בית-המשפט המחוזי דחה את ערעורו של העיתונאי ירון דורון, שטען כי בית-משפט השלום שגה כשדחה תביעה שהגיש נגד משטרת ישראל בגין אירוע משנת 2015. השופטת שרה דותן קבעה כי העובדה שדורון פעל בזירה כעיתונאי אינה מצדיקה הפרת הנחייה של פיקוד המחוז.

דורון, כיום כתב "ישראל היום", סיקר באותה תקופה את תחום הפלילים עבור "מקור ראשון" ואתר nrg. במסגרת עבודתו נשלח לסקר פיגוע דקירה שאירע בשכונת פסגת זאב בירושלים. בהתקרבו לאזור נתקל בחסימה שביצעו שני שוטרים באמצעות ניידת המשטרה שלהם. לפי פסיקת ביהמ"ש, ירון העמיד את רכבו בסמוך לניידת וביקש מהשוטרים לאפשר לו לעבור עם רכבו אל אזור הפיגוע, כדי לבצע את עבודתו העיתונאית. הם סירבו, ואחד מהם, השוטר אמיר עבאס, הפעיל כלפיו כוח פיזי. דורון טוען כי השוטר עבאס תקף אותו שלא כדין.

דורון הגיש תלונה למחלקה לחקירות שוטרים, וכשזו נגנזה הגיש ערעור, שאף הוא נדחה. גם היחידה לתלונות הציבור במשטרת ישראל קבעה כי השוטר עבאס פעל כראוי. לפיכך הגיש דורון תביעה נגד משטרת ישראל בדרישה לפיצוי בסך 30 אלף שקלים בגין הנזק שנגרם לו. המשטרה טענה מנגד כי דורון הפריע לשוטרים למלא את תפקידם וסירב להזיז את רכבו גם לאחר שהתבקש לעשות זאת.

בסוף שנת 2021 דחה השופט אודי הקר מבית-משפט השלום בבת-ים את תביעת דורון וקבע כי השוטר עבאס "היה רשאי לדרוש מהתובע להיכנס לרכבו ולפנות את הצומת ולנקוט בפעולות הנדרשות לצורך אכיפת הוראה זו" וכי השוטר לא הפעיל כוח בלתי-סביר. עם זאת, לאור כשלים שמצא השופט בהתנהלות השוטר, בין היתר בגין איום להשתמש בגז פלפל נגד העיתונאי, לא הטיל על דורון הוצאות.

דורון ערער על פסק-הדין וטען בין היתר כי השופט הקר שגה כשקבע כי השוטר לא הפעיל עליו כוח בלתי-סביר ושגה גם כשקבע כי האיום של השוטר לרסס אותו בגז פלפל אינו הפעלת כוח פסולה.

לפי דורון, החלטת השופט הקר מתבססת על הקביעה כי השוטר עבאס הורה לו לפנות את רכבו, כי הוא סירב ועל כן הופעל נגדו כוח. אולם, טוען דורון, מסרטון המתעד את התקרית וכן מכתב ההגנה של המשטרה והעדות של עבאס עולה כי השוטר קודם כל הכניס אותו בכוח לרכבו והורה לו להישאר שם, וביקש ממנו להתפנות רק בהמשך, כשדורון ביקש ממנו את פרטיו כדי להתלונן נגדו.

כמו כן טען דורון כי שופט השלום "התעלם מחומרת היתר בתקיפת עיתונאי ומניעת עבודתו החשובה". לדבריו, ישנה "הנחיה גורפת של הפיקוד לאפשר סיקור עיתונאי בכל זירה". בתקרית מול השוטר עבאס, טוען דורון, נמנעה ממנו האפשרות לבצע את עבודתו העיתונאית בעוד עיתונאים אחרים עברו את החסימות המשטרתיות והגיעו לזירת הפיגוע.

"צפיתי בסרטון מספר פעמים, ולא מצאתי תימוכין לסברות שהעלה המערער, וסבורה אני כי בנסיבות הענין, אין כל הצדקה לערכאת הערעור להתערב בממצאים עובדתיים שנקבעו על ידי הערכאה הדיונית שהתרשמה באופן בלתי אמצעי מהעדויות", קבעה השופטת שרה דותן מבית-משפט המחוזי בת"א-יפו.

לפי השופטת דותן, משהורה ניצב משנה שימי מרציאנו, קצין אגף התנועה של מחוז ירושלים, על סגירת הצירים המובילים לזירת הפיגוע, לא היה רשאי דורון להתווכח עם השוטרים ולנסות לשכנעם שיתעלמו מההנחיה ויאפשרו לו לבצע את תפקידו כעיתונאי.

השופטת דותן מצטטת מפסיקת בג"צ שניתנה רק לאחרונה בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון ובה נקבע כי לשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר אסור להורות הוראות אופרטיביות למשטרה בניגוד לשיקולי הפיקוד בשטח. "כשם שהשר לביטחון לאומי אינו רשאי להתערב בשיקולים אלה", כותבת השופטת דותן, "כך גם עיתונאי המבקש לבצע את עבודתו העיתונאית, אינו מוסמך להחליט האם חסימת צמתים אלה או אחרים, חיונית משיקולי ביטחון או שמא מדובר בחסימה היקפית שהוא רשאי להתעלם ממנה".

לפיכך, ובשל סיבות נוספות, דחתה השופטת דותן את הערעור וחייבה את דורון בתשלום הוצאות בסך 7,500 שקלים. דורון ייצג את עצמו, את המדינה ייצג עורך-הדין גיא ורדי.

5008-02-22

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 248KB)