העיתונאי רועי שושן, עד לאחרונה ראש מחלקת החדשות באתר "וואלה", הגיש היום (7.10) תביעה נגד החברה המפעילה את האתר בטענה כי פוטר שלא כדין. לדבריו, עורך "וואלה" ערן טיפנברון "פעל לקידום אינטרסים אישיים" של איש עסקים המיודד עם בעל האתר אלי עזור, וכן פעל לקידום האינטרסים של חברה מסחרית שראשיה מצויים בקשרים מסחריים עם "וואלה". בנוסף טוען שושן כי טיפנברון "שוחח עם אישיות פוליטית בכירה לגבי המשך העסקתו של עיתונאי במערכת".

בחודש פברואר האחרון, יום אחרי שחברת "וואלה" בבעלות עזור הודיעה על מינוי טיפנברון לתפקיד העורך הראשי של האתר, נפגש שושן עם המנכ"ל דאז עידו אשד. לפי התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אייל וייס, מנהל המחלקה המשפטית בארגון העיתונאים, שושן הביע באוזני אשד חשש כי מיד לאחר מערכת הבחירות יבקש טיפנברון להחליפו. שושן גם אמר לאשד שהוא לא רוצה למלא את התפקיד התובעני של ראש מחלקת החדשות באתר בתקופת הבחירות רק כדי שלאחריה יפוטר, ושאם טיפנברון אכן מתכוון להיפטר ממנו הרי שהוא מעדיף לסיים את עבודתו קודם לכן. לדבריו, אשד הרגיע אותו ואמר שינסה לבדוק עם טיפנברון מה כוונותיו.

שושן טוען בתביעתו כי באותם הימים קיבל הצעת עבודה מכלי תקשורת מתחרה, בשכר של 18 אלף שקל בחודש, אך העדיף להמתין לתשובת אשד. ואמנם, כעבור יומיים שלח לו אשד הודעת ווטסאפ בזו הלשון: "אני אחרי פגישה איתו. אין לו רצון או תוכנית להחליף. הוא בא נקי והוא רוצה להיפגש איתך".

פגישה כזו אכן התקיימה כעבור כמה ימים במשרדי "וואלה", שם שמע שושן גם מפי טיפנברון עצמו כי הוא מעוניין שיישאר במערכת האתר "לזמן רב", כך לפי כתב התביעה. טיפנברון אף הגדיר את עבודתו באתר כ"מצוינת", טוען שושן. לפיכך דחה שושן את הצעת העבודה מכלי התקשורת המתחרה ונשאר ב"וואלה" לכל תקופת מערכת הבחירות.

מערכת וואלה בתל-אביב (צילום: "העין השביעית")

מערכת וואלה בתל-אביב (צילום: "העין השביעית")

לפי שושן, עם כניסתו של טיפנברון לתפקיד העורך הראשי הוא פנה לשושן בבקשות והוראות לגבי עריכת האתר, ושושן נענה לכולן. כך, באחת הדוגמאות שצירף שושן, כתב טיפנברון לשושן על כותרת שהופיעה בדף הבית: "הארכת מעצר החשוד באונס לא מעניינת. זה פרט למשנה. מה שחשוב זה שילדה בת 13 נאנסה יום אחרי יום במלונית הקורונה". שושן משיב: "יטופל".

"במקביל", טוען שושן, "מר טיפנברון החל עם כניסתו לתפקיד להתערב במספר החלטות עריכתיות הנוגעות לפוליטיקאים, פעל לקידום אינטרסים אישיים של איש עסקים המיודד עם הבעלים החדש של 'וואלה' וכן של חברה שראשיה מצויים בקשרים מסחריים עם 'וואלה'. בנוסף, מר טיפנברון שוחח עם אישיות פוליטית בכירה לגבי המשך העסקתו של עיתונאי במערכת". שושן אינו מפרט את זהות הגורמים הללו.

עוד טוען שושן בתביעתו כי טיפנברון, ששמו שב ועולה בדיוני משפט המו"לים ואף אמור להעיד בפרשה המכונה "תיק 2000", נכנס לתפקידו כעורך "וואלה" זמן קצר לפני תחילת המשפט ו"הפגין מעורבות יוצאת דופן בכל הנוגע לזהות הכתב שיסקר את תחילת המשפט".

