הצלם ישראל ברדוגו, שניהל בשנים האחרונות עשרות תביעות בגין הפרת זכויות היוצרים שלו, זכה לאחרונה בעוד תביעה ויפוצה בעשרות אלפי שקלים.

הפעם תבע ברדוגו, באמצעות באי-כוחו עורכי הדין מתן שוק ודור נחמן, את עו"ד חן שאול, שהתמודד על מקום במועצת עיריית מגדל העמק. במסגרת מסע הבחירות שלו השתמש שאול בתצלום אוויר של העיר מגדל העמק, תצלום שצילם ברדוגו. שאול פרסם את התצלום בעמוד הפייסבוק שלו, במטה הבחירות ובשלטי חוצות. ברדוגו דרש פיצוי בסך 180 אלף שקל.

שאול, שייצג את עצמו, טען כי לא הפר את הזכויות של ברדוגו, והעביר את האחריות למשרד הפרסום שחר-ביו, ששכר לניהול מערכת הבחירות. בעלי משרד הפרסום, ניסן שחר ואורי ביו, טענו באמצעות עו"ד מעוז ציונוב כי גרפיקאי בשם הישאם כארם רכש את זכויות השימוש בתמונה של מגדל העמק מצלם בשם "סטניסלב קודריאשוב". לטענתם, שני התצלומים, של ברדוגו ושל הצלם קודריאשוב, היו דומים עד כדי זהות מוחלטת, ובטעות השתמש הגרפיקאי כארם בתצלום של ברדוגו במקום בתשלום שרכש.

השופטת ברכה לכמן מבית משפט השלום בטבריה דחתה את טענות ההגנה. בפסק דינה קבעה כי התצלום של ברדוגו עונה לתנאים של יצירה מקורית המוגנת בזכויות יוצרים, וכי שאול הפר את הזכויות הללו, אך החליטה כי כל ההפרות שונות שנעשו במסגרת קמפיין הבחירות ייחשבו כהפרה אחת.

גם למשרד הפרסום אחריות להפרת הזכויות של ברדוגו, הוסיפה. במשרד נמנעו מלהעיד את הצלם קודריאשוב שלדבריהם צילם את התמונה הכמעט זהה לזו של ברדוגו, מה שהוביל את השופטת לכמן לקבוע כי גרסה זו אינה אמינה ו"נוצרה לצורך ההליכים המשפטיים בלבד".

שאול חויב בתשלום של 22 אלף שקל כפיצוי, בתוספת 2,250 שקל אגרת בית-משפט ועוד שכר טרחת עו"ד בסך 4,000 שקל. בעלי משרד הפרסום חויבו בפיצוי של 11 אלף שקל נוספים וכן השתתפות באגרת בתי המשפט ושכר טרחת עו"ד שנפסקו לשאול. בסך הכל יפוצה ברדוגו בכ-40 אלף שקל.

40896-11-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 326KB)