ניר דבורי ידע לספר אמש (31.3) בחדשות 12, בארשת של מגלה סוד, כי המכון הביולוגי בנס-ציונה דיווח לראש הממשלה שהושגה התקדמות משמעותית בפיתוח חיסון לקורונה. הבשורה הזו באה יומיים לאחר ששר הביטחון נפתלי בנט אמר ליונית לוי, בשידור ישיר, שבחורינו המצוינים ביחידה 8200 פיתחו יישומון שמסוגל להתחבר לתוכנת המעקב שהעמיד השב"כ לרשות משרד הבריאות, וכתוצאה מכך ניתן יהיה לדעת בכל רגע נתון מה מצבם הבריאותי של כל אזרח ואזרח ביחס לקורונה.

החשיפה המרעישה הזו באה ימים מספר לאחר שרוני דניאל ידע לספר כי יחידה טכנולוגית כלשהי עמלה עתה על הסבת מכשירי הנשמה ניידים, שבהם נעשה שימוש בשדה הקרב, למכונות הנשמה חשמליות שבהן ניתן להציל חיים בבתי-חולים.

רועי שרון שיתף אמש את צופי כאן 11 בידיעה המסעירה שהתעשייה האווירית מסבה קווי ייצור מאמצעי לחימה מתוחכמים למכונות הנשמה. וכל הסקופים האלה מתגמדים מול הראיון הבלעדי שהעניק ראש המוסד לאילנה דיין, אמש ב"עובדה", ובו איפשר לה (ולצופים) להתוודע למבצעים מיוחדים היוצאים אל הפועל בשעות אלה ממש כדי לשנע למדינה ציוד מיגון, מתקני בדיקות וחומרי גלם רפואיים שעליהם מתחרות כל מדינות העולם.

ההפרה הבוטה של כללי הזהירות הבריאותיים שניבטה מהסרטון מבסיס הטירונים לא היתה שונה בחומרתה מהחתונה ההמונית בבית-שמש שהסעירה את הרוחות לפני שבועיים

ורק דבר אחד, פשוט וטריוויאלי, אין הכתבים הצבאיים והפרשנים המכובדים מספרים: מה מעולל הנגיף בתוך צה"ל. כיצד מתאים הצבא את עצמו למגיפה. לאזרח מן השורה יש שאלות בנאליות בעניין הזה, אבל הוא מתקשה למצוא להן תשובות בכלי התקשורת.

אולי זה משום שהכתבים הצבאיים עסוקים בציד סקופים על מבצעים לוגיסטיים חשאיים ופיתוחים טכנולוגיים מדהימים. אולי משום שהם מתוכנתים לדברר את צה"ל ואת מערכת הביטחון, ולכן מרעיפים מידע על תפקודו של הרמטכ"ל מן החדר האטום, לאחר שהתברר כי שהה במחיצת חולה, ועל התנעת פעילות פיקוד העורף למאבק בקורונה, ומספקים פרטים על פעלתנותו הניכרת של השר בנט בשינוי דרכי ההתמודדות עם המגפה. ואולי משום שבלהט התחרות המקצועית וקרבת היתר שפיתחו לצמרת הבטחונית הם איבדו את יכולת הקשב לצורכי המידע של האזרח הקטן.

אני למשל סקרן לדעת, כמה חיילים אובחנו כנשאי הנגיף? כיצד מתנהל צה"ל בתוך מגבלות ההפרדה שמכתיב משרד הבריאות? האם במחנות ובמשרדים הצבאיים נשמר המרחק הדרוש בין אדם לאדם? כיצד מושפעים האימונים מפגעי המגפה? איך נראים חדרי האוכל הצבאיים בתקופה שבה במרחב האזרחי ננעלו שעריהן של כל המסעדות? כיצד שומר צה"ל על הנתק הדרוש מהתחום האזרחי שעה שאלפים רבים מחייליו ועובדיו באים אליו ויוצאים ממנו מדי יום?

מעניין אותי לדעת גם, מה הנוהל המופעל בצה"ל אם וכאשר מתגלים חיילים נשאים? כיצד מופעלים שם כללי הבידוד? ומה באשר לחיילים שאובחנו כחולים, היכן הם מאושפזים? מה קורה עם הגיוסים המתוכננים בשבועות הקרובים? מה הפקודות שניתנו לחיילים ולחיילות בבסיסים פתוחים? האם חיילות וחיילים שמשרתים במתקנים הממוקמים בסביבה אזרחית קרובה (המטכ"ל ומשרד הביטחון, למשל) נדרשו לשנות את מסלולי התנועה שלהם?

ערוץ 12 שידר שלשום ידיעה שאיפשרה הצצה למה שמתרחש בתוך צה"ל בימי קורונה אלה: יאיר שרקי הציג תיעוד שמראה ריכוז צפוף של טירונים בתוך מתחם סגור. ההפרה הבוטה של כללי הזהירות הבריאותיים שניבטה מן הסרטון לא היתה שונה בחומרתה מהחתונה ההמונית בבית-שמש, שהסעירה את הרוחות לפני שבועיים, ומההלוויה הדחוסה בבני-ברק שגרמה השבוע לדיונים בממשלה על הטלת סגר על העיר.

צה"ל, בהקשר זה, הוא עולם בפני עצמו, סמוי מן העין אף יותר מהמובלעות החרדיות. לכתבה של שרקי היה אמש דיווח המשך עם סוף צפוי: מדליף הסרטון נשפט ונענש על-ידי מפקדיו.