הכותרות הראשיות של העיתונים הערביים בישראל המשיכו גם ביום שישי האחרון לדווח על המתרחש בלוב. "א-סינארה" ו"כל אל-ערב" ממשיכים בקו התומך במורדים בלוב. "פנורמה", מנגד, נוקט קו ניטרלי. גם מאמרי המערכת של "פנורמה" ו"א-סינארה" מוקדשים למתרחש בלוב.

עורך העיתון הלובי "ליביא אל-יום", אדם ארקיק, אומר בראיון ל"א-סינארה" כי "קדאפי מקווה להקים נסיכות במערב לוב". לעומתו, שיח' חמד נטה, מראשי המורדים בלוב, המשוחח עם "כל אל-ערב" מפרברי טריפולי, מבטיח כי "אנחנו ניכנס לטריפולי ונרדוף את הפושע קדאפי בית-בית וסמטה-סמטה". ב"פנורמה" מופיע בעמ' 2 דיווח לקוני שבו מציינים כי "צרפת היא המדינה הראשונה שמכירה במורדים, ומחליטה לשלוח שגריר לבנגאזי; נאמני קדאפי במתקפה אינטנסיבית על א-זאוויה".

במוסף "פנורמה" נשאלות נשים מובילות במגזר הערבי כיצד הן רואות את המהפכות בעולם הערבי. עורכת "א-סינארה", וידא משעור, כותבת שוב על לוב, ומנסה לקשור בין שליטי מדינות ערב שלא נוטשים את כסאותיהם ובין "המוכתרים הערבים" בארץ, מנהיגי הציבור שלקראת הבחירות פועלים כדי להיבחר שוב. "הם יושבים על כסאותיהם ושוכחים מתי לקום", קובעת משעור במאמר המערכת. ואילו נסים אבו-חיט, מעורכי "פנורמה", קובע נחרצות, בניגוד לקו הניטרלי של העיתון שלו, כי "למרות ההרג – המזרח הערבי הולך להשתנות".

גם ההתרחשויות במצרים ממשיכות לתפוס מקום בעיתונים. בראיון ל"כל אל-ערב" קובע דובר האחים-המוסלמים במצרים, ד"ר עיסאם אל-עראין, כי "אנשי המשטר הקודם מנסים לסכל את המהפכה". עיתון "א-סינארה", שבבעלות משפחת משעור הנוצרית, מראיין את נאדר מורקוס, יועץ האפיפיור הקופטי שאנודה, ראש הכנסייה הקופטית במצרים, שתמך בחוסני מובארכ עם תחילת ההפגנות, הקובע כי "יש מי שמשחק על העניין העדתי".

האתר "ערביי 48" מפרסם את מאמרו של מזכ"ל בל"ד עווד עבד אל-פתאח, תחת הכותרת "ישראל מול רעידת האדמה בעולם הערבי". הכותב קובע כי הנהגת ישראל צפויה ל"אפטר-שוק" של רעידות האדמה בעולם הערבי. הוא קובע כי ישראל חוששת מהמהפכות בעולם הערבי, ומונה ארבע סיבות לכך:

משטרים ערביים שנחשבו לבעלי-בריתה נופלים, ובמקומם מוקמים משטרים אנטי-ציוניים שמביעים את רצון עמיהם; לישראל אין יותר "סחורה מוסרית" למכור לעולם אחרי שדמוקרטיות נוספות צפויות לקום במרחב, והיא נראית בזירה הבינלאומית, יותר מתמיד, כטירה ספרטנית מבוצרת; החרם שמובילים ארגונים בינלאומיים הולך ומתרחב מיום ליום, כשאינטלקטואלים ישראלים מצטרפים אליו. חרם זה ניזון מהחוצפה הישראלית שממשיכה בבניית ההתנחלויות, הגירוש, הריסת הבתים והגזילה המאורגנת; ישראל הבינה כי אף פלסטיני לא יעז לוותר על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, אל-קודס וזכות השיבה, במיוחד לאחר חשיפת מסמכי המשא-ומתן ברשת אל-ג'זירה.

