בהקלטה מישיבה של סיעת הליכוד לפני שבוע (23.5) נשמע בנימין נתניהו מעניק לחבריו למפלגה ציון "נכשל" במבחן בדברור מסרים. ראש הליכוד התרעם על כך שהראיונות של חברי הכנסת לא נאמנים מספיק למקור, שהם לא חוזרים אחרי המנהיג כמו תוכי.

"אין לנו מכשיר יותר טוב לנהל את התעמולה מאשר ראיונות", נזף נתניהו בח"כים. "אני בדקתי את הראיונות שלכם, אין כלום. נאדה. אפס ממה שאמרנו כאן ואמרנו בתדרוכים. אני מדבר בתדרוכים, ואני מרגיש ששמים אותי על השתק".

מתברר שנתניהו לא סתם מכתיב מסרים: הוא גם מקשיב ובודק את רמת הציות. קשה להתעלם מהדמיון למעשיו ב"פרשת 4000", שבה, לפי כתב האישום, הוא דאג לנטר את המאמרים שפורסמו עליו ב"וואלה" ושלח לשאול אלוביץ' את הממצאים בשתי תיקיות עבות.

ציוץ של כתבת "וואלה" טל שלו על דברי בנימין נתניהו שהוקלטו בישיבת סיעת הליכוד, 23.5.2022 (צילום מסך)

ובאמת, איזה מין דבר זה שחברי כנסת לא מתנסחים לפי המסרים שראש מפלגתם מכתיב להם? באיזו חוצפה הם מעיזים להביע דעה עצמאית? לפי תפיסתו הריאל-פוליטית של נתניהו, ראיונות בתקשורת לא נועדו להעביר לנו את עמדתם האמיתית של נבחרי הציבור. נועד להם תפקיד אינסטרומנטלי גרידא, להפיץ את עמדתו של נבחר בודד דרך הדקלומים של עושי דברו. ונתניהו, כפי שנחשף בהקלטה, דורש נאמנות מלאה לדפי המסרים.

אבל על איזו חריגה מדפי המסרים נתניהו מדבר? לאורך כהונותיו כראש ממשלה הוא תמיד נהנה מאומרי הן ומאנשים שברגעים הכי קשים הגיעו לאולפנים ונשכבו על הפאנל עבורו. פעם היו אלה יובל שטייניץ, אופיר אקוניס וגלעד ארדן, והיום עבר המקל לאנשים כמו מיקי זוהר, ישראל כץ וגלית דיסטל-אטבריאן.

תלמידים מצטיינים

דווקא השבועות שקדמו לנזיפה היו הוכחה מצוינת. כוונת הליכוד להתנגד ליוזמת הקואליציה "ממדים ללימודים" יצרה בעיה לחברי המפלגה: איך מסבירים לציבור שדווקא הם מתנגדים למימון השכלה לחיילים משוחררים? כדי להתמודד עם המשבר נדרשו חברי הכנסת של הליכוד להציף את אמצעי התקשורת בשני ספינים: ראשית, ממשלת בנט שילמה לרע"ם עבור תמיכתה בחוק "ממדים ללימודים"; שנית, הליכוד מתנגד לחוק רק משום שבחזרתו לשלטון הוא מתכוון להעביר תוכנית טובה יותר, שתממן לחיילים המשוחררים 100% מעלות הלימודים.

בבוקר יום ראשון בשבוע שעבר העלה נתניהו לרשתות סרטון שבו, בדרמטיות האופיינית לו, הוא מסביר כיצד בנט ולפיד מבטיחים את הישרדותם באמצעות תשלום סכומי עתק לשונאי ישראל ולתומכי טרור. מעט אחר כך הוא תמצת את המסר בציוץ בטוויטר:

עבאס קיבל מבנט ולפיד 100%
גם ללוחמים שלנו מגיע 100%"

והנה, יום קודם, ויומיים לפני הנזיפה של נתניהו, התארחו ב"פגוש את העיתונות" בחדשות 12 שני חברי ליכוד, דוד ביטן ויולי אדלשטיין. ומה היה להם לומר? שבנט משלם כספים לאנשי רע"מ כדי שיתמכו ב"ממדים ללימודים". הספין הזה הופיע גם בציוצים של חברי כנסת מהליכוד, ובראשם התלמיד המצטיין ח"כ זוהר, שכתב בטוויטר: "לזועבי, לטיבי, ולעבאס יש מיליארדים, ולחיילים שלנו לא נשאר. איזו בושה". בראיון לגלי ישראל זוהר השלים את המסר: "כשנחזור לקואליציה, החיילים יקבלו 100% של מימון הלימודים".

אמנם, שר החוץ יאיר לפיד הסביר שהתקציבים לרשויות הערביות שאליהם התייחסו אנשי הליכוד ממילא הוקצו בעבר, ע"י ממשלת הליכוד, והממשלה רק שחררה את המכשולים הביורוקרטיים שמנעו את העברתם ליעד. ואמנם, לליכוד היו 12 שנות שלטון להעביר את התוכנית שהם מבטיחים כעת. אבל חברי הליכוד דילגו על העובדות והקפידו לדבר לפי הספר – ספר המסרים של נתניהו.

כך הם עשו גם בפרשה אחרת שהתרחשה ממש באותם ימים. כאשר יועצו של בנט טל גן צבי הודיע לפני שבוע על פרישה, נתניהו החל לקדם ספין חדש: הלשכה של בנט מתפוררת, והח"כ המתנדנד ניר אורבך, שגן צבי הוא שדאג כביכול להחזיק אותו בקואליציה, כבר בדרך החוצה. חברי הליכוד מיהרו להתגייס למערכה, וטענו גם הם בהודעות ובראיונות שנפילת הממשלה היא עניין של ימים ספורים. הימים הספורים האלה חלפו, והספין נשאר ספין.

תחזירי את החוק לשקית

אם כך, מדוע נתניהו זועם? במה חטאו חברי הליכוד ששיננו את המסרים באולפנים, לעיני הציבור וללא בושה, ובסוף עוד קיבלו נזיפה?

מתברר שהיו שני ח"כים סוררים. ההתנגדות ל"ממדים ללימודים" יצרה דילמה לחברי הליכוד, ובשבוע שלפני "שיחת הנזיפה" הרהיבו שניים מהם לכפור בעמדה הרשמית. הראשונה היא גילה גמליאל, שהביעה תמיכה בחוק בראיון לחדשות 13 ואחר כך בדף הפייסבוק שלה, ואף אמרה שתנסה לשכנע את האופוזיציה להצביע בעדו. השני הוא ח"כ יואב גלנט, שהודיע בפייסבוק: "חיילי צה"ל הם קיר הברזל הניצב בינינו לבין אויבנו ומקנה חיים למדינת ישראל‏. לקראת ההצבעה בכנסת בנושא סיוע ממלכתי בשכר לימוד לחיילים משוחררים, אמשיך ואוביל את המאמץ לשכנע את חבריי לסיעת הליכוד לתמוך פה אחד בהצעה".

ח"כ גילה גמליאל (ליכוד) משתפת בפייסבוק ראיון איתה בחדשות 13, שבו הביעה תמיכה בתוכנית "ממדים ללימודים" של הקואליציה, 18.5.2022 (צילום מסך מדף הפייסבוק של גילה גמליאל)

למחרת הצטלם גלנט יחד עם נתניהו (מרצון או מאונס, תחליטו אתם) ו"תיקן" את עצמו. עברת עבירת משמעת? גש לחדר המנהל ותכין סרטון שבו אתה מתכחש לדעה שהבעת ומחזיק בדעה אחרת, שבמקרה שייכת לנתניהו שעומד לצידך בסרטון.

גלנט וגמליאל הם כנראה חברי הכנסת שאליהם כיוון נתניהו את חיצי הביקורת בשיחה שהוקלטה.

נתניהו לא מסתפק בשיתוף פעולה הדוק עם הקו התקשורתי שלו. שליט אבסולוטי ראוי לציות אבסולוטי, וכשמישהו סוטה מהקו - הוא מצליף

ובכן, נתניהו לא מסתפק בשיתוף פעולה הדוק עם הקו התקשורתי שלו. שליט אבסולוטי ראוי לציות אבסולוטי, וכשמישהו סוטה מהקו - הוא מצליף. את ההתעקשות הזו יכולנו לראות לפני שבוע בכנסת כשנתניהו ביקש מגמליאל, אולי כעונש על הסטייה, למשוך את הצעת החוק שהגישה לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק. הודות להקלטה שנחשפה, גם המציאות בליכוד שקופה כמו שקית ניילון.

במאמר ב"ידיעות אחרונות" שכותרתו "כיצד תנהיגו מדינה?" פונה האלוף במיל' עמוס מלכא לחברי הליכוד. "נתניהו הפך אתכם ל'כבשים, צייתנים ומדקלמי מסרים", כותב מלכא, "הוא ביטל בהינף יד את אישיותכם, עברכם ודעותיכם. ברפיסותכם התיישרתם עם כל גחמה, דיקלמתם כל מסר.... מנהיג חייב שתהיה לו דעה עצמאית ועמוד שדרה יציב וחזק, בעוד אתם הוכחתם בדיוק ההפך".