האם נשיא אקוודור, מנהיג השמאל במדינה, שואב השראה מהצעת החוק שיזמו המחוקקים הישראלים מימין, להגבלת היקף התרומות שעמותות פוליטיות בישראל יורשו לקבל מממשלות זרות וגופים בינלאומיים?

מרכז נייט להכשרת עיתונאים באמריקה הלטינית, שעל יד אוניברסיטת טקסס שבאוסטין, מדווח כי נשיא אקוודור, רפאל קוריאה, מטיל ספק בעצמאותן של כמה מהעמותות הפועלות במדינה ומאשים אותן כי הן ממומנות על-ידי הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי.

 נשיא אקוודור רפאל קוריאה מציג דו"ח שבועי על פעילותו. 25.6.11 (צילום: דוברות הנשיאות, רשיון cc)


נשיא אקוודור רפאל קוריאה מציג דו"ח שבועי על פעילותו. 25.6.11 (צילום: דוברות הנשיאות, רשיון cc)

בין הארגונים שאליהם מכוון הנשיא: קרן אנדין למחקר והשגחה על התקשורת (Fundamedios) ותנועת השתתפות-אזרחית. שני הארגונים מתחו ביקורת על מדיניותו של הנשיא בענייני תקשורת.

בשבת, במסגרת תוכנית הרדיו השבועית שלו, הודיע הנשיא על כוונתו לחוקק חוק שיסדיר את התפקוד והשקיפות של עמותות באקוודור. "אל קיודאדאנו", עיתון בבעלות המדינה, דיווח כי לטענת הנשיא, עמותות רבות אינן מדווחות על הכנסותיהן ואינן מגשימות את המטרה שלשמה הוקמו, ועוסקות במקום זאת בנסיונות לשנות את המדיניות של אקוודור בנושאים שונים.

"מדובר בעמותות מהימין הקיצוני, המבקשות להחליף את הממשלה ולהחיל את המדיניות שלהן באקוודור, ואם לא יצליחו לעשות זאת, הן שואפות לערער את שלטונה של הממשלה", אמר קוריאה לעיתון המקסיקאי "SDP Noticias".

על-פי דיווחו של העיתון הפרואני "El Comercio", קרן אנדין הצהירה כי היא אינה מקבלת מימון מארה"ב, אך הודתה כי היא מקיימת "יחסים עקיפים" עם הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי דרך השתתפותה בקואליציה של ארגוני חברה-אזרחית. הקרן הוסיפה כי הממשלה מודעת לרשימת התורמים של הארגון והסכומים שהיא מקבלת והדגישה כי הקבוצה מילאה בקפידה אחר התקנות הממשלתיות, כך דיווח העיתון האקוודורי "El Universo".

"הנשיא יכול לחשוב מה שהוא רוצה על קרן אנדין, אך יש לזכור כי ממשלת אקוודור מחויבת להגן על עבודתנו כמגיני זכויות אדם, וכחלק ממחויבותה זו, עליה להימנע מהפצת שיח מכתים שמעורר פקפוק בעבודתנו", אמר מנכ"ל הקרן, סיזר ריקאורטה.