"נפרדים מגן הפעמון: מרכז מסחרי ייבנה במקום" היתה הכותרת שהציפה את קבוצות הפייסבוק הבאר-שבעיות בימים האחרונים, שהפנתה לכתבה באתר החדשות "באר-שבע נט". הכותרת והכתבה היכו גלים וזכו לשיתופים וללייקים רבים, זועמים ברובם, ולתגובות זועמות עוד יותר המלינות על העדפת הנדל"ן על פני שטחים פתוחים וירוקים.

קראתי את הכותרת כלא מאמין, ונכנסתי לכתבה כדי ללמוד על הפרטים. אחרי פתיחה ארוכה, שמשבחת ומהללת את הפארק וחשיבותו, הוטלה הפצצה: הקמת מרכז בילוי ופנאי על שטח הפארק. אלא שבניגוד לכותרת ולאקספוזיציה הארוכה שביכו את מותו של הפארק, בהמשך הכתבה נכתב שהמרכז יוקם רק על שטח קטן מהפארק. ולא זאת בלבד, בכתבה צוין שמדובר בריאה ירוקה ששטחה 35 דונם, והמתחם החדש יבנה על שטח של 3,600 מ"ר. בחישוב פשוט, מדובר רק ב-3.6 דונם. אבל מי קורא כתבה ועושה חישובים?

מכיוון שגם כך הכתבה הטרידה אותי – הרי מדובר באזור שהוא