עמותת א.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל תפצה ארבע ילידות סודן שתבעו אותה אחרי ששיתפה בפייסבוק כתבה מ"הארץ" עם תמונתן בהקשר שביזה אותן, כך הוסכם לאחרונה בהסדר גישור. תביעה זהה נגד הפעילה שפי פז עודנה מתנהלת.

בחודש יולי שעבר פורסם באתר "הארץ" מאמר מאת ורד לי תחת הכותרת "שקד, את הרי יודעת שאי אפשר לגרש אותם". במאמר התייחסה לי לדו"ח השנתי של משרד החוץ האמריקאי על סחר בבני אדם, בין היתר בישראל, וכתבה כי לפי הדו"ח "לפני מגפת הקורונה תועדו כ-400 מבקשות מקלט שנלכדו במעגל הזנות, וכעת מעריכים, שב-2020 גדל מספרן פי שלושה". המאמר לווה במקור בתצלום של ארבע הנשים: ג'מילה ג'ומאה סנהורי, עומר סומאיה, הויאם פאדל ומנסורה מוסאא, כולן על פי כתב התביעה יושבות בישראל כפליטות בגלל המלחמה במולדתן.

תצלום הנשים, שצילם תומר אפלבאום, תיעד במקור את ארבעתן לצורך כתבה מאת אור קשתי על מצוקת המזון בקהילת הפליטים ומבקשי המקלט בתקופת התפרצות מגפת הקורונה. בכתבה של קשתי פורסם תצלום שלהן כשפניהן מטושטשות ובהקשר עליו הסכימו. למאמר של לי צורף תצלום של הנשים כשפניהן לא מטושטשות.

בעמותת א.ס.ף שיתפו את המאמר של "הארץ" בעמוד הפייסבוק שלהם יחד עם  טקסט נלווה שקרא, בין היתר, כך: "יותר מבקשות מקלט עמדו בשנה האחרונה בסכנה להתדרדר לזנות בשל המצוקה והרעב שלהן ושל ילדיהן". השיתוף שאב באופן אוטומטי את התצלום שהוצמד על-ידי "הארץ" למאמר.

בהמשך גם שפי פז, שפועלת להחזרת מבקשי מקלט למולדתם, צייצה קישור לכתבה ב"הארץ" בליווי הכיתוב: "אפשר לגרש, צריך רק לרצות וצריך לשנות את צורת החשיבה. אנחנו לא זקוקים לאנשים שהבילוי המועדף עליהם הוא תגרות רחוב ודקירות, והמודל שלהם לחינוך הוא להוליד כמה שיותר ילדים ולנטוש אותם בידי מתנדבים". גם כאן הציוץ שאב באופן אוטומטי את התצלום שהוצמד על-ידי "הארץ" למאמר.

בעקבות הפרסומים הגישו ארבע הנשים תביעת דיבה בסך 200 אלף שקלים נגד עמותת א.ס.ף ונגד פז, וזאת באמצעות עו"ד אסף דרעי. הן פירטו בהרחבה את ההתנכלויות שנגרמו להן ולבני משפחתם בעקבות הפרסום.

בעמותה טענו להגנתם, באמצעות עו"ד כרמל פומרנץ, כי האחריות מוטלת לפתחו של "הארץ" שפרסם את הכתבה והתצלום. בנוסף טענה כי הפרסום אינו מהווה לשון הרע כיוון שהאדם הסביר לא היה מסיק כי מיוחסת לנשים הידרדרות לזנות, כי הפרסום ממילא לא מאפשר לזהות שתיים מהן, וכי ממילא הסירה העמותה את הפרסום עוד לפני שקיבלה פנייה ושיתפה מחדש את הכתבה רק לאחר שווידאה עם כתבת "הארץ" לי כי האתר החליף את התצלום.

פז הגישה אף היא כתב הגנה, באמצעות עו"ד איתמר ברקאי, ובו טענה כי בציוץ שלה אין דבר אשר עשוי לגרום לתובעות לפגיעה כלשהי. לפי פז, אין לה כל קשר לפרסום של א.ס.ף שעומד במוקד התביעה, וכל שעשתה הוא לשתף פרסום של "הארץ" ובלי להתייחס לתובעות באופן אישי. פז מחתה על כך שהתובעות בחרו לתבוע אותה ולא את "הארץ" וטענה כי הדבר נובע מפעילותה נגד "הסתננותן לישראל ושהייתן בה שלא כדין".

לאחרונה הודיעו התובעות ועמותת א.ס.ף כי הגיעו להסדר גישור ולפיו העמותה תשלם לתובעות 30 אלף שקלים ותפרסם הבהרה בזו הלשון:

הודעה משותפת מטעם עמותת א.ס.ף וארבע מבקשות המקלט:

לפני מספר חודשים עמותת א.ס.ף שיתפה מאמר של 'הארץ' שעסק בבעיות של מבקשות מקלט בישראל. 'הארץ' פרסמו בטעות לצד הכתבה גם תמונה של ארבע נשים סודניות שהן פעילות חברתיות.

בשיתוף שלנו כתבנו באופן כללי על התופעה המצערת של נשים מבקשות מקלט שנאלצו לעסוק בזנות כדי לשרוד בתקופת הקורונה.

השיתוף הגדיל את החשיפה למאמר של עיתון 'הארץ' באופן שתרם לנזק שנגרם להן; מסתבר שהיו אנשים בקהילה הסודנית שקראו תרגום אוטומטי לערבית של השיתוף של א.ס.ף וחשבו שנכתב שהנשים הסודניות בצילום נמצאות בזנות. בעקבות זאת הנשים האלו סבלו מביקורת והאשמות כלפיהן.

עמותת א.ס.ף מעולם לא טענה שהנשים האלה בזנות. הפוסט עסק בתופעה כללית והתמונה של הנשים פורסמה בטעות על ידי 'הארץ'.

עמותת א.ס.ף גאה לעמוד לצד הנשים החזקות מקהילת מבקשות המקלט מסודן שנאבקות למען חיים טובים ובטוחים להן, למשפחותיהן ולקהילתן ומצטערת עמוקות על הנזק שנגרם להן.

אנחנו - ארבע מבקשות המקלט - מבינות שהפרסום בעמוד הפייסבוק של א.ס.ף נבע מהמאמר ב'הארץ' ושא.ס.ף לא עשו שום דבר כדי לפגוע בנו".

התביעה נגד פז עודנה תלויה ועומדת, אף כי בדיון שנערך לאחרונה בפני השופט רון גולדשטיין הבהיר השופט כי "יש קושי בכתב התביעה" לגבי פז, שכן היא לא שיתפה את הפרסום של העמותה אלא של "הארץ" ולא טענה דבר על הידרדרות לזנות.

65258-10-21