זמן קצר לאחר כניסתו של טיפנברון לתפקיד העורך הודיע על עזיבתו הכתב המשפטי של "וואלה", דניאל דולב. "כשמר שושן הציע מועמדת להחלפתו, מר טיפנברון ניסה תחילה לסכל את מינויה לתפקיד", נכתב בכתב התביעה, "ואף הבהיר למר שושן שהוא במגעים עם שני מועמדים לתפקיד, תוך שהוא מסרב, באופן חריג, לחשוף בפני מר שושן, ראש מערכת החדשות בחברה, את זהותם".

בסופו של דבר, יש לציין, גויסה יעל פרידסון לתפקיד הכתבת המשפטית המסקרת את משפט המו"לים. זמן קצר לפני תחילת שלב ההוכחות במשפט המו"לים, פרידסון עצמה עזבה את תפקידה ככתבת שנועדה לסקר את המשפט עבור ynet, כלי התקשורת השני, לצד "וואלה", שעומד במרכז אישומי השוחד.

ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות", באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת משפט "תיק 2000". 24.5.2020 (צילום: עמית שאבי)

ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות", באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים עם פתיחת משפט "תיק 2000". 24.5.2020 (צילום: עמית שאבי)

בחודש מרץ השנה, יומיים לאחר הבחירות לכנסת, התממש חששו של שושן והוא זומן לפגישה עם טיפנברון, שבה נאמר לו כי יפוטר.

שושן מציין בתביעתו כי יום קודם לכן פורסם באתר "העין השביעית" דיווח הנושא את הכותרת "אילן ישועה: מקורב של נתניהו ניסה למנות את ערן טיפנברון לעורך 'וואלה'". בדיווח הוזכר כי לקראת תחילת עדותו מסר מנכ"ל "וואלה" לשעבר ישועה לפרקליטות כי בשנת 2016 פנה אליו ניר חפץ, אז דוברו ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וכיום עד מדינה נגד יו"ר האופוזיציה נתניהו, ובדק אפשרות של מינוי טיפנברון לעורך האתר.

בדיווח נמסר שלפי ישועה, בכל הנוגע להחלטות על העסקת עיתונאים ב"וואלה", השיקול המרכזי של בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', ששלטו בחברת בזק ובאתר החדשות, היה היכולת לשלוט בהם.

שושן מגדיר את הדיווח של "העין השביעית" כ"פרסום לא מחמיא" ש"ממנו עלה ששמו של מר טיפנברון שורבב גם ל'תיק 4000', ושמשתמע ממנו שמר טיפנברון נתפס כמי שניתן לשלוט בעבודתו בהיבטים הנוגעים להון-שלטון העומדים במרכזו של התיק". יצוין כי לאורך השבועות הארוכים של עדות ישועה שב ועלה שמו של טיפנברון כמי שב"וואלה" מעוניינים להביא לתפקיד העורך בדיוק בשל נסיונו בניהול המערכת בהתאם לאינטרסים של בעלי השליטה.

כאמור, יום לאחר הדיווח על הקשר בין טיפנברון ל"תיק 4000" זימן עורך "וואלה" את שושן לשיחה. לפי כתב התביעה, טיפנברון אמר לשושן כי "אין לי מלה אחת רעה להגיד עליך", ובכל זאת הוא מבקש להביא לסיום עבודתו בחברה באופן מיידי ולמצוא לו מחליף "שיעיף את האתר באוויר". לפי שושן, טיפנברון דחק בו לוותר על הליך השימוע בטענה שהוא "בכיר מדי" מכדי לקיים "סוג של שימוע".

"סמיכות הזמנים בין שיחה זו לבין הפרסומים על אודות חלקו של מר טיפנברון ב'תיק 4000', ומעורבותו בסיקור תיקי ראש הממשלה לשעבר, מר בנימין נתניהו, כאמור לעיל, מעלים תמיהה של ממש", נטען בכתב התביעה. "תמיהה זו מתעצמת נוכח הבהילות שבה פעל מר טיפנברון, שכבר בערב חג הפסח, ורגע לפני פתיחת שלב ההוכחות במשפט נתניהו, אצה לו הדרך לפעול לסילוקו של מר שושן מתפקיד ראש מחלקת החדשות של 'וואלה'".

