בפתח התוכנית מתייחס המנחה עמנואל רוזן לשער העיתון "ידיעות אחרונות" השבוע, שבו פורסם תצלומה של חיילת המתלוננת כי אין לה כסף לנסוע ברכבת. "הסיפור הוא הבחירות שבדרך", מסביר רוזן, ומברך את צופי "תיק תקשורת" לקראת תחילתה של "העונה הפוליטית העונתית".

לאחר אות הפתיחה משוחח רוזן עם רגב קונטס, ממנהיגי המחאה החברתית, עם טליה פלד-קינן, לשעבר כתבת החברה הרווחה של חדשות 10, ועם עידן גרינבאום, מגיש התוכנית "סוגרים חשבון" בטלוויזיה החינוכית, על השינוי ביחסה של התקשורת הישראלית לנושאי חברה ורווחה מהקיץ האחרון ועד היום.

"התקשורת משתמשת וזורקת", מסבירה פלד-קינן וטוענת כי במהלך הקיץ "הלך ונבנה פה משהו לקראת איזשהו שיא, והשיא הזה בסוף לא קרה". לכן, היא אומרת, התמוססה המחאה ואיתה העניין התקשורתי. לדבריה, לסיפורים חברתיים בתקשורת הישראלית יש, למרבה הצער, מכסה מוגבלת.

"צריך להבדיל בין המחאה לבין הסיקור שלה בתקשורת", אומר קונטס. לדבריו, התקשורת חיפשה סיפור עם כוכבים, ועלילה שיש לה התחלה, אמצע וסוף, בעוד שהמוחים עצמם לא ראו זאת כך. לדבריו, לא המחאה נכשלה, אלא הממשלה. "במשך שנים עניינים חברתיים לא היו חדשות", מוסיף קונטס, "כיוון שהתקשורת יודעת להתמודד עם דברים קודם כל כשהם רגשיים ודבר שני כשהם בשיאם. היא לא יודעת להתמודד עם תהליך והיא לא יודעת להתמודד עם דבר כל-כך מורכב וכרוני כמו מצוקות חברתיות. היא יודעת להתמודד עם גלעד שליט".

בתשובה לשאלה על הקשר בין אופיה המסחרי של התקשורת ובין המסרים של המחאה, אומר גרינבאום: "על העובדות אין מחלוקת: יש ירידה מאוד גדולה בפרסום בכל אותן מפרסמות גדולות, מפרסמות שחיות בזכות הציבור חתכו את תקציבי הפרסום". יחד עם זאת, גרינבאום טוען כי אין הוראה מלמעלה להימנע מסיקור נושאים חברתיים ומביא כראיה את הקמפיינים של העיתונות הכלכלית בגנות גובה דמי הניהול, מרכיב ההכנסה העיקרי של מרבית המפרסמים בעיתונות זו.

ביחס לסדר העדיפויות של העיתונות הכלכלית מודה גרינבאום: "העיתונות הכלכלית היא לא עיתונות חברתית. סיפורים חברתיים לא מוצאים את הדרך שלהם לעיתונות הכלכלית. תשמעו, לא מעניין אותנו. בלי להעליב אף אחד".

בהמשך התוכנית מארח רוזן את אבישי עברי, מאתר הסאטירה "לאטמה", ואת עינב גלילי, מנחת תוכנית הסאטירה "מצב האומה", המשודרת בערוץ 2, לשיחה על ההטיה הפוליטית בסאטירה הישראלית.

"אני לא שונאת מתנחלים", מצהירה גלילי, אחרי שמוקרן קטע מתוכניתה ובו בדיחה על מתנחלים. היא מציינת כי בין ארבעת חברי הפאנל קבועים בתוכניתה נמנים מצביע מרצ, מצביע עבודה, מצביע קדימה ומצביע ליכוד. "זה בוודאי לא איזה שמאל הזוי וקיצוני", היא אומרת.

"אני חושב שעינב גלילי היא לא הכתובת", מבהיר עברי. "הכתובת היא בדסק החדשות של הערוצים הגדולים, של העיתונים הגדולים". לדבריו, במקומות אלו מותר דמם של המתנחלים, ולא אצל הסאטיריקנים.

לסיום מעיר יאיר גרבוז על טיבן של מפלגות המרכז בישראל.

התוכנית "תיק תקשורת" משודרת בערוץ 23 ובאתר הטלוויזיה החינוכית