תארו לעצמכם את המצב הבא: מנהלת בית הספר של הילדים שלכם מחליטה לפתוח מחר את הלימודים בשעתיים איחור. למה? ככה. "בגלל מחלוקת". מרגיז, לא? אבל ממש לא היפותטי. זה בדיוק מה שקורה לנו, ההורים, בימים האחרונים: הסתדרות המורים משביתה את הלימודים שוב ושוב, בכל פעם באזור אחר בארץ - בגלל מחלוקת עם משרד האוצר שאף אחד לא מספר לנו מהי. נכון - המחלוקת היא על שכר. אבל על מה בדיוק? מה ביקשו בהסתדרות? ומה הציעה הממשלה? לציבור כנראה שלא מגיע לדעת.

נו, טוב שיש עיתונות! נפתח טלוויזיה. מישהו במהדורות החדשות בטח יסביר מה הסיפור. אז זהו שלא. 16 שניות הקדישו לעניין במהדורת החדשות המרכזית של חדשות 12 במוצאי שבת, ערב השביתה שהתרכזה הפעם בירושלים. במהדורת החדשות של רשת 13 לא מצאו אפילו 16 שניות לילדי, הורי ומורי ירושלים. טוב, אי אפשר היה לוותר על כתבת קידום לריאליטי "האח הגדול" ולכוכב רשת תורן שאת שמו כבר הספקתי לשכוח.

בערוץ כאן 11 כבר הקדישו לנושא דקה ו-40 שניות. התקדמות משמעותית, נכון? לא ממש. הדיווח עסק בשביתות שהיו ובאלו הצפויות, אבל לא בסיבה בשלה הן קורות. אני לא בטוח מה גרוע יותר - להכין כתבה על נושא ולא להגיד עליו שום דבר משמעותי או לא להתייחס אליו בכלל. הרי ההורים כבר קיבלו מבית הספר הודעה על השביתה, בשביל זה לא צריך עיתונאים.

כן צריך עיתונאים בשביל, ובכן, שיעשו עבודה עיתונאית. לא כדי שיתווכו לנו הודעות שמגיעות אלינו במילא לווטסאפ, אלא כדי שיבדקו את הנושא לעומקו ויסבירו אותו לציבור ההורים והתלמידים, ואולי גם למורים שלא יודעים בדיוק את פרטי המאבק שמתקיים בשמם.

כתבי החינוך יודעים בדיוק על מה המהומה. בחדשות 12, לדוגמה, דיווחה כתבת החינוך יעל אודם על עיקרי המחלוקת במהדורה ב-26 במאי. אבל נראה שעבור עורכי המהדורה על המהות מספיק לדווח פעם אחת. אחר-כך אפשר להסתפק בכרוניקה טכנית, אם בכלל.

לכו חפשו

אז על מה כל המהומה בעצם? בהסתדרות המורים הוציאו לקראת השביתה הודעה לקונית על זלזול, התעלמות ותיבת הילוכים. "הסתדרות המורים ממשיכה בעיצומים לנוכח ההתעלמות של שר האוצר אביגדור ליברמן ופקידי משרדו בגיבוש הסכם שכר לעובדי ההוראה", כתבו, "ההסכם ימנע את הנטישה שמובילה לקריסת מערכת החינוך. אם פקידי האוצר לא יעבירו הילוך במו"מ על הסכם השכר - העיצומים יוחרפו".

עוד נכתב בהודעה: "התעלמות הממשלה מקריסת מערכת החינוך מפחידה. איפה שרי הממשלה? איפה ראש הממשלה? חוץ משרת החינוך אף אחד לא מתייחס למשבר הזה. מדובר במשבר לאומי. מערכת החינוך מדממת ופקידי האוצר מגישים לנו פלסטר".

אלה מילים חריפות וקשות, אבל מה המהות? על מה המחלוקת? כנראה שזה כבר לא עניין ציבורי. פנינו להסתדרות המורים בבקשה לקבל מסמך כלשהו שיכול לבאר את העניין. ומה מסתבר? שאין מסמך כזה (בהסתדרות הבטיחו לדבר איתנו בהמשך ולהסביר - אנחנו מחכים).

חיפוש ברשת מלמד שהמחלוקת היא על כוונת האוצר להכריז על תוספת שכר למורים צעירים, בעוד מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד מעוניינת בתוספות משמעותיות גם למורים ותיקים. מוקד נוסף בעימות הוא דרישת האוצר להתאים את החופשות במערכת החינוך לחופשות במשק, גמישות ניהולית ותמרוץ מורים על מצויינות ולא רק על ותק.

האם זה מאבק שמצדיק את שיבוש השגרה למאות אלפי תלמידים ומורים, שגם ככה סובלים מחוסר יציבות מתמשך במערכת החינוך? אולי, ואולי לא - מה שבטוח הוא שלהורים, לתלמידים וגם לכלל ציבור המורים מגיע לדעת בדיוק על מה ולמה הוא מתקיים בטח בערב לפני שיבוש חייהם. לצערם, את התשובה הם לא ימצאו במהדורות החדשות המובילות בישראל. אחוז בודד אולי יחקור את הנושא ויבין את המחלוקת. הרוב יצקצקו בלשון ויקבלו על עצמם את הגזירה.

עידן בנימין הוא עיתונאי ב"שקוף"