באש איתי"). בבלוג שלו מזכיר יובל דרור כי למעשה, אין צד סמוי אצל רהב.

מורן שריר כותב בטור ביקורת הטלוויזיה ב"הארץ" על מתחרה למירי רגב.

שני ליטמן מדווחת ב"גלריה" כי "אנשי אקדמיה קוראים לממונה על ההגבלים לאפשר את פעילות חברת התמלוגים תל"י".

האייטם המרכזי במדור הרכילות היומי של "ידיעות אחרונות" (צחי קומה) עוסק בדוגמנית הנמצאת בחודש התשיעי להריונה. כותרת התצלום היא "ככה נראים בחודש התשיעי?", והכיתוב מתחת לה מתפעל מגזרתה הדקיקה של המצולמת בזמן שהיא בהריון, כאילו מדובר בסיבה לגאווה ולא באות מדאיג באשר לבריאות האם והעובר. מדובר, כמובן, בפיסת הבל – אולם זו פיסת הבל מסוכנת, וסכנתה גוברת עוד יותר דווקא משום שהיא נדפסת במקום תמים לכאורה: מדור רכילות מטופש ועילג שהטקסטים האינפנטיליים שלו נכתבים אוטומטית לפי מספר מצומצם של נוסחאות. באופן כזה המסר ההרסני – שמפתה נשים לפגוע בבריאותן ובבריאות ולדיהן בשם צו האופנה הנוכחי – עלול לחלחל בקלות רבה יותר ואל מוחות רכים יותר.

"הכנסת אישרה סופית: עד חמש שנות מאסר למפיץ תמונות מיניות ללא רשות", נכתב בכותרת על שער "הארץ" ושער "ישראל היום".

אופיר דור מדווח ב"כלכליסט" כי הרשות להגבלים עסקיים עתידה להחמיר את הדרישות למיזוג בזק וחברת הכבלים יס.