"אני רוצה לפתוח בווידוי", אמר אודי מירון, מנכ"ל חברת ההפקות ענני-תקשורת, כשקיבל את רשות הדיבור בפאנל "טלוויזיה, אינטרנט וסלולר - איך עושים מזה כסף?", אתמול (יום ג') בכנס התקשורת השנתי של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול). בשלבי ההכנה של הכנס, סיפר מירון, הוא ביקש ממנכ"לית המי"ל, פנינה שנהב, להקדיש את היום כולו לדיונים והרצאות על השילוב בין וידיאו לאינטרנט. עתה, הוא אומר, כשהגיע תורו לדבר בפאנל שהוקדש לנושא, הוא בא להכרה שטוב עשתה שנהב כאשר לא נענתה להצעתו. "אני מבין שאין לי מושג מה להגיד", הודה מירון, והוסיף: "אני לא לבד כאן. אף אחת מחברות הטלוויזיה לא יודעות לאן האינטרנט באמת הולך, זה כמה מהפכות שיושבות אחת על השנייה, אבל כולנו יודעים שאנחנו צריכים להיות שם, כי הפריצה הגדולה יכולה לבוא בפתאומיות".

מירון לא לבד. על הבמה לצדו ישבו, בין היתר, מנכ"ל ערוץ 10 מודי פרידמן, ששילב כוחות לאחרונה עם האתר נענע; סמנכ"ל התוכן של Yes, יונה ויזנטל, שהחל שיתוף פעולה עם אתר וואלה; ומנכ"ל ערוץ הספורט אבי בר, שהחל אף הוא להקדיש יותר ויותר תשומת לב וכספים לאתר הערוץ. יחד עם מירון, שהקים לאחרונה את אתר MTV ישראל, שישודר באינטרנט בלבד, נוצר מקבץ מרשים של בכירי ענף הטלוויזיה, שכל אחד מהם משולב בדרך זו או אחרת ברשת, אך מהאזנה לדבריהם בפאנל עולה שלמרות זאת, אף אחד מהם לא "מבין אינטרנט" באופן אינטואיטיבי, וספק אם מישהו מהם באמת מנסה.

ויזנטל, למשל, טען שאתרי האינטרנט אינם אלא "טפילים" המשתמשים בתוכן הטלוויזיוני בלי שישקיעו אגורה בהפקתו. מירון דיבר על יחסי התן-וקח בין הגולש לאתר. לפי תפיסתו, הגולש נותן לאתר "זמן", ואילו האתר מספק לגולש "פרסום" (לא תוכן). אבל בלט מעל כולם פרידמן, שטען ששיתוף הפעולה בין ערוץ 10 לפורטל נענע "לא צריך לשרת את ערוץ 10", אלא רק את אתר האינטרנט עצמו. יתרה מזאת, פרידמן התלונן על ההיגיון הכלכלי הבסיסי ברשת, המספק מידע ובידור בלא לגבות כסף. "אחת הבעיות של האינטרנט", אמר, "זה שהוא חינם". ובהמשך הוסיף: "עולם האינטרנט נולד מאנשים שלא באו מהמדיה, ולכן הכל בו צריך להיות מחתרתי, בחינם ובאהבה. האהבה הזאת לא יוצרת כסף". ובאותו עניין החרה החזיק אחריו בר, כשפיאר את אחד הגטאות האחרונים שעדיין פועל על-פי הכללים הישנים, הטלפונים הניידים: "הגדולה של הסלולרי היא שעל כל שנייה אתה משלם".

נראה, אם כן, כי מנהלי התוכן הטלוויזיוני הבכירים עדיין מתייחסים לרשת מנקודת מבט ישנה, הרואה בה איום על המודל העסקי הקיים, ולא מנקודת המבט החדשה של הגולשים, שקשה להאמין כי יימצאו רבים מהם שיגדירו כבעיה את העובדה שהם לא משלמים על תכנים באינטרנט. אולם עד שבכירי הטלוויזיה לא יאמצו את נקודת המבט של הגולשים, הם לא יצליחו לעשות את מה שכל-כך חשוב להם - כסף; חמור מכך, קרוב לוודאי שהם אכן יאבדו את מקורות ההכנסה העכשוויים שלהם. מה זה אומר לגבי עתיד השילוב בארץ בין טלוויזיה לאינטרנט? אולי יהיה עלינו לחכות שיהיו עוד כמה מהפכות שיישבו זו על גב זו עד שתשתנה הגישה למדיום החדש.

ובכל זאת, הרי יש דרכים לעשות כסף באינטרנט, ודווקא מתוך תכנים שהגולשים מספקים וקוראים בחינם. בפאנל שסגר את הכינוס, "רשתות חברתיות - הזדמנויות עסקיות והשלכות תרבותיות", הודה ליאור קודנר, עורך הרשתות החברתיות בקבוצת "הארץ", כי ב"קפה דה -מרקר" יש פוטנציאל להכנסות בעצם המידע האישי שהם אוספים על המשתמשים.

"אנחנו יודעים המון אינפורמציה על הגולשים", אמר קודנר, "ואנחנו מתלבטים מה לעשות איתה. כרגע ההחלטה היא שאנחנו לא משתמשים באינפורמציה הזו". על העתיד סירב להרחיב, אבל נראה כי הוא לא נלהב ללכת בדרך של מכירת ידע אישי של הגולשים ועליהם לחברות מסחריות. קודנר אף התלונן על כך שכשהוא פותח את דף הפייסבוק שלו, מופיעה דרך קבע פרסומת לטבעות נישואים בצד המרקע, וזאת משום שהוא מוגדר כמי שנמצא "במערכת יחסים". בעיניו, פרסום שכזה הוא פולשני.

בעיני ינון לנדנברג, מנכ"ל אידיאולוג'יק, שאף הוא השתתף בפאנל, פרסום שנעשה לפי מידע שאוסף אתר האינטרנט על הגולש הוא כשר לגמרי. "'דה מרקר' אמורים למכור את המידע לחברות מסחריות", קבע באופן חד-משמעי. גדי שמשון, שבתחילת הפאנל בהשתתפות אנשי האינטרנט התייחס לבכירי ענף הטלוויזיה מהפאנל הקודם כדינוזאורים שלא מבינים כי עומד לנחות עליהם מטיאור, הציע פשרה: המידע האישי על הגולשים לא יעבור כמות שהוא למפרסמים, אלא ישמש למיקוד פרסומות שיתבצע בידי אתר האינטרנט, וזאת על-פי בקשות ספציפיות של מפרסמים.

אם קודנר אכן לא יעביר את המידע למפרסמים, ייתכן ויעשה זאת עורך אחר של רשת חברתית בישראל. בינתיים קודנר מודה כי "קפה דה-מרקר" קיבל תשלום עבור פתיחת חשבון אישי שאינו אלא פרסומת ל"דפי זהב". כפי שניסח זאת שר התקשורת אריאל אטיאס בנאום הפתיחה של הכנס, כשדיבר על מכשירי הטלפון שמחלקות רשתות סלולריות למנויים שלהן, “אין דבר כזה מתנות חינם".