עמית סגל דיווח השבוע (13.8) לצופי המהדורה המרכזית של חברת החדשות על ממצאי סקר דעת קהל שנועד לבחון את מצב המועמדים בבחירות לראשות עיריות תל-אביב וירושלים. מגישת המהדורה, קרן מרציאנו, ציינה כי הסקר נערך "בקרב תושבי שתי הערים הגדולות" באמצעות מנו גבע ומינה צמח ממכון מדגם, ובשיתוף ipanel.

בפועל, מתברר, הסקר על מועמדי ירושלים בוצע בקרב מדגם מייצג של כ-60% בלבד מתושבי העיר. התושבים הפלסטינים שחיים בשכונות ירושלים שמעבר לקו הירוק, שהם כ-40% מתושבי העיר, לא נכללו בסקר אף שיש להם זכות בחירה בבחירות המוניציפליות.

בעקבות פרסום הסקר פנתה "העין השביעית" לחברת החדשות כדי לדעת האם נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד, מדגם מייצג של תושבי מערב העיר או מדגם מייצג של כלל בעלי זכות הבחירה בירושלים. בתשובה מסר דובר החברה אלון שני כי "הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של תושבי העיר ירושלים". תשובה זו התבררה עד מהרה כלא מדויקת.

הסוקרת מינה צמח אמרה ל"העין השביעית" כי למעשה הסקר נערך ללא כל ייצוג לתושבים הפלסטינים מירושלים המזרחית. בתשובה לשאלה מדוע לא לסקור מדגם מייצג של כל בעלי זכות הבחירה לעירייה אמרה צמח כי שיעורי ההצבעה של הפלסטינים תושבי ירושלים המזרחית אפסיים, שכן רובם מחרימים את הבחירות.

אכן, תושבי ירושלים שאינם אזרחים נוטים להחרים ברובם את הבחירות המקומיות, אך על-פי חוקי המדינה שמורה להם הזכות להצביע. ראוי לפיכך לשמור להם את הזכות להביע את עמדתם בסקרים הבוחנים דפוסי הצבעה צפויים. זאת ועוד, מוקדם יותר השנה דווח ב"הארץ" על סקר שנערך בקרב תושבי ירושלים הפלסטינים שמעבר לקו הירוק, ולפיו 60% מהם חושבים שעליהם להשתתף בבחירות המוניציפליות.

סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים שנערכים בקרב חלק אחד של האוכלוסייה בלבד למרות שהם רלבנטיים לאוכלוסייה רחבה יותר, הם תופעה פסולה לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, למעט מקרים חריגים ביותר.

ערכאת הערעור בבית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות התייחסה במפורש למקרים שבהם סקרי דעת קהל נערכו בקרב יהודים בלבד, בטענה כי עמדת הלא-יהודים כבר ידועה מראש. "ההנחה כי בעניינים מסוימים דעתו של ציבור מסוים 'ידועה' או ניתנת לניחוש מהווה הכללה בלתי ראויה אשר עלולה לתת דרור לסטריאוטיפים ולדעות קדומות", נקבע בהחלטה. "לא ניתן להניח בנקל הנחות מסוימות בדבר דעתו של ציבור מסוים. קביעה זו הינה שגויה מיסודה, והיא מבטאת נורמה עיתונאית מסוכנת".