מפכ"ל המשטרה בוחן את זירת הפיגוע אתמול בירושלים (צילום: אורי לנץ)

מפכ"ל המשטרה בוחן את זירת הפיגוע אתמול בירושלים (צילום: אורי לנץ)

היה פיגוע?

"פיגוע דריסה בי-ם: 2 שוטרים נפצעו, המחבל שנהג בטרקטור נורה ונהרג". הידיעה שזו כותרתה מתפרסמת היום בעמ' 6 של "הארץ". בשער אין לה זכר. משמאל לה ידיעה קטנטנה: "10 רקטות ופצמ"רים נורו לישראל. גראד נחת בנתיבות". "ידיעות אחרונות" מעניק סיקור נרחב יותר לפיגוע, בעמ' 5 בעמודי החדשות. רק "מעריב" נותן לפיגוע מקום – שולי – על השער.

"הארץ" הוא חשפן הפרשייה

במאי בשנה שעברה פירסם כאן אורן פרסיקו כתבה משעשעת-מרירה על מלחמת הקרדיטים של יואב יצחק מול כתבי "הארץ" ומול מוטי גילת, בשאלה מי חשף את פרשיות השחיתות לכאורה של ראש הממשלה לשעבר-בפועל אהוד אולמרט ("גרון עמוק, עין צרה"). הכותרת הראשית של "הארץ" היום היא "המלצה לכתב אישום שלישי נגד אולמרט", וכותרת המשנה ממהרת לקבוע מסמרות בשאלת האחריות העיתונאית: "ראש אגף החקירות במשטרה הודיע כי התגבשה תשתית ראייתית להעמדת רה"מ לדין בעבירות מרמה והפרת אמונים. הפרשה נחשפה בתחקיר מוסף 'הארץ'. במקביל, נמשכת חקירה רביעית בנושא המינויים הפוליטיים, שהעלתה ממצאים מפלילים".

ידיעה מרכזית אחרת על שער העיתון מודיעה כי "ליברמן דורש מנתניהו עצמאות מוחלטת בניהול משרד החוץ" (מזל מועלם). הידיעה בוחנת את הקשיים הנוכחיים בהרכבת הממשלה: סילבן שלום דורש את תיק החוץ, אולם "מקורבי נתניהו" אומרים, "לא ניכנע לאיומים של סילבן"; ברק מצפה לראות אם נתניהו יקבל את דרישת ליברמן למנות את פרידמן לשר משפטים, מה שלפי מועלם ימנע כניסה של ברק לקואליציה (אתמול נכתב בעיתונים אחרים כי הדבר לאו דווקא נכון); מנגד, בישראל-ביתנו לא מרוצים מכך שנתניהו מנהל במקביל משא-ומתן עם ברק על הצטרפות לקואליציה; ליברמן עצמו דורש, לפי מועלם, את תיקי התמ"ת, בטחון הפנים, התקשורת והמשפטים. בידיעה אחרת ב"הארץ" מצטטת מועלם את סטס מיסז'ניקוב, יו"ר צוות המו"מ מטעם ישראל-ביתנו: "עושים לסיעה עוול כשאומרים שאנחנו חבורה של גמדים". כותרת המאמר של יואל מרקוס בעמודי הדעות קובעת כי "ברק בדרך חוצה" (מהפוליטיקה).

הבעיה המרכזית במו"מ עם ישראל-ביתנו, לפי "הארץ", היא הסכמה על נושא "ברית הזוגיות": הסדרת נישואים אזרחיים במדינת ישראל. יו"ר ש"ס, אלי ישי, אומר ל"הארץ" כי מפלגתו לא תסכים ל"ברית הזוגיות", אולם הוא מסייג: "שלא במסגרת ההלכה ובאישור הרבנות הראשית לישראל". קוראי "מקור ראשון" בסוף השבוע שעבר נחשפו לכך שיש רבנים חשובים, ובהם כנראה גם הרב הראשי הספרדי, שסבורים כי הסדרה בסגנון "ברית הזוגיות" דווקא יכולה להוות פתרון מוצלח לבעיות אישות שונות שהרבנות מתמודדת איתן. בכל אופן, הידיעה הסמוכה לזו של מועלם בעמ' 2 של "הארץ" היא: "ש"ס ויהדות-התורה דורשות תוספת של 400 מיליון שקל" (יאיר אטינגר). כותרת הגג: "תקציב הישיבות".

מאמר המערכת של "הארץ" דווקא אינו מוקדש היום לנושא הקואליציוני (או למועדוני חשפנות), אלא לקריאה לראש העיר ירושלים, ניר ברקת, שלא להרוס בתים במזרח ירושלים. השכונה האמורה היא אותה שכונה עצמה שנדב שרגאי כתב עליה ביום שלישי האחרון, באותו עמוד ב"הארץ", כי היא מצבור של בנייה לא-חוקית זוחלת שהשתלטה על אתר ארכיאולוגי חשוב, וקרא להריסתה. מאז ציטט "הארץ" את הצמד עוז-גרוסמן כשהם מוחים נגד הריסת בתים לא-חוקיים של ערבים בירושלים. כעת מגיע מאמר המערכת הצפוי.

