סכסוך העבודה בחדשות 13 מתקרב לפיצוץ: באספת עובדים שהתקיימה היום (21.6) הוחלט כי אם לא יושגו הסכמות עם ההנהלה עד יום חמישי הקרוב, העובדים יפתחו בשביתה כללית ללא הגבלת זמן. "אף אחד מאיתנו לא רוצה להוריד משידור את מהדורת החדשות המרכזית, אך אם הנהלת רשת תמשיך לפרש בגרות כחולשה – לא יהיה מכך מנוס", אמר הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, אחד מחברי ועד העובדים.

העובדים, שמיוצגים על-ידי ארגון העיתונאים, מבקשים למנוע קיצוץ עמוק בתקציבה של חברת החדשות. לטענתם, תוכנית הקיצוצים שמקדמת ההנהלה תחסל את החופש המערכתי של חדשות 13 ותגרום נזק בלתי הפיך. את התוכנית מקדמים מנכ"ל רשת אבי בן-טל והיו"ר נדב טופולסקי. בעל השליטה בערוץ, המיליארדר לן בלווטניק, טרם התבטא בעניין באופן פומבי.

לפי הודעת הוועד, במסגרת תוכנית הקיצוצים המעודכנת מעוניינת חברת רשת לפטר 105 מעובדי חדשות 13 – כ-33% ממצבת כוח האדם החברה. בוועד מוסרים שהפיטורים צפויים להתבצע בכל המחלקות, ובכל רמות השכר והוותק. "התוכנית כוללת את הורדת כל רצועות האקטואליה שמפיקה חדשות 13, למעט המהדורה המרכזית (שתתקצר משמעותית) ומבזקים המשולבים בתוכנית הבוקר", מתריעים נציגי העובדים.

מתן חודורוב, העורך הכלכלי של חדשות 13 (צילום: אורן פרסיקו)

מתן חודורוב, העורך הכלכלי של חדשות 13 (צילום: אורן פרסיקו)

"מבחינה משפטית יכולנו לשבות כבר היום, ונוכח גרירת הרגליים במשא-ומתן יש לכך גם הצדקה", אמר מתן חודורוב. "ובכל זאת אנחנו רוצים להציע – כפי שנהגנו תמיד – חלון הזדמנויות אחרון להידברות: על צמצום משמעותי בהיקף הפיטורים, על חזרה של רצועות האקטואליה שהוסטו לחברות הפקה מתחרות, על תקופת חסינות ארוכה שתיתן שקט לעשייה העיתונאית החשובה של כולנו ביום שאחרי הקיצוצים". יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, הוסיף: "השביתה היא לא מטרה אלא אמצעי, ואנחנו מקווים שעד יום חמישי נגיע להסכמות שייתרו אותה".

לצד מניעת הפיטורים, בוועד דורשים מההנהלה להחזיר לידי חברת החדשות את האחריות על הפקת שורה של תוכניות אקטואליה שמופקות כיום על-ידי חברת רשת. העובדים טוענים כי הפקתן באמצעות חברת החדשות תתבצע "בעלויות נמוכות מאי פעם" – אך אף על פי כן, בהנהלה מתנגדים להצעה. "הסיבה להתנגדות זו, העומדת בניגוד להיגיון הכלכלי והעיתונאי, לא הוסברה לעובדים על-ידי רשת, וההצעה אף לא קיבלה התייחסות רשמית", מסר הוועד. "היום הגיש הוועד מחדש גרסה מפורטת של התוכנית, כשהיא מגובה בתחשיבים כלכליים תומכים".

הפיטורים צפויים לצאת לפועל בתחילת חודש יולי. לפי ההסכם הקיבוצי שעליו חתומה חברת החדשות, במועד זה מסתיים פרק הזמן שבו מנועה ההנהלה מביצוע פיטורי צמצום. "נוכח תקתוק השעון מחד, והעובדה ששורת צעדים מתונים שנקטו עד כה העובדים לא הובילה לשינוי משמעותי מאידך, הוחלט היום כאמור על החרפת המאבק", נמסר מהוועד.

החלטת העובדים התקבלה באספה מיוחדת שהתקיימה היום בצהריים בבניין רשת בתל-אביב. לפי הודעת הוועד, באספה השתתפו כ-200 עובדים, בהם עובדים שמוצבים באולפנים בנווה-אילן והשתתפו בדיון באמצעות אפליקציית וידיאו. במקביל למשא-ומתן עם ההנהלה, שעדיין נמשך, אמורים הצדדים להיפגש מחר בבית-הדין האזורי לעבודה (עדכון, 22.6: הדיון נדחה).

ההנהלה בתגובה: "מעשה בריוני וחסר אחריות"

בהנהלת רשת, בתגובה, תקפו את העובדים בחריפות: "החלטת ועד העובדים בראשות מתן חודורוב על שביתה כללית החל מיום חמישי במידה ועד אז לא יושג הסכם עם ההנהלה היא מעשה בריוני וחסר אחריות כלפי חדשות 13 וציבור הצופים. ועד העובדים גורר את החברה לתהום ומסכן במהלכיו את המשך קיום הערוץ ואת המשך קיומה של חברת החדשות. הנהלת החברה לא תיכנע לסחטנות זו. הוועד יישא באחריות ישירה לקריסת הערוץ אם חלילה תתרחש ולגדיעת מקור פרנסתם של מאות עובדים".

בניגוד לקביעה שמופיעה בתגובת ההנהלה, מוועד העובדים נמסר ל"העין השביעית" כי מתן חודורוב אינו ראש הוועד. בוועד מסרו כי נכון להיום, אף אחד מחברי הוועד אינו עומד בראשו.