"מכבי ת"א תפיק כמובן את הלקחים מהאירוע והיא תבוא חשבון עם כל מי שהזיק, או זמם להזיק לה", נכתב באחד משני מכתבים תוקפניים שנשלחו היום ושלשום על-ידי קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב לערוץ הספורט. העגה העבריינית מהולה בהשמצות כלפי כתב הערוץ, מוטי פשכצקי, והמנכ"ל תומר תורג'מן, המואשם ב"שחצנות וכוחנות שאינן יודעות גבולות". ישנם גם איומים בהליכים משפטיים ודרישה אחת יוצאת דופן: במכבי מעוניינים לקבוע מי יסקר אותם.

כל עוד הכתב המסקר את הקבוצה עבור ערוץ הספורט יהיה פשכצקי, הם מאיימים, ייפסק "שיתוף הפעולה" בין מועדון הכדורגל לבין הערוץ. במכבי לא מהססים גם לתקוף את הערוץ בנקודת תורפה: זהות הבעלים, שי רקאנטי, המכותב למכתב לצד תורג'מן: "לא ניתן שלא לתהות, האם מועדון הכדורגל של מכבי ת"א משמש 'כעלה תאנה', בתשובה לטענות כלפי רקנאטי בעניין בעלותו במועדון הכדורסל של מכבי ת"א, וניגוד העניינים עם בעלותו בערוץ הספורט".

על מה יצא קצפם של אנשי מכבי? הרקע להתבטאויות הקשות הוא אירוע מפברואר האחרון, עת לטענת מכבי ת"א פשכצקי עודד אוהדים להפגין נגד המועדון באירוע סגור של נותני חסויות לקבוצה, אירוע שנודע לו על קיומו מתוקף היותו עיתונאי המסקר את הקבוצה. המקרה נחשף על-ידי קבוצת אוהדים שטמנה פח לכתב, אולם הוא מצידו טען כי ההתכתבויות שהוצגו היו חסרות והוציאו את דבריו מהקשרם.

מוטי פשכצקי (צילום מסך מתוך פרסומת של הטוטו)

מוטי פשכצקי (צילום מסך מתוך פרסומת של הטוטו)

המכתבים ששיגרה הקבוצה השבוע, על ידי עו"ד רז בן-דור, הם המשך לאיומים ההדדיים בתביעה של הקבוצה והכתב מפברואר. במכבי טוענים כי בערוץ הספורט קיבלו את טענותיהם נגד פשכצקי והזיזו אותו לצמיתות מסיקור הקבוצה, וכי חזרתו לסיקור כעת אינה מקובלת עליהם. פשכצקי, הם קובלים, הפר את תקנון האתיקה העיתונאית: סעיף 16 הקובע כי "עיתונאים לא ינצלו לרעה את מעמדם, תפקידם או כוחם כדי לפרסם" ו"עיתונאים לא יעשו שימוש פסול במידע שהגיע לידיהם עקב עבודתם" וסעיף 17 הקובע כי 'עיתונאים לא ישתמשו באמצעים פסולים לשם השגת מידע".

"כיצד ניתן לטעון ברצינות ובהדגשה כי ערוץ הספורט 'מקפיד על כללי האתיקה העיתונאית", תהו במכתב, "כשכתב של הערוץ ניצל לרעה את כוחו ותפקידו כדי לפרסם אייטם שהוא יזם; עשה שימוש פסול במידע שהגיע לידיו כדי לארגן הפגנה נגד המועדון, על מנת שיוכל לייצר 'פייק ניוז'; ועשה שימוש ברור באמצעים שיש בהם כדי לפגוע באופן חמור באמון הציבור בעבודה העיתונאית ובמקצוע העיתונות?".

בדימוי ציורי במיוחד הוסיפו במכתב: "דומה הדבר למבקר מסעדות שיכניס חרקים לאוכל המוגש לו במסעדה, יסקר את האירוע כאילו האוכל במסעדה מוגש עם חרקים, ולאחר מכן תתבקש המסעדה להכניסו שוב לביקורת כאילו לא היה דבר".