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס לרה"מ בנימין נתניהו: "הוא צריך לדבר עם שני אנשים, עם רון (ירון, עורך 'ידיעות אחרונות') ועם ערן (טיפנברון, עורך ynet)" (צילום מסך מתוך תמלילי שיחות "תיק 2000" כפי ששודרו בחדשות ערוץ 2 בינואר 2017)

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס לרה"מ בנימין נתניהו: "הוא צריך לדבר עם שני אנשים, עם רון (ירון, עורך 'ידיעות אחרונות') ועם ערן (טיפנברון, עורך ynet)" (צילום מסך מתוך תמלילי שיחות "תיק 2000" כפי ששודרו בחדשות ערוץ 2 בינואר 2017)

עוד באותו יום קיבל שושן מסמך שנועד להסדיר את סיום יחסי העבודה בינו לבין "וואלה". לאחר ששושן סירב לחתום על המסמך, הוא קיבל מטיפנברון מכתב זימון לשימוע לפני פיטורים, שנועד להתקיים למחרת.

במכתב נטען שהאפשרות לסיים את עבודתו נשקלת בשל "סגנון, קו ומדיניות שאינם עולים בקנה אחד עם חזון החברה והעורך הראשי לחיזוק מערכת התוכן של האתר וביסוסו כאתר מוביל בישראל", וכן משום ש"משרת ראש מערכת חדשות הינה משרת אמון מובהקת והחברה רואה חשיבות רבה באיוש המשרה על-ידי מי שזוכה לאמון מלא של העורך הראשי". לדברי שושן, מעולם לא שמע כל טענה מהחברה או מטיפנברון לגבי סגנונו, הקו שהוביל או מדיניותו. ההפך הוא הנכון.

עוד לפני מועד השימוע זימן טיפנברון ישיבת מערכת לדיון על היערכות להשבעת הכנסת, תוך הדרתו של שושן, ראש מערכת החדשות. לפי כתב התביעה, העובדה הזאת מלמדת ש"ההחלטה בעניינו של מר שושן כבר נפלה".

במשך כמה ימים לאחר מכן נעשה ניסיון מטעמו של שושן, באמצעות עורכת-דין, לדחות השימוע ולתאם מועד מוסכם. שושן, כך לפי כתב התביעה, היה חולה ואף הציג אישורי מחלה. בסופו של דבר, לאחר כמה דחיות החליטה "וואלה" לקיים את השימוע ב-8.4, אף שבאת-כוחו הודיעה כי אין באפשרותה לייצגו בתאריך זה. משלא הגיע לשימוע במועד שנקבע הודיע טיפנברון לשושן כי "החברה רואה בך כמי שוויתר על זכותו להליך שימוע".

"אני מצטער לבשר לך", הוסיף העורך הראשי של "וואלה", "כי הוחלט על סיום העסקתך, וזאת מהטעמים שנכללו בזימון לשימוע".

באותו היום ממש כבר דווח ב"גלובס" כי שושן פוטר וכי מסתמן שנמצא לו מחליף, העיתונאי ליאור לנדנברג, שאכן מונה בסופו של דבר לתפקיד. מכאן, כך נכתב בתביעה, "שהשימוע של מר שושן, שממילא לא התקיים, גם לא תוכנן להתקיים בלב פתוח ובנפש חפצה, ושההחלטה על פיטוריו של מר שושן התקבלה מבעוד מועד".

בתביעתו טוען שושן כי החברה הפרה את ההסכם כי לא יפוטר מיד לאחר הבחירות, וכי הוא פוטר בניגוד לדין, ללא עילה ומבלי שניתנה לו הזדמנות של ממש להתגונן. לפיכך הוא דורש פיצויים בסך כולל של כ-141 אלף שקל.

טרם הוגש כתב הגנה.

14582-10-21

* * *

לעיון בכתב התביעה

להורדת הקובץ (PDF, 2.07MB)

לעיון בנספחים

להורדת הקובץ (PDF, 6.7MB)