עובדי חדשות 13 מקפיאים, לעת עתה, את האפשרות שישביתו את השידורים במסגרת סכסוך העבודה עם ההנהלה, במטרה להגיע לפשרה עם ההנהלה בנוגע לתוכנית הקיצוצים.

ועד העובדים, שמאוגד באמצעות ארגון העיתונאים, מנהל בחודשים האחרונים מאבק לוחמני בניסיון למנוע מההנהלה להוציא לפועל תוכנית קיצוצים קיצונית שתפגע אנושות בחברת החדשות. במקביל למאבק, נציגי העובדים מקיימים משא-ומתן עם ההנהלה בניסיון לצמצם את הקיצוץ ולהחזיר לאחריות חברת החדשות תוכניות אקטואליה שנלקחו מהם ונמסרו להפקת רשת וחברות חיצוניות.

את תוכנית הקיצוצים מובילים מנכ"ל רשת 13 אבי בן-טל והיו"ר נדב טופולסקי, נציגיו של המיליארדר לן בלווטניק, בעל השליטה בערוץ. בלווטניק, שעומד בראש אימפריה עסקית חובקת עולם, טרם התבטא בפומבי בנוגע למשבר שמתחולל בערוץ הטלוויזיה הישראלי שלו.

גורם בחברת החדשות מסר כי ועד העובדים עדיין מוסמך להכריז על שביתה אם יתפוצצו השיחות עם ההנהלה, גם בלי לקבל מחדש את אישור כלל העובדים

לפני שבוע קיים הוועד אספה מרובת משתתפים שבה החליטו עובדי חברת החדשות כי אם לא תחול התקדמות במגעים – שידורי החדשות של ערוץ 13 יושבתו. "אף אחד מאיתנו לא רוצה להוריד משידור את מהדורת החדשות המרכזית, אך אם הנהלת רשת תמשיך לפרש בגרות כחולשה – לא יהיה מכך מנוס", הצהיר אז מתן חודורוב, הפרשן הכלכלי של חדשות 13 ואחד מחברי הוועד.

באספה הוסכם שהמועד שבו יפקע האולטימטום שהוצב להנהלה יהיה יום חמישי שעבר. ואולם, בהמשך השבוע הוחלט לדחות את המועד בשלושה ימים, עד היום (28.6). בהודעה לעובדים נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר פגישה ממושכת עם אבי בן-טל והנהלת חברת החדשות, ושהדחייה נועדה "למצות עד תום את ההזדמנות למשא-ומתן".

גורם בחברת החדשות ששוחח היום עם "העין השביעית" מסר כי בשלב זה השביתה עדיין מוקפאת – וזאת לנוכח התמשכות המשא-ומתן, שמתקדם בפסים חיוביים, כהגדרתו. עם זאת, הבהיר הגורם, הוועד עדיין מוסמך להכריז על שביתה אם יתפוצצו השיחות, גם בלי לקבל מחדש את אישור כלל העובדים. ההליך המשפטי שמנהלים הצדדים בבית-הדין לעבודה מעוכב גם הוא בשלב זה.

לן בלווטניק (צילום מסך)

בעל השליטה בערוץ 13 ובחדשות 13, המיליארדר לן בלווטניק (צילום מסך)

אחד הביטויים להסכמות המתגבשות בין הצדדים הוא הסכם חדש לפרישה מרצון של עובדים שחברת החדשות הוציאה לחל"ת בזמן משבר הקורונה. בשבוע שעבר, אחרי שכבר הוחלט על האולטימטום וההשבתה האפשרית, הוועד וההנהלה סיכמו שעובדים שיצאו לחל"ת ויחליטו לוותר על עבודתם בחברה יקבלו מענקי פרישה בתנאים משופרים. מהוועד נמסר כי במקרה של עובדים ותיקים, מענקי הפרישה עשויים להגיע לסך של "עשרות אלפי שקלים". "במקביל, אנו נחושים בעמדתנו שעל חברת החדשות להפיק את רצועות האקטואליה שהערוץ משדר, באופן שיגדיל משמעותית את מספר העובדים שיישארו בחברה ויקטין את היקף הפיטורים הנדרש", נמסר אז מהוועד.

חרף ההתקדמות שחלה בשבוע שעבר והאופטימיות הזהירה שבה מתבטאים היום בחברת החדשות, בין הצדדים עדיין נותרו פערים ומחלוקות. בשבוע הבא, ב-5 ביולי, יחול שינוי במאזן הכוחות בין הצדדים: בתאריך זה תפקע התחייבותה של ההנהלה להימנע מפיטורי צמצום, שעוגנה בהסכם הקיבוצי. החל ממועד זה תוכל ההנהלה לפטר עובדים בהיקף נרחב, ובכך לקדם את תוכנית הקיצוצים. העובדים, מצדם, כבר הסמיכו את הוועד להשבית את השידורים – איום שצפוי להישאר על השולחן עד תום המשא-ומתן.