לא אתן, כן אציל

"לא אתן לפטר עובדים, אציל את המפעלים". ציטוט זה, מפי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, מופיע ככותרת הראשית היום על שער "ידיעות אחרונות". בכותרת המשנה נכתב גם על "הבטחה נוספת: הפחתת מסים למשתכרים יותר מ-8,000 שקל". בטור הצד המתפרסם בחלקו על השער כותב סבר פלוצקר על הורדת המסים תחת הכותרת "מס שפתיים": "זהו מהלך זניח ולא מועיל, שלא יציל ולו מקום עבודה אחד".

הצילו

בהמשך למה שנכתב כאן בשבועות הקודמים, "מעריב" ממשיך בקמפיין החד-צדדי שלו למען ביצוע עסקת שבויים לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. היום העילה לכותרת "הצילו" על השער היא קמפיין חדש של המשפחה, "קמפיין ציבורי בכתב ידו ובקולו של גלעד".

החשפניות מכות שלישית

זה היום השלישי שפרשת מועדון החשפניות מופיעה על שער עיתון "הארץ": "אשכנזי: מרום מבין את הכשל הערכי. קצינים בכירים: עליו ללכת". דעה על העניין המהותי ניתן לקרוא כאן: "ברוכים הבאים למועדון". לעצם הידיעה: עמוס הראל ואנשיל פפר מדווחים  כי למרות המלצתו המפורשת של הראל אתמול, הרמטכ"ל אשכנזי לא יפטר את האלוף מרום בגלל ביקורו במועדון. "על אף שמדובר במפקד ובלוחם רב-זכויות, ולמרות שהדבר אינו סותר את החוק ונעשה בזמנו החופשי ובבגדים אזרחיים, מצאתי לנכון מתוקף היותי מפקד הצבא לקרוא את האלוף מרום אלי, להעמיד אותו על טעותו ולהעיר לו", מצוטט אשכנזי בידיעה. לפני ש"הארץ" פתח בקמפיין לפיטוריו של מרום, הוא הרעיש בקמפיין לסילוקם של אנשי צבא לשעבר מתפקידים באקדמיה (אל"מ פנינה שרביט-ברוך באוניברסיטת תל-אביב ומפקד חיל האוויר לשעבר שקדי באוניברסיטה העברית). האם ייתכן שדווקא איש צבא מגלה תפיסת עולם פלורליסטית ושקולה יותר מזו של העיתונות הליברלית?

ענייני תקשורת

"פשיטת רגל" היא הכותרת הראשית של מוסף "השבוע" של "הארץ". הכתבה עוסקת בשוק הטלוויזיה, והואיל ומדובר בשוק, פשיטת הרגל הנדונה היא כלכלית ומסחרית ולא תרבותית ויצירתית (זו גישה שאופיינית לעיתון כלכלי, כמו "דה-מרקר", ופעם לא היתה אופיינית לעיתון המתיימר לעסוק גם בפנים אחרים של המציאות, כמו "הארץ").

כבר בפתח הכתבה, שעליה חתומים גילי איזיקוביץ ושי גולדן, מסתמן כי היא מקבלת כאקסיומה את ההנחה המקובלת על הזכייניות כי שורש הבעיה – כשל השוק – של ענף הטלוויזיה, היא שיטת הזכיונות. טור הפרשנות של נחמיה שטרסלר קובע זאת בהחלטיות. תזכורת: שיטת הזכיונות אמנם שנויה במחלוקת, אך לא פחות מבקרים יש לשיטת הרשיונות, שזכייניות הטלוויזיה משקיעות אנרגיה רבה כל-כך כדי לקדם את חקיקתה. אלא בעוד שעיקר הביקורת על שיטת הזכיונות היא בחוסר היעילות של הגוף האמון עליה (הרשות השנייה) ובבעייתיות הכלכלית שבה, הרי שעיקר הביקורת על שיטת הרשיונות היא בכשלים הערכיים שלה. וזאת משום שהיא מבטלת למעשה את רוב ההתערבות הרגולטורית בתכנים ובחלוקת המשאבים של חברות הטלוויזיה, ומשאירה את המשאב התרבותי המכונה "טלוויזיה" לגחמות ה"שוק".

למעשה, הכתבה מקבלת מיניה וביה עניין נוסף כאקסיומה: העובדה שיש כשל שוק בענף הטלוויזיה הישראלי. זאת, בעוד שיש מי שטוען שההפסדים שכמה מחברות הטלוויזיה טוענות להם הם מנופחים במקרה הטוב, וכי חלק גדול מההפסדים הריאליים, או הקיצוץ בשולי הרווח, נובע מהמשבר הכלכלי הנוכחי שפוגע ממילא בכל המגזר העסקי. במלים אחרות: הזכייניות מנהלות קרב תדמיות ומנצלות את המשבר כדי להימלט מקיום ההתחייבויות שנתנו למדינה ולציבור.

הכתבה עצמה היא ראיון משותף עם אבי ניר, מנכ"ל קשת, יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, ונורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות השנייה. צילומי שלושתם מודפסים בגודל עצום על פני כפולת העמודים 4-5, אולם ללא קרדיט, אולי משום שהם צילומי יחצנות. פרט אחד קטן העולה מן הכתבה מלמד כי דווקא המחוקקים המושמצים פעלו בניגוד לרוח הנושבת ממערכת "הארץ" והנהלות הערוצים: ועדת הכלכלה של הכנסת פסלה את המסקנות המסוכנות של ועדת אסא כשר של הרשות השנייה, שהכשירה את שרץ הפרסום הסמוי ("תוכן שיווקי").