שער העיתון "א-סינארה", 11.3.11

שער העיתון "א-סינארה", 11.3.11

שלג במג'ד אל-שמס, יס"מ בג'לג'וליה

לא רק עניינים הקשורים בעולם הערבי מעניינים את עורכי העיתונים הערביים הגדולים בישראל. "א-סינארה" מפרסם על השער תצלום גדול במיוחד של תושב מג'ד אל-שמס, המפלס לעצמו דרך בתוך ערימת שלג שירד בסוף-השבוע. תמונה בממדים צנועים יותר מתפרסמת בעמוד האחורי של "פנורמה".

ב"א-סינארה" מתפרסמים גם דיווחים נרחבים על עניינים רפואיים, כמו ניתוח לב לפגית במשקל פחות מק"ג אחד בבית-החולים בנצרת, וראיון עם ד"ר רפעת ספדי, מנהל מחלקת מחלות הכבד בהדסה בירושלים. בעמודים האחוריים של "כל אל-ערב" ו"פנורמה" מובא סיפור ההצלחה של הרופאים בבית-החולים בנצרת, להוציא אבן במשקל כחצי ק"ג מגופו של מניר חרבאווי, תושב ירכא.

רפ"ק אייל אזולאי, מפקד משטרת רהט, מספר בראיון לעיתון "א-סינארה" כי בשבוע הקרוב יוגשו כתבי אישום נגד שני הנערים מרהט שרצחו את קייס אבו-סיאם. ב"פנורמה" עוברים לכאורה על החוק כאשר חושפים, אמנם על-פי "עדי ראייה", את שם משפחתו של אחד משני הנערים הקטינים החשודים ברצח, שביתו הוצת בשבוע שעבר בשכונה 34 בעיר הבדואית רהט, לאחר שמשפחתו הוגלתה מחשש לנקמת דם.

ב"כל אל-ערב" מבליטים את תלונתה של משפחה בג'לג'וליה, שטוענת כי "אנשי יחידת היס"מ תקפו אותנו ואיימו על הבת שלנו". "חיפשנו אמצעי לחימה, ולא מעוניינים להגיב מעבר לזה", מגיבה המשטרה. "א-סינארה" גם מדגיש בשער את עמדת הבמאי והשחקן מוחמד בכרי, שנתבע על-ידי חיילים שדרשו לפסול את סרטו "ג'נין, ג'נין". בכרי מצוטט כאומר: "רוצים לסתום לי את הפה, ולשחק עם העובדות".

פיצוץ בקרוב

במוסף "פנורמה" מתייחסים בהרחבה לתופעת המהגרים האפריקאים בעיר טירה שבמשולש. כתבת השער מוקדשת למנהיגת הציבור נבילה אספניולי, תושבת נצרת, עם בחירתה לאחת מ-100 הנשים המשפיעות ביותר בעולם על-ידי הארגון Women deliver. כמו כן מועלית סוגיית השביתה הכללית בבתי-הספר הערביים בלוד, במחאה על מעמד האזרחים הערבים בעיר המעורבת. ואילו ב"כל אל-ערב" מתייחסים דווקא להצהרותיו של ראש העיר הממונה של לוד, מאיר ניצן, המאיים "להרוס עוד ועוד בתים ערביים".

"כל אל-ערב" מטפל בגיליון סוף-השבוע בקשיי הרשויות הבדואיות בצפון. ראש מועצת טובה זנגריה, חוסיין אל-הייב, אומר לעיתון כי "האזרחים רותחים, ואם המצב יימשך, יהיה פיצוץ בקרוב", ואילו ראש מועצת כעבייה, זידאן כעבייה, אומר בהתייחסו לממשלת ישראל: "מנעו מאיתנו אזורי תעשייה ואף גידול בעלי חיים", ומתלונן על האבטלה הגואה בכפרו.

עניינים פוליטיים מקומיים תופסים כותרות גם בעמוד הראשי של "כל אל-ערב". לפני 20 שנה התפטר ד"ר עזמי חכים מהמפלגה הקומוניסטית בישראל. כיום, על רקע מספר גדל והולך של התפטרויות מן המפלגה ועל רקע ביקורם של ח"כ מוחמד ברכה וראש עיריית נצרת ראמז ג'ראיסי בלוב, כחלק ממשלחת "ערביי 48", מחדש חכים את חברותו במפלגה ומודיע: "ג'ראיסי לא כבש את העירייה בטנק, וברכה לא כבש את חד"ש במאבק מזוין".

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", עורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"