חדר ניתוח (צילום: פלאש 90)

חדר ניתוח (צילום: פלאש 90)

מהפכת ההשתלות, האשכנזים יושבים על הגדר

החוקים החדשים הנוגעים לתרומת איברים תופסים את שערי "הארץ" ו"ישראל היום". מדובר במהפכה: "מהפכת ההשתלות" הוא הלוגו של "הארץ", והכותרת של "ישראל היום" היא: "מהפכה בהשתלות: מוות מוחי הוא מוות".

מה הסיפור? שני חוקים עברו אתמול בכנסת, הראשון מסדיר את שיתוף הרבנים והרופאים בקביעת רגע המוות, וכך מאפשר להסיר את חומת החשד של תורמים פוטנציאליים מהמגזר הדתי. החוק השני מסדיר את נושא השתלות האיברים, קובע סכום של עד 18 אלף שקל שיינתנו לתורם איברים על-ידי גוף ממשלתי (ויוגדרו כ"החזר הוצאות") ואוסר על סחר באיברים (למשל: תיווך בסחר איברים מוגדר כעבירה פלילית שעונשה עד שלוש שנות מאסר). בחוק הראשון תומכים כרגע בעיקר רבנים ספרדים. מבחנו, כך לפי "הארץ", יהיה בגיוס תמיכתם של הרבנים האשכנזים ובתמיכה פעילה של הספרדים.

לפי שחר אילן ב"הארץ", "מתוך 145 משפחות שהתבקשו ב-2007 לתרום איברים ענו רק 61 בחיוב. איבריהם של 61 ההרוגים האלה הושתלו ב-231 איש, כלומר כל תורם מציל בממוצע ארבעה אנשים". מלבד ידיעת השער, תופס עניין ההשתלות את רוב הכפולה הראשונה של שני העיתונים. ב"מעריב" כותבים אריק בנדר, דן אבן ואלה הר-נוי כי הרופאים מתנגדים לחוק הראשון בטענה שהוא מטיל מגבלות קשות מדי על קביעת מוות מוחי. ב"ידיעות אחרונות" הסתפקו בידיעה קטנה בעניין בעמ' 31.

השער של "הארץ" שוב נמכר בחציו למודעת פרסומת. בפעם הבאה זה כבר לא ייראה מוזר, ועל הפרסומאים של "הארץ" יהיה לחשוב על פתרון מעצבן אחר ללכידת תשומת הלב הצרכנית שלכם ומכירתה למפרסמים.

מתח בעבודה ועוד עניינים פוליטיים

הכותרת של "מעריב" היום קובעת כי "העבודה על סף פיצוץ". מי שעיצב את השער עשה זאת בהנאה מרובה, כך נראה. עמיר פרץ ואהוד ברק עומדים משני צדיה של הכותרת, ידיו של פרץ משולבות בתנוחה המשדרת התרסה ועיקשות; ברק נראה כהרגלו. מעליהם, כמו שני הזקנים של החבובות, משקיפים אולמרט ונתניהו, אולמרט מחייך ועיניו פקוחות כאילו הוא צופה במירוץ סוסים שלא הניח בו אף הימור, ונתניהו צופה בעין אחת באולמרט ובעין השנייה בשתי הצ'ילבות שלמטה.

אהוד אולמרט וציפי לבני בכנסת, אתמול (צילום: פלאש 90)

אהוד אולמרט וציפי לבני בכנסת, אתמול (צילום: פלאש 90)

הידיעה עצמה, של בן כספית, תופסת את מחצית עמ' 8 ועוסקת ביציאה של עמיר פרץ ושל נאמנו, יורם מרציאנו, מישיבת סיעת העבודה אתמול לאחר שברק "אמר כי חילוקי דעות זה דבר לגיטימי, אך כשמחליטים צריך לפעול כאיש אחד. 'מי שמפריע, נראה לו את הדלת החוצה'". כך מתאר כספית את מה שקרה באותה ישיבה, ומפרשן, בשם עצמו ובשם מיני מקורבים, כי קרוב היום שבו פרץ יעזוב את מפלגת העבודה, כנראה לקדימה. עוד מוסיף כספית ומספר על פגישה שהתקיימה בין נתניהו למרציאנו, שבה הוצע לנתניהו שיתוף פעולה בין אנשי פרץ בבחירות המקומיות לאנשי הליכוד. כנראה ששיתוף הפעולה עם גאידמק לא הבשיל.

יואב שטרן מדווח על שער "הארץ" כי "מחצית מהמנהיגים לא ישתתפו בפסגת הליגה הערבית בדמשק". כותרת הגג היא: "קרע בעולם הערבי".

ריגול ומשתמטות ועוד ענייני ביטחון

החשוד בריגול מהצפון מגיע לשער של "מעריב", שם מכריזה הכותרת: "הותר לפרסום לבקשת 'מעריב': נגד בן 35 מהצפון חשוד במסירת מידע בטחוני" (אושרת נגר-לויט). עוד נחשד הנגד בשותפות בהברחת סמים מלבנון. עורך-הדין של החשוד: "על פניו נראה כי מדובר בעלילה שנופחה".

