בהנהלת "ידיעות אחרונות" פעלו לשבירת שביתה של עיתונאי הקבוצה, כך טוענים בארגון העיתונאים. לטענת הארגון, הנהלת "ידיעות אחרונות" שלחה עובדים טכניים של חברת ידיעות-טכנולוגיות אל המערכת העיתונאית, והם שהשלימו את העבודה על חלק מעמודי העיתון "כלכליסט" השבוע. ל"ידיעות אחרונות", יש לציין, יש היסטוריה ארוכה של שבירת שביתות עיתונאים.

ביום שני האחרון שיגר ועד עיתונאי "ידיעות אחרונות", המאגד בתוכו גם את עובדי "כלכליסט" "לאשה" ואתר Xnet, הודעה לעיתונאים ולפיה הם מוזמנים לאסיפה בחדר האוכל של הבניין במסגרת "עיצומי אזהרה". האסיפה היא חלק ממאבק ארוך שמנהל הוועד לקראת חתימה על הסכם קיבוצי ובניסיון למנוע פיטורים בקבוצה. "אתמול החלה ההנהלה, באופן חד-צדדי, לזמן עיתונאים לשימועים לפני פיטורים", הוסבר לעובדים בהודעה. "אנו מוחים על הצעד החד-צדדי ועל נסיונה של ההנהלה להפריד בין תוכנית הצמצומים לבין חתימה על הסכם קיבוצי".

בתחילת החודש כבר נערכה אסיפה דומה, אולם זו התקיימה בשעות אחר-הצהריים המוקדמות, ולא שיבשה את הורדת העיתונים לדפוס. השבוע נערכה האסיפה בשעות הערב, בין 18:00 ל-19:00, מועד שבו משלימים את העבודה העיתונאית על חלק מהעמודים, בין היתר ב"כלכליסט", טרם הורדתם לדפוס.

דסק "כלכליסט" ריק מעובדים, 21.1.2019 (צילום: ארגון העיתונאים)

דסק "כלכליסט" ריק מעובדים, 21.1.2019 (צילום: ארגון העיתונאים)

לפי פנייה של ארגון העיתונאים לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו, בזמן שהעיתונאים "התאספו לקראת עיצומי האזהרה האמורים, נצפו עובדי ידיעות-טכנולוגיות [...] צועדים לכיוון מערכת 'כלכליסט' ו'ידיעות'".

עובדים אלה, של חברה נפרדת הפועלת תחת הנהלה נפרדת, אינם עיתונאים, מדגישים בארגון, אלא "משמשים כטכנאים המדריכים את עובדי המערכת כיצד להפעיל את מערכת התוכן איתה 'סוגרים' דפים ולמעשה משלימים את ההיבט הטכני של ההבאה לדפוס".

ובכל זאת, ביום שני האחרון הגיעו העובדים הטכניים למערכת ושהו שם במשך כשעה, בזמן שהעיתונאים התאספו בחדר האוכל, ו"למיטב ההבנה, הם אלו שהורידו מספר עמודים של 'כלכליסט' לדפוס".

אסיפה בחדר האוכל של "ידיעות אחרונות", 21.1.2019 (צילום: ארגון העיתונאים)

אסיפה בחדר האוכל של "ידיעות אחרונות", 21.1.2019 (צילום: ארגון העיתונאים)

אם לא די בכך, לדברי הארגון, בהנהלת "ידיעות אחרונות" פעלו לקראת אפשרות של שביתה נוספת למחרת ודאגו מראש לעובדים שיוכלו למלא את מקום העיתונאים השובתים. ביום שני השבוע קיבלו גרפיקאיות בחברת ידיעות-תקשורת, האחראית על רשת המקומונים של "ידיעות אחרונות", הודעה ולפיה עליהן להתכונן לקראת אפשרות שלמחרת יסיימו את עבודתן בשעה מאוחרת במיוחד.

"במקביל", טוענים בארגון, "נאמר בעל פה לעובדים שהדבר נובע מהפעילות של ועד עובדי המשיבה ['ידיעות אחרונות'] והכוונה שלהם לעשות שביתה ביום שלישי". ואכן, למחרת, ביום שלישי, נשארו עובדי המקומונים לאחר השעה 19:00 בערב, אך משום שעיתונאי "ידיעות אחרונות" לא שבתו הם מצאו את עצמם יושבים במשרדיהם בחוסר מעש במשך כשעה וחצי, עד שנשלחו הביתה.

ביום ראשון צפויים הצדדים להיפגש בבית-הדין האזורי לעבודה.

27385-12-18