בית-משפט השלום בטבריה הוציא אתמול (4.11) צו האוסר על עיתונאי תאגיד השידור הישראלי חן ביאר ויפעת גליק להתקרב אל ביתו של ראש עיריית טבריה הנבחר, רון קובי, או ליצור איתו קשר בכל דרך. הצו ניתן במעמד צד אחד, בלי שנשמעה גרסת העיתונאים.

צו בית-המשפט ניתן שעות ספורות לאחר שביאר וגליק הגיעו אל ביתו של קובי במסגרת עבודתם העיתונאית, אך ללא תיאום מוקדם. בעקבות הוצאת הצו ביקש ארגון העיתונאים בישראל להצטרף להליך כידיד בית-המשפט, כדי לתמוך בגליק וביאר.

קובי, שנבחר לאחרונה לראשות עיריית טבריה, טען בפני בית-המשפט כי ביאר וגליק הגיעו אל ביתו בשעת בוקר מוקדמת, כשהתכונן לצאת לריצת הבוקר שלו, והטרידו אותו. משום כך ביקש מבית-המשפט שיוציא במעמד צד אחד צו לפי חוק הטרדה מאיימת.

קובי הצהיר בפני בית-המשפט כי "במשך כחצי שעה הטרידו אותי ביאר וגליק, [...] הגבילו את חופש התנועה שלי, פגעו בפרטיותי והמטירו עלי מטר של שאלות". לדבריו, הוא לא ענה לאף שאלה וביקש שיעזבו את המקום, אולם הם סירבו לעשות כן, ואף "אמרו מפורשות שבכוונתם להצטרף לריצת הבוקר שלי ואף להשתלב בסדר יומי אם ארצה או לא ארצה, עד שאסכים לענות לשאלותיהם".

בסרטון ששידר קובי עצמו נשמע דווקא הוא משתמש בשפה מאיימת כלפי העיתונאים. בין השאר אמר קובי לגליק "תקשיבי אני יודע מי את, עשיתי תחקיר מי את, מה את מנסה לעשות עלי, כל העיתונאים בתל-אביב מתקשרים אלי לספר לי מה את עושה, לעשות תחקירים על ראש עיר שנבחר ביום הראשון, לא מקובל עלי. אני חושב שאת אשה שלא מבינה מה את עושה. את… בואי נגיד, ביזונית צעירה בתקשורת [...] את בבעיה איתי [...] תקשיבי טוב, עלמתי הצעירה, אנשים כמוך, אין להם גישה, ואני מבטיח לך שזה יטופל ביד קשה [...] Mind your own business".

לביאר אמר קובי בין השאר: "לבוא אלי בבוקר כשאתה לא מקבל ממני שיחת טלפון, לא מקובל עלי יקירי [...] לבוא אלי הביתה כשאתה לא מקבל ממני תשובות, בלי לתאם. לא יקרה". בהמשך פנה קובי לאדם נוסף שהתקרב למקום ואמר לו שיעזור לו להרחיק את העיתונאים.

כתבת כאן 11 על רון קובי, ראש העירייה הנכנס של טבריה

תוך שהוא מייצג את עצמו, הגיע קובי לדיון בפני השופטת אביבית נחמיאס במעמד צד אחד. בהזדמנות זו הוסיף קובי וטען כי משאלותיהם של ביאר וגליק הבין כי הם "מנסים להוציא את דיבתי ולעשות משהו נגטיבי".

ביאר וגליק, כך טען קובי, "ממש עשו לי מארב, אמיתי, בפתח דלתי, איימו עלי". כשנשאל מה כללו האיומים פירט: "נעשה עליך שידור, נצלם אותך, נרדוף אותך במשך היום שלך [...] ממש הטרדה לכל דבר ועניין". לדבריו, "יש מקום להזמין אותם לדיון ולהסביר להם שהם לא יכולים לשדר עלי יום אחרי הבחירות. שלא יצרו איתי קשר. זה הכי חשוב. שמי הטוב מונח על הכף". עם זאת, קובי ציין כי אין לדעתו צורך בהזמנת ביאר וגליק לדיון באמצעות משטרת ישראל. "אין לי שום עניין ליצור אנטגוניזם", הסביר.

רון קובי מגרש את עיתונאי כאן 11 מסביבת ביתו

השופטת נחמיאס השתכנעה מדבריו. "בשים לב לכך כי מדובר בכתבי עיתונות, ובשים לב לחופש העיתונות ולמעמדו החוקתי של חופש הביטוי, מובהר כי אין בכוחו של צו למניעת הטרדה מאיימת למנוע פרסומים הנוגעים למבקש, אף אם מדובר ביום לאחר הבחירות, ואף אם מדובר בפרסומים שליליים, והוא חש אי-נוחות מובנת בעניין זה", כתבה בהחלטתה. "יחד עם זאת, לאחר שעיינתי בבקשה ולאחר ששמעתי את דברי המבקש, נחה דעתי כי המשיבים נקטו הטרדה מאיימת כלפי המבקש בהתנהלותם כלפי המבקש, וכי ההטרדה נעשתה בנסיבות שבהן יש חשש לפגיעה ממשית לשלוות חיי המבקש".