אותו חשוד מופיע גם בשער "ידיעות אחרונות", אולם הוא מוצנע בכותרת הראשית: "מזימת נסראללה: להציף את הארץ בסמים". יוסי יהושוע ועידן אבני כותבים כי זוהי התבטאות של "גורמי ביטחון" לאחר לכידת הנגד ושותפיו להברחת הסמים. "בעצם, בכל שנה כמעט יש פיצוח של רשת ריגול כזו או אחרת הקשורה בסמים ומעורבים בה בני מיעוטים ישראלים", כותב אלכס פישמן.

גם הכפולה הפותחת של "מעריב" מוקדשת לפעולותיו של החיזבאללה בעולם. אמיר בוחבוט מביא דברים מתוך "תמליל של דיון מיוחד בקונגרס האמריקאי", שלפיו ארגון הטרור עוסק בהברחות וסחר בסמים בדרום אמריקה, בסחר ביהלומים באפריקה ובגיוס תרומות בארצות-הברית. כותרת הדיון היתה: "ההישגים הגלובליים של חיזבאללה", והאמריקאים הביעו בו חשש מהקשרים ההולכים ומתחזקים של הארגון עם השלטון הוונצואלי.

אלוף אלעזר שטרן מגיע לשער "ידיעות אחרונות", שוב בשל התבטאויותיו נגד משתמטים. הפעם הוא יוצא נגד בית-הספר תלמה ילין, ואומר כי 11% מבוגרות המוסד מצהירות שהן דתיות כדי לא להתגייס. שטרן "השווה את השחרור מצה"ל באמצעות הצהרת דת לזיוף יצירת אמנות" (יוסי יהושוע).

ומה עם פיגוע ע"ש מורנייה? לא היה אתמול, טפו טפו טפו. רק נסראללה התפאר בנאומו כי "ארגונו הצליח באיומי הנקמה שלו להטיל אימה בישראלים" (ג'קי חוגי, "מעריב"). הוא לא היה מצליח לעשות זאת ללא עזרתה של התקשורת הישראלית, שפימפמה את החששות האלה שוב ושוב ושוב. והנה בצדה השני של הכפולה שבה מובאים דברי ההתפארות של נסראללה מופיע טור של עמיר רפפורט, "בהמתנה לפיגוע" שמו. החיזבאללה מתכונן ל"פיגוע מהדהד" וזה צריך להדיר שינה מעינינו, כותב רפפורט. אחרי נסראללה ושאר הטרוריסטים השורצים באזורנו, חבל שגם "מעריב" מתגייס להפריע לנו לישון בלילה.

ואם אתם כבר לא נרדמים, ג'קי חוגי מדווח ב"מעריב" כי איחוד האמירויות, מדינה ערבית במפרץ הפרסי, הודיעה על חנוכת תוכנית גרעין לצורכי שלום.

ילד יורה כדורי צבע על דיוקן מצויר של נסראללה. ירושלים, אוגוסט 2006 (צילום: פלאש 90)

ילד יורה כדורי צבע על דיוקן מצויר של נסראללה. ירושלים, אוגוסט 2006 (צילום: פלאש 90)

התעללויות, גירושים ושאר עניינים אזרחיים

אבי אשכנזי, יובל גורן ומיכל שפירא מדווחים ב"מעריב" כי התינוק שעבר התעללות קשה ומאושפז בבית החולים תל-השומר חזר אתמול להכרתו. עדיין לא ברור אם נגרמו לו נזקים מוחיים. ב"ידיעות אחרונות" חוזרים לסיפור התעללות אחר מהתקופה האחרונה, במשפחה חרדית: "אביהם של שני הילדים מירושלים שעברו התעללות קשה: 'אנחנו לא שייכים לכת, אבל יום אחד אשתי התחילה להתנהג באופן מוזר'" (ירון דורון).

ב"ידיעות אחרונות" מעניקים מקום נרחב בשער למאבק משמורת בין הורים ביולוגיים, עובדים זרים, ובין הזוג שגידל את בתם. ואילו ב"מעריב" מדווחת מרב דוד על שינוי שמתכנן משרד הרווחה בטיפול בענייני משמורת. עד כה היו פקידי סעד הפוסקים האחרונים בסכסוכים על החזקת ילדים בין בני זוג שהתגרשו, כעת מתוכננת הקמת ועדות ערר. עוד מספרת דוד כי מדו"ח שפירסם משרד הרווחה עולה כי ב-2007 חלה עלייה של 18% במספר הזוגות המתגרשים שנזקקו להתערבות של פקיד סעד.

ידיעת שער ב"הארץ" של עפרי אילני: "מחקרים מראים שגם מערכות יחסים של מתבגרים יכולות להיות רציניות". האם נזכה לראות כאן נישואים של ילדים בגיל תיכון? זו אחת המסקנות שאפשר להגיע אליהן מקריאת הידיעה, אולם היא אינה מופיעה במפורש.

אנה דוקלסקי, שהרגה את בעלה בזריקת אגרטל על ראשו לפני שנתיים, תרצה את עונשה בעבודות שירות בלבד. השופט אילן שיף מבית-המשפט המחוזי בחיפה הרשיע את דוקלסקי בגרימת מוות ברשלנות ולא בהריגה, והתייחס בפסק הדין להתעללות הקשה והממושכת שעברה מידי הבעל (אלי לוי ואלעד הופר ב"מעריב").

אלי ברנדשטיין מדווח ב"מעריב" על ירידה של 42% בעלייה מצרפת לישראל ומייחס אותה לשלטון סרקוזי, "המשרה תחושת ביטחון" על יהודי צרפת. מעניין מה תהיה ההשפעה של סרקוזי על שוק הנדל"ן כאן.

דורית גבאי ואלי לוי מדווחים ב"מעריב" על התפתחות בפרשת "השוטרים הנוקמים" בנהריה. אחד השוטרים הנאשמים מוכן, כנראה, להפוך לעד מדינה. הנאשמים מכחישים את העבירות המיוחסות להם.

ידיעה שמגיעה לשער של "מעריב" עוסקת ברומן בין מנהל בכיר בבנק הבינלאומי ובין מאבטח בבנק. כותרת הגג של הידיעה היא "פרשת המין שמסעירה את עולם הבנקאות". הרומן, שעליו כותבים אבי אשכנזי ויובל גורן, הגיע לעיתון אחרי שהבכיר הגיש תלונה נגד המאבטח על הטרדה טלפונית. המאבטח טוען כי הבכיר התעלל בו מינית. עכשיו תחליפו את המלים "בכיר" ו"מאבטח" ב"בעל חנות מכשירי חשמל" ו"פקיד שומה"; האם ידיעה כזו היתה מתפרסמת?

ועוד פיקנטריה מבית-היוצר של אבי אשכנזי ויובל גורן: נהג שראה את סגן-ניצב אפרים ארליך חוצה את הכביש צפר לו ובירך אותו לשלום. ארליך החזיר ברכה, אולם אז נזכר כי רשיונו של הנהג, "המעורב בשורה של אירועים פליליים", נשלל. ארליך החל במרדף אחרי המכונית, והנהג נתפס ונשלח למעצר בית. ואני שואל, אם אתה כבר נוהג בשלילה, למה לצפור לשוטרים? באמת שאני לא מבין.

הריבית יורדת

הידיעה על הריבית הנמוכה מופיעה על שערי כל העיתונים.

ב"מעריב" מתמקדים בסנסציה שבעניין: "הריבית הנמוכה בהיסטוריה" היא כותרת השער (בעמ' 10 של "מעריב" כותרת המשנה היא: "יחד עם הודעתו על הפחתת הריבית ל-3.25 אחוזים - הנמוכה ביותר בהיסטוריה הישראלית - אמר הנגיד פישר כי המהלך יסייע לעצור את גלי המיתון המגיעים מארה"ב. הדולר התחזק ושערו נקבע על 3.52").

ב"ידיעות אחרונות" מתמקדים בהשלכות: "הריבית הנמוכה והכיס שלנו" היא כותרת השער. עמ' 4 מוקדש לירידות בתשלומי המשכנתאות, בעמ' 6 מגיש גדעון עשת מדריך לאזרח. השורה התחתונה שלו היא שהוא לא מוכן להתחייב באשר לדרכי פעולה בענייני השקעות למיניהן.

בתמונה: שטר מקומט של מאה דולר (צילום: פלאש 90)

בתמונה: שטר מקומט של מאה דולר (צילום: פלאש 90)

פריזמה נגד גבי גזית

בעמוד האחורי של "דה-מרקר" יש הפניה לידיעה על טענה של חברת ההשקעות פריזמה לרשות השנייה על כי גבי גזית פעל תוך ניגוד עניינים. קיצור המעשה: גזית התלונן בתוכניתו ברדיו 103FM על אי-הסדרים שהתגלו בפריזמה ועל השירות הטלפוני שלהם. לא נראה שיש בעיה חוקית כלשהי של הוצאת דיבה בדברים שאמר, אבל רון לובש, יו"ר פריזמה, פנה לרשות השנייה וטען כי מאחר שגזית מקריין פרסומות לבית-השקעות מתחרה, הרי שהוא נגוע בניגוד עניינים. הידיעה מתפרשת על פני עמוד שלם, שרובו מוקדש לתמלול הדברים שאמר גזית נגד פריזמה. הדברים של גזית נאמרו בתוכנית בוקר בתחנת רדיו אזורית; הפנייה של פריזמה העניקה להם חשיפה גדולה בעיתון ארצי.

פרס הידיעה הביזארית

כותרת השער האחורי של "מעריב" (אותו נושא תופס גם את השער האחורי של "ידיעות אחרונות"): "פרידה מהפנים של רסק העגבניות". עכשיו תדמיינו את הידיעה עצמה. מצמרר.

פועל אורז עגבניות, ירדן 2007 (פלאש 90)

פועל אורז עגבניות, ירדן 2007 (פלאש 90)