רקע שחור, תאורה דרמטית, דמות אחת שמדברת דוגרי, ישירות אל הצופה, במשפטים קצרים. הכל מתחיל ונגמר בתוך דקה או שתיים. הפורמט הזה, שנעשה מזוהה עם טורים אישיים מצולמים, מוכר לגולשי mako ממדור מערכתי בשם Bold, שבו מתארחים עיתונאים, פעילים חברתיים וסתם ישראלים עם סיפורים אישיים מעוררי עניין. כעת, לרגל הבחירות, אנשי mako מעמידים את המדור המערכתי למכירה: כל מפלגה שתחפוץ בכך תוכל לשלם ולקבל בתמורה סרטוני תעמולה שמבוססים על הפורמט הפופולרי.

הרוכשת הראשונה (והיחידה עד כה) היא מפלגת כחול-לבן. התוצאה היא יציר כלאיים מתעתע: מצד אחד מוצגים המונולוגים כתוכן של mako – ומצד שני, בפתח כל סרטון ובסיומו מופיע הכיתוב העמום שלפיו המונולוג הופק "בשיתוף עם כחול-לבן". מצד אחד, המונולוגים עולים בדף הפייסבוק המערכתי של mako, שבו כ-800 אלף עוקבים – ומצד שני, הם מופצים על-ידי מפלגת כחול-לבן כמודעות ממומנות.

גם תוכנם של הסרטונים מתעתע: המסר המשותף שלהם עבר עמעום, כך שידמה יותר לדעה פרטית מאשר לסרטון תעמולה. עד כה פורסמו ארבעה סרטונים במימון כחול-לבן, בהשתתפות חברי-הכנסת יועז הנדל, אורנה ברביבאי, איתן גינזבורג ופנינה תמנו-שטה. לכל אחד מהם יש סיפור אישי ורקע שונה, אך כולם חוזרים על אותו המסר – ממשלת נתניהו לא באמת דואגת לאזרחיה, למדינת ישראל מגיעה ממשלה אחרת.

עד כה פורסמו ארבעה סרטונים במימון כחול-לבן, בהשתתפות חברי-הכנסת יועז הנדל, אורנה ברביבאי, איתן גינזבורג ופנינה תמנו-שטה. לכל אחד מהם יש סיפור אישי ורקע שונה, אך כולם חוזרים על אותו המסר: ממשלת נתניהו לא באמת דואגת לאזרחיה

השם "נתניהו" לא נאמר במפורש. גם לא שמות של פוליטיקאים אחרים או מפלגות שאינן כחול-לבן. כל אחד מארבעת הפרזנטורים הפוליטיים מדבר על נושא אחר, אבל חוזר על אותו מסר-על. לפי ברביבאי, הממשלה לא עושה דבר כדי להביא שקט ליישובים הסמוכים לרצועת עזה. הנדל, במונולוג שפורסם גם באתר mako, יוצא נגד המתקפות על מערכת אכיפת החוק וחורץ: "בשם הגנה על אדם אחד, מאבדים את אהבת המדינה". תמנו-שטה מדברת על ממשלה ש"מפקירה את האוכלוסיות המוחלשות: את האזרחים הוותיקים, הנכים, נוער וילדים בסיכון, ואלה הסובלים יום-יום מאפליה וגזענות". וגינזבורג, שנושא מונולוג על הומופוביה, מזכיר שרים וחברי-כנסת נטולי שם שמסיתים נגד הקהילה הגאה ובכך מעודדים מעשי רצח. הרבה דרכים להעביר את המסר המרכזי של כחול-לבן במערכת הבחירות הנוכחית: "נתניהו דואג רק לנתניהו".

כעת, אחרי שעבר עמעום שיגרום לו להישמע יותר אנושי ואותנטי, ובחסות אתר חדשות מרכזי, מתערבב דף המסרים של בני גנץ ואנשיו עם מונולוגים אישיים של ילדים ובני נוער שנתקלו בקשיים חברתיים, אקטיביסטים שמספרים על מאבקים חשובים, ישראלים שחוו טרגדיות ומעוניינים להעלות מודעוּת כדי למנוע את המקרה הבא – ולצדם, להבדיל, עוד שלל פרזנטורים שמישהו שילם עבור הופעתם עוד לפני מערכת הבחירות.

מנכ"ל mako: עומדים בתקנות פייסבוק ובקוד אתי פנימי

אורי רוזן, מנכ"ל mako, מסר בתגובה לפניית "העין השביעית": "כל המפלגות מפרסמות ב-mako, כולל הליכוד וכחול-לבן, תמיד עם גילוי נאות בולט, גם בתוך התוכן וגם בחוץ, ותמיד בנוסח ברור ולא מעורפל, שעומד גם בתקנות של פייסבוק לפרסום פוליטי וגם בקוד האתי הפנימי של mako".

האם ישנן עוד מפלגות, חוץ מכחול-לבן, שרכשו מונולוגים בפורמט של המדור Bold? "בינתיים לא, אבל זה חלק מהתפריט המסחרי שלנו, שפתוח לכל", אמר רוזן. "הליכוד, אגב, קנו מוצר תוכן שיווקי אחר בסיבוב הקודם של הבחירות – סטורי במוצר הסטוריז שלנו באפליקציה. כמובן, גם כן עם גילוי נאות".

* * *

מתוך הסרטונים של כחול-לבן