משום כך הוציאה השופטת נחמיאס צו למניעת הטרדה מאיימת שאוסר על ביאר וגליק "להטריד" את קובי "בכל דרך ובכל מקום"; להיכנס לדירתו בטבריה "או להימצא בקרבתה בתחום של 100 מטר"; וכן ליצור עמו "כל קשר בעל פה, בכתב, או בכל אמצעי אחר".

השופטת קבעה כי הצו יעמוד בתוקפו עד לדיון בנוכחות ביאר וגליק, שאותו קבעה לשבוע הבא. היא הורתה למזכירות בית-המשפט לזמן את העיתונאים טלפונית, אולם ציינה כי אם לא יאשרו את הגעתם יזומנו על-ידי המשטרה.

הבוקר צייצה גליק כי קיבלה טלפון מהמשטרה. בינתיים פנתה באת-כוחם של העיתונאים, עו"ד טל ליבליך, בבקשה דחופה להקדמת הדיון. "מדובר בסנקציה בלתי מידתית והגיונית", כתבה עו"ד ליבליך. לדבריה, אין מקום להגביל את עבודתם העיתונאית של ביאר וגליק במשך שבוע שלם בלי לדון בכך קודם כל בנוכחותם. בעקבות הבקשה הוקדם הדיון למחר בבוקר, בפני השופט סאמר ח'טיב. היום ביקש קובי לדחות את הדיון בכל זאת, עקב "פגישות עם שרים וחברי-כנסת", והדיון נדחה למחרתיים.

רון קובי, ראש עיריית טבריה הנכנס, מצלם את עצמו מתעמת עם העיתונאים יפעת גליק וחן ביאר, שנראים מאחוריו (צילום מסך מתוך הסרטון)

רון קובי, ראש עיריית טבריה הנכנס, מצלם את עצמו מתעמת עם העיתונאים יפעת גליק וחן ביאר, שנראים מאחוריו (צילום מסך מתוך הסרטון)

במקביל התגייס ארגון העיתונאים בישראל לעזרת ביאר וגליק, וביקש מבית-המשפט לצרפו להליך במעמד של ידיד בית-המשפט. הצו שהוציאה השופטת נחמיאס, טוען הארגון באמצעות עורכי-הדין ד"ר מורן סבוראי ואמיר בשה, "קובע איסורים גורפים, כבדי משקל וחמורים, המצרים את צעדיהם של העיתונאים, פוגעים בחופש התנועה שלהם, פוגעים ביכולתם לסקר את הפרשה, ובתוך כך פוגעים גם ביכולתם לממש את חופש העיתונות ואת זכות הציבור לדעת".

לדברי הארגון, "הקביעות החמורות והפוגעניות, ולרבות זו הקובעת כי העיתונאים יוזמנו לדיון באמצעות המשטרה(!), אינן סבירות, ואינן עומדות בכללים בסיסיים של מידתיות, ובנוסח ובאופן שבו ניתנו גם עלולות לפגוע בשמם הטוב ובמוניטין המקצועי של העיתונאים, כמו גם ליצור אפקט מצנן פוגעני בחופש העיתונות בכללותו".

לפי גרסת העיתונאים, שמובאת בבקשת הארגון, הם פנו אל קובי כדי לעמת אותו עם ממצאים של תחקיר עיתונאי על אודותיו. תחילה, כך הם טוענים, שוחח עמם קובי בנעימות. "אולם כאשר העיתונאים החלו לשאול את מר קובי שאלות שהיו פחות נוחות לו, הוא לפתע שינה את עורו והוציא טלפון נייד מכיסו והחל לתעד את העיתונאים במה שמכונה 'לייב בפייסבוק'. לאורך הסרטון, כפי שניתן לראות ממנו, מר קובי השתמש כלפי העיתונאים במלים בוטות, לרבות אמירות שוביניסטיות כלפי העיתונאית. אם לא די באמור, הוא כמעט הרים עליה יד במה שהביא אותה לזוז לאחור ברתיעה.

"לאחר מסכת המלל המביכה והמאיימת מר קובי נכנס למכוניתו ונסע. יובהר, כפי שגם עולה מהסרטון, כי העיתונאים לא נגררו אחרי מר קובי ולא הגיבו לדבריו האלימים, אלא החרישו, תוך שהם שומרים על איפוק, ונדהמים מדבריו וסגנונו, ובכלל זה השפה האלימה והעוקצנית באופן שאינו מכבד אף אדם, קל וחומר ראש עיר נכנס. כלל האירוע היה מחוץ לביתו של מר קובי, במקום שמר קובי הוביל אליו, ולא בחיק משפחתו, גם לא בקירוב".

6461-11-18