הדה-לגיטימציה של נבחרי הציבור הערבים נמשכת, והאחריות היא לא רק של המסיתים אלא גם של מי שנותן להם במה.

במערכת הבחירות הנוכחית, כמו בקודמותיה, תעמולת הבחירות הרשמית כוללת מסרים מסיתים שבבסיסם דה-לגיטימציה של נבחרי הציבור הערבים. אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו טבע בשבוע שעבר את הסיסמה "בלי המשותפת אין לגנץ ממשלה", השבוע הפיץ נתניהו סרטון נוסף המזהיר מפני אפשרות שיו"ר כחול-לבן בני גנץ יקים ממשלה עם הרשימה-המשותפת, הרשימה השלישית בגודלה בכנסת שחברים בה נציגיהם הפוליטיים של כחמישית מאזרחי מדינת ישראל.

על רקע תצלום שבו נראה גנץ נפגש עם חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי מרעים קולו של הקריין: "אסור לתת לזה לקרות לישראל". ציוץ אחר ששותף על ידי בכירי הליכוד, בהם השרה גילה גמליאל, מציג את אותו התצלום של גנץ עם עודה וטיבי כשמעליו תצלום של נתניהו לוחץ את ידיו של נשיא אוגנדה יוורי מוסווני. "בזמן שנתניהו מכונן יחסים היסטוריים עם מנהיגי העולם", נכתב במודעה של הליכוד, "גנץ מכונן יחסים היסטוריים עם הרשימה המשותפת". גם כאן המסר מבקש לקעקע את עצם האפשרות לשתף פעולה עם נציגיהם של כחמישית מאזרחי המדינה.

אולם האחריות לזיהום השיח הציבורי אינה מוטלת רק על הפוליטיקאים שמפיצים מסרים של הסתה ודה-לגיטימציה, אלא גם על העיתונאים שנותנים לאותם המסרים במה תקשורתית.

בראיון שקיים הבוקר ישי שנרב בגלי-צה"ל עם יו"ר ישראל-ביתנו אביגדור ליברמן חזר שר הביטחון לשעבר על המסר לפיו אין כלל מקום לרשימה-המשותפת במדינת ישראל וטען כי עליהם לעבור לרמאללה. בהמשך הבטיח לחשוף את שיתוף הפעולה בין "אותם אלה שתמכו בג'יהאד האסלאמי לבין גפני ודרעי".

"אוקיי, שמענו", השיב שנרב, הודה לליברמן והביא את תגובת ש"ס, שאף היא השתמשה ברשימה-המשותפת כנשק במאבק הפוליטי מול ליברמן. "ליברמן החליט להקים ממשלה בתמיכת המפלגה הערבית וכל השאר זה שקר", הקריא שנרב את תגובת ש"ס.

על אף שהאוזן הישראלית כבר התרגלה למסרים שכאלה, קריאה של מרואיין לגרש נבחרי ציבור אל מחוץ למדינה (ובמשתמע גם את בוחריהם) אינה יכולה להיענות בהתעלמות מצד המראיין. כל התעלמות שכזו נותנת לגיטימציה להסתה, ומרגילה עוד יותר את הציבור לרעיון עיוועים שכזה.