"גל עליות מחירים", הכריזה כותרת המהדורה המרכזית של חדשות 12 אתמול (31.1). לממשלה אין כדורים במחסנית, והיא בונה על מחאת צרכנים, הודיעה הכתבת עמליה דואק. הכתבה הראשונה נפתחה בצילומים מהסופר, אזרחים זועמים ואפילו אזכור של מונופולי המזון ואסם בראשם. לרגע היה נדמה שבחברת החדשות הפופולרית בישראל התגייסו ל"מחאת הפסטה". אבל אז קפצו להם הפתיתים.

"איפה מתחבאים מנהלי רשתות השיווק", העירה המגישה קרן מרציאנו, ובהמשך סיכמה את הטייק שלה על מחאת יוקר המחיה עם "כולם בחגיגה על חשבוננו", בכתבה שנראתה כמו עוד מוצר יקר ודל בערכים תזונתיים של אסם - הפעם על המדף של חדשות 12. זה אולי מוכר לכם מהעונות הקודמות: "כולם מושחתים", הדרך המתוחכמת להוביל את האזרח לייאוש אטומי שמנרמל את הפשע. כי אם כולם מושחתים, אז אף אחד לא מושחת. הנה, הפעם "כולם מתייקרים", כולם מתחזרים עלינו. אז מה תעשי, לא תקני כלום? אין צורך לפתוח במחאות צרכנים, נא להתפזר.

בחדשות 12 - השייכת לקשת, שנשלטת בידי אחת מיצרניות המזון הגדולות בארץ, מונופול קוקה קולה ישראל - התחילו אתמול להסיט את האש לכיוון רשתות השיווק. "אם חשבנו שההתייקרות היא רק במותגים המוכרים, גם המחירים במותגים הפרטיים מתייקרים", פתחה ואמרה מרציאנו. "בכל יום אנחנו מגלים כיצד ספקים מעלים מחירים", המשיכה הכתבת אברמוביץ'.

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

הכתבה התבססה על מציאות אמיתית וכואבת: רשתות השיווק, שמתיימרות להציע ב"מותגים הפרטיים" שלהן חלופות זולות למוצרים של המונופולים הגדולים בתחום המזון ("המותגים המוכרים"), אכן מתחזרות גם הן ומעלות מחירים. בשנה האחרונה אכן עלה מחירם של מוצרים רבים השייכים למותגים הפרטיים, הזדמנות להציג אינפוגרפיקות עם אחוזים לכל מוצר בודד שהתייקר ולראיין עוברי אורח בסופר שמגלים לראשונה מה הקטע עם עדשים ירוקות של רמי לוי. נכון, גם שוק המרכולים ריכוזי ושופרסל ושות' הן אכן בעלות כוח בלתי פרופורציונלי הפוגע בנו, הצרכנים. אך במקרה הזה ההירתמות של חדשות 12 לשירות הבעלים היה כה בוטה, שנותר רק לשפשף את העיניים.

את תפקיד המומחה התורן מילא בשמחה דוקטור חזי גור-מזרחי מהמכון לחקר הקמעונאות, שהסתובב בסופר והסביר למצלמה כיצד התייקרו הפתיתים. למעשה, הוא קיבל זמן מסך כה רב עד שנראה היה שהוא עצמו העיתונאי. שיטוט בלתי-מלומד באתר האינטרנט שלו מעלה כי לא מדובר במכון מחקר בלתי תלוי אלא בחברה המספקת שירותי שיווק ופרסום. באתרי החדשות ניתן למצוא פרסומים של גור-מזרחי בהם הוא משווה מחירים ומעודד לצרכנות נבונה. אבל בחדשות 12 השתמשו בכל זה רק כמסך עשן כדי לדכא את התעוררות הצרכנים.

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

על רקע מחאה עממית נגד עליית המחירים של יצרניות המזון, כתבה במהדורה המרכזית של חדשות 12 על עליית מחירים בחברות השיווק, 31.1.22 (צילום מסך)

"חייבים להבהיר - לרוב המותג הפרטי יתן אלטרנטיבה זולה ותחרותית יותר", סימנה אברמוביץ' וי על "צרכנות נבונה" במשפט שהמילה החשובה בו היא כמובן ה"אבל" שבא מיד אחריו. כי מה בעצם "חייבים להבהיר"? שסימנתם את המטרה הלא נכונה? שבלבלתם את הצופים עם מגמה שנתית של התייקרויות רגע לפני שמתחוללת העלאת מחירים נקודתית ולא מוצדקת?

הדיסקליימר הקטן של כתבת חדשות 12 הרגיש כמעט כמו "וי" מדומיין שהיא מסמנת לעצמה על המצפון, כדי להתמודד עם רגשות האשם על מה שעשוי להיות התחלת דיכוי מרד הצרכנים. כמעט. כי למעשה היה לו תפקיד בהצגה הקטנה שארגנה מהדורת החדשות, הצגת המציאות העגומה של יוקר המחיה כגזירת גורל.

כי בערוץ 12 הנשלט על ידי קוקה קולה-טרה-משק צוריאל-קרלסברג-נביעות-פריגת-יקב תבור - האשמים במחירים ההולכים ותופחים אינן יצרניות המזון. גם לא פוליטיקאים חלשים או רגולטורים נרפים שרק מחכים לדלת המסתובבת שתנחית אותם בתפקיד בכיר בגופים שרק לפני רגע פיקחו עליהם בכאילו.

בערוץ 12 לא דורשים משר האוצר תשובות אמיתיות על שינוי המבנה החולה של שוק המזון ולא משדרים כתבה נוקבת על הכוח הרב מדי של היצרניות. גם לא מדברים על פתרון לשיטה המקולקלת שמאפשרת לתאגידי המזון לקנות עוד ועוד חברות ומותגים, ביניהם המותג הכי חשוב: כלי תקשורת שיעבוד עבורם בכל מחיר.