"מסוקר אינו יכול לקבוע מי יסקר אותו"

בערוץ הספורט דחו מכל וכל את הפנייה של מכבי ת"א. "איננו חפים מטעויות וקשובים תמיד לביקורת, אך בעיתונות יש כלל ברור - מסוקר אינו יכול לקבוע מי יסקר אותו", מסר הערוץ בתגובה לתקשורת, אותה גם הקריא שדרן הערוץ אלי אילדיס, "לא נשתף פעולה עם ניסיונות להלך אימים על הערוץ וכתביו. ערוץ הספורט ימשיך לסקר את כל המועדונים ללא משוא פנים, בהגינות ותוך שמירה על כללי האתיקה העיתונאית".

אנחנו "מכבדים את כל מושאי הסיקור, בהם גם מועדון מכבי ת"א וציבור אוהדיו", הוסיפו עוד בערוץ ונמשיך "לפעול למען סיקור הוגן, ראוי וענייני של הקבוצה בתוכניות השונות ובשלל הרשתות החברתיות".

עם זאת, בערוץ לא הגיבו באופן רשמי לתוכן הטענות של הקבוצה נגד הערוץ. לפי גורמים בערוץ, הטענה כאילו המנכ"ל תורג'מן התחייב בפני הקבוצה כי פשכצקי יחדל מלסקר אותה לעד, אינה נכונה, וכי ההתחייבות היתה רק להרחיק את הכתב עד לסיום הבירור בעניינו, כפי שקרה. בנוסף, הם אומרים, הכתבה של פשכצקי שעוררה את המחלוקת העזה - כלל לא שודרה.

הסכם פסול עם מינהלת הליגה

הפנייה של מכבי ת"א לערוץ הספורט הינה אגרסיבית ואלימה במיוחד, וסביר היה לצפות כי בערוץ לא יעניקו למסוקר זכות וטו על זהות הכתב המסקר. אלא שברקע הדברים יש לזכור כי בערוץ הספורט לא תמיד מעדיפים את הערכים העיתונאיים על פני שיתוף הפעולה עם המסוקרים.

שי רקנאטי (צילום: יוסי זליגר)

שי רקנאטי (צילום: יוסי זליגר)

בשנה שעברה חשף אלון עידן ב"הארץ" מסמכים שהשיגה עמותת "הצלחה" לפיהם בערוץ התחייבו בהסכם חתום מול מנהלת ליגת העל שלא לשדר צילומים של "אירועים בעלי סנטימנט שלילי כמו התפרצויות למגרש, אירועי אלימות, הפרעות סדר, התבטאויות גזעניות, הפעלת כוח מופרז וכיו"ב", וכי הערוץ לא ישדר "כל ביטוי של זלזול ו/או בוז ו/או גנאי ו/או דימוי פוגעני ו/או הטחת עלבון ו/או השפלה ו/או כל ביטוי אחר אשר יש בו בכדי לבזות ו/או לפגוע בכדורגל הישראלי".

בהסכם אף נקבעו קנסות שישלם הערוץ על כל פעם שיפר את התנאים הללו. עוד אוסר ההסכם שידור של "כל התייחסות פוגענית לציבורים בחברה הישראלית ובין היתר ציבור אוהדי קבוצה כזו או אחרת". ובקיצור, בערוץ התחייבו להימנע מסיקור של אירועים ש"יש בהם עניין ציבורי מובהק והצדקה עיתונאית לסקרם בזמן אמת ובאופן ממצה, מקצועי והוגן", כפי שנכתב בתלונה ששלחה אז "הצלחה" למועצה לשידורי כבלים ולוויין, המפקחת על ערוץ הספורט.

"ניכר כי הסכמים אלו עונים להגדרת 'חוזה פסול'", נכתב עוד באותה פנייה, "חוזה כזה, על פי החוק, שכריתתו, תוכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנת הציבור – בטל". המכתב קרא למועצת הכבלים והלוויין להביא ל"ביטול והסרת המגבלות האמורות ושמירת הדיווח והשידור חופשיים ותואמים את אמות המידה הנחוצות על פי דין, הוראות וכללי המועצה ותנאי הרשיונות הרלוונטיים".

אם בערוץ הספורט מעוניינים לנופף באתיקה עיתונאית בתגובה לתלונות מצד מסוקרים, כדאי שקודם יישמו אותה בעצמם.

המכתבים שנשלחו ממכבי ת"א לערוץ הספורט

להורדת הקובץ (PDF, 337KB)

להורדת הקובץ (PDF, 324KB)

תלונת עמותת "הצלחה"

להורדת הקובץ (PDF, 108KB)