עיתונאים פלסטינים שתיעדו בשבת האחרונה הפגנה בבקעת הירדן נעצרו וציודם הוחרם. כיומיים לאחר המעצר התירה להם משטרת ישראל לקחת חזרה את הציוד המקצועי שהוחרם אולם בשל המגבלות על תנועתם הציוד עודנו בתחנת המשטרה.

בשבת האחרונה הפגינו כ-150 פלסטינים בבקעת הירדן, ליד המאחז הלא מורשה "שירת העשבים", הסמוך להתנחלות מחולה. לפי דיווח ב"שיחה מקומית", היתה זו הפעם הראשונה שהמפגינים הפלסטינים נכנסו למאחז הישראלי, ועד מהרה התפתח עימות בינם לבין המתנחלים ששהו במקום. כוח צבאי שהגיע לאזור פיזר את המפגינים ברימוני גז והלם. לפי הדיווח ב"שיחה מקומית", שוטרים עיכבו כמה עשרות מפגינים ו-11 עיתונאים שהגיעו לסקר את ההפגנה. בחדשות 12 דווח על האירוע כתקיפה אלימה של פרובוקטורים פלסטינים נגד משפחה המתגוררת בחוות בודדים..

עד ראייה ששוחח עם "העין השביעית" מספר כי העיתונאים, שעובדים עבור כלי תקשורת פלסטינים מוכרים, זוהו כאנשי תקשורת, אחזו בציוד מקצועי וחלקם אף באפודים וקסדות עם הכיתוב PRESS. בתיעוד וידיאו שפרסם קולקטיב הצלמים אקטיבסטילס ניתן לראות את העיתונאים בפעולה. על אף שבאו למקום מתוקף תפקידים העיתונאי היחס אליהם היה כאל המפגינים אותם סיקרו. הם עוכבו בידי השוטרים, הובלו לתחנת המשטרה באריאל שם הוחרם ציודם, כולל טלפונים אישיים, מצלמות, עדשות, חצובות וכדומה.

עימות בין פלסטינים למתנחלים במאחז "שירת העשבים" (צילום מסך: אקטיבסטילס)

עימות בין פלסטינים למתנחלים במאחז "שירת העשבים". משמאל: צלם עיתונות באפוד מגן (צילום מסך: אקטיבסטילס)

בעקבות החרמת הציוד שיגר ארגון העיתונאים בישראל מכתב לניצב מוטי כהן, ממלא מקום מפכ"ל המשטרה. "מדובר בציוד שחלקו אישי ואחזקתו מהווה פגיעה בפרטיות, וחלקו מכשור יקר הנדרש לעיתונאים לביצוע עבודתם", כתב למשטרה עמי ברנד, רכז חופש עיתונות בארגון. "כל יום שבו הציוד אינו ברשותם מונע מהם לעבוד במקצועם – כלומר, פגיעה בזכותם להתפרנס, וזאת מעבר לפגיעה הברורה בזכות הסיקור. להבנתנו, העיתונאים עוכבו ללא כל עילה. הם לא השתתפו בהפגנה אלא סיקרו אותה. עצם נוכחותו של הציוד מוכיח כי הם שהו במקום כעיתונאים".

בארגון דרשו לדעת מה הנהלים שמנחים את המשטרה במחוז ש"י בכל הקשור למעצר עיתונאים והחרמת ציוד. "אנו מוטרדים מאוד מהעיכוב ומהחרמת הציוד", כתבו בארגון למשטרה. "אם מדובר במקרה חריג, ראוי שתנחה את האחראים בשטח לכבד את חופש העיתונות ואת חופש העיסוק. אם חלילה יתברר שמדובר בנוהל או במדיניות, ניאבק בכל הדרכים העומדות לפנינו נגד שיטות פסולות אלה".

מדוברות משטרת ישראל נמסר בתגובה: "במשטרת ישראל התקבל דיווח על מפגינים שמפרים את הסדר הציבורי סמוך לחווה פרטית הנמצאת באזור הבקעה. כוחות משטרה וצבא שהגיעו למקום עיכבו לחקירה 22 מפגינים שהפרו את הסדר הציבורי והשתתפו בהתקהלות אסורה. במהלך עיכובם, נתפס ציוד שהיה ברשותם ובתום חקירתם שוחררו המפגינים, חלקם בתנאים מגבילים. למרות שהחקירה עודנה מתנהלת, כבר ביום שני האחרון פנתה היחידה החוקרת למשרד עורכי הדין המייצג את החשודים להגיע למשטרה ולקבל את הציוד באופן מסודר. נציין כי כל אדם באשר הוא כפוף לחוק ללא כל קשר למשלח ידו, ואנו נמשיך לאכוף את החוק, בכל זמן ובכל מקום".

עו"ד גבי לסקי, המייצגת את העיתונאים הפלסטינים, מאשרת כי המשטרה אכן הסכימה להחזיר את הציוד כבר לפני כמה ימים אולם לדבריה ישנם קשיים לוגיסטיים המונעים זאת. ראשית, קשה ליצור קשר עם העיתונאים כיוון שמכשירי הטלפון שלהם עדיין בידי המשטרה. שנית, יש קושי להביא את העיתונאים לתחנת המשטרה באריאל מעצם היותם פלסטינים.

עו"ד לסקי שבה והדגישה כי העיתונאים שנעצרו הגיעו למקום כאנשי תקשורת, ולא כמפגינים, והוסיפה: "לא היתה עילה למעצרי העיתונאים. אסור היה לחקור אותם כחשודים, ואסור היה לקחת מהם את הציוד המשמש אותם כעיתונאים".