בערוץ רשת הסירו לפני שבועיים את תוכנית החדשות השבועית בשפה הערבית. לא ברור אם ומתי היא תחזור לשידור. בערוץ מתרצים זאת במצב החירום שהביאה עמה מגפת הקורונה, זאת על אף שדווקא בימי חירום כאלה חיוני לספק לכלל הציבור מידע עדכני על המצב. החברה הערבית מונה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

כמו בערוץ קשת, גם ברשת היתה משודרת מדי יום שישי תוכנית חדשות בשפה הערבית, "אל אח'באר פי רשת" שמה ("החדשות ברשת"). התוכנית, בהגשת אייל חדיד, שודרה בהתאם לכללי הרשות השנייה, שהעניקה לרשת את רישיון השידור, ואמורה להקפיד על כך שהערוצים המסחריים שתחת פיקוחה יספקו מידע אמין ומדויק לכלל הציבור.

בעוד שבערוץ קשת התוכנית הוזזה משעת השידור הרגילה שלה, בערוץ רשת התוכנית הוסרה לחלוטין מלוח השידורים. בעקבות זאת פנו מעמותת סיכוי, השותפה והמממנת של מיזם "מדד הייצוג" המתפרסם ב"עין השביעית", אל מנכ"ל רשת אבי בן-טל.

"בעקבות הפניות שקיבלנו בדקנו את לוח השידורים של הערוץ והופתענו לגלות כי התוכנית הנ"ל כלל לא נמצאת בלוח השידורים של סוף השבוע, למרות שהיא נחוצה במיוחד בימים אלה", כתבו למנכ"ל רשת כאמלה טיון ועידן רינג מעמותת סיכוי.

"לטעמנו, דווקא בימים קשים של משבר בריאות עולמי ואי ודאות חריפה, תפקיד מרכזי של התקשורת הוא להנגיש את המידע והחדשות לכלל הצופים החיים בישראל. עצוב לראות כי גם את המשבצת הזעירה והצדדית שאותה משדרים בשפה הערבית פעם בשבוע, החלטתם להזיז דווקא בשעת משבר כזאת".

בסיכוי טענו עוד בפני מנכ"ל רשת כי ביטול התוכנית מביא ל"פגיעה משמעותית במעמד התוכן בערבית אותו אתם מחויבים לספק על פי תנאי רישיון השידור שלכם". ברישיון מובהר כי על בעל הערוץ לשדר בהתאם לאמור בחוק הרשות השנייה, כלליה המועצה והנחיותיה. בחוק הרשות השנייה וכן בכלליה, מחויבים הערוצים לשדר גם בשפה הערבית.

עוד הזכירו כי בסיכוי כי אין להשוות בין תוכנית אקטואליה בשפה הערבית לבין תרגום תוכניות חדשות מעברית לערבית. התוכנית בערבית "נותנת במה הכרחית וחשובה לצרכים ולבעיות הייחודיות של החברה הערבית, עניין שלא מקבל תשומת לב מספקת במהדורות היומיות בשפה העברית", ציינו. בסיכוי ביקשו מבן-טל לדעת מתי תשודר התוכנית בשבועות הקרובים, אך ברשת, כאמור, החליטו לא לקבוע בינתיים מועד לשידורה.

דוברת רשת יעל גאוני מסרה בתגובה: "המצב הנוכחי מצריך היערכות לעדכונים שוטפים לאורך כל שעות היום. לוח השידורים של רשת 13 שונה והותאם למצב החדש תוך התמקדות בעיקר בשידורים מיוחדים. בשל זאת ירדו מספר רצועות שידור קבועות ובהן גם רצועה זו שתחזור לשידור במתכונתה הרגילה, כמו שאר הרצועות, במהרה".