העיתונאי אמיר עבאס וארגון העיתונאים והעיתונאיות הגישו השבוע עתירה לבג"ץ נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), נגד המשרד לביטחון לאומי ונגד המשטרה, לאחר סגירת חברת "מרסל הפקות" בבעלותו של עבאס. פעילות החברה הופסקה בצו שעליו חתם בן גביר בחודש מרץ, בניסיון של השר למנוע ממנה לספק שירותים לתחנת הרדיו "קול פלסטין" הפועלת מרמאללה.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אמיר בשה וגלעד זבידה, מתארים עבאס והארגון כיצד שני צלמים ושלושה כתבים העובדים בחברת ההפקות הפועלת במזרח ירושלים אף זומנו לחקירה במשטרה, לטענתם שלא כדין ובניגוד לנוהל זימון עיתונאי לחקירה.

עוד טוענת העתירה כי הפסקת פעילות החברה פוגעת בחופש העיסוק. לאחר שהמשטרה הגיעה עם הצו למשרדי החברה היא אף אסרה על עובדיה להיות בקשר עם תחנת הרדיו, כך על פי העתירה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר נואם במליאת הכנסת (צילום: אורן בן חקון)

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר נואם במליאת הכנסת (צילום: אורן בן חקון)

כשחתם על צו הסגירה אמר השר בן גביר כי חברת ההפקה היא למעשה תחנת "קול פלסטין" והוסיף כי "לא אקבל פעילות הסתה ותמיכה בטרור ובמחבלים, לא של הרשות הפלסטינית ולא של כל גוף אחר". הצו הוצא מכוח החוק ליישום הסכמי אוסלו, שמשמעותו היא בין היתר איסור על פעילות גופים פלסטיניים בתוך תחומי המדינה ללא אישור.

אלא שעל פי העתירה, מדובר בתואנה שקרית, וחברת ההפקה רק מספקת שירותים לתחנה ולא מפעילה אותה. "חברת מרסל הפקות ועובדיה העיתונאים מספקים שירותים לשורה של כלי תקשורת, לרבות הטלוויזיה הפלסטינית", נכתב בעתירה. "אין בכך כל פסול, וחברה ישראלית יכולה על פי החוק לקיים קשרים מסחריים עם גופים הפועלים מתוך הרשות הפלסטינית".

עוד מציינים הגופים בעתירה כי הם פנו מספר פעמים למשטרה ולמשרד לביטחון לאומי בדרישה לבטל את הצו, אך עד היום לא קיבלו כל מענה ולכן לא נותרה להם ברירה אלא לפנות לערכאה משפטית.

"אחרי שפנינו מספר פעמים לשר לביטחון לאומי בדרישה לבטל את הצו הלא חוקי ולא קיבלנו שום מענה", אומר מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות אלי גרשנקרוין, "בלית ברירה אנחנו פונים לבג"ץ על מנת שיעשה צדק ויבטל את הצו הזה, שניתן שלא בסמכות ופוגע בחופש העיסוק ובחופש העיתונות של עיתונאים ישראלים, ללא שום הצדקה אמיתית".

בשולי הדברים, מעניין לציין כי הידיעה על צו הסגירה לחברת ההפקה פורסמה בפרסום ראשון בעיתון "ישראל היום", על ידי כתב המשטרה איציק סבן. בתקופה האחרונה נראה כי בין השר לבין מערכת העיתון יש לבלוב ביחסים, כשהשר זוכה לסיקור אוהד ומוגבר, ואף כיכב בשני שערים של העיתון מהזמן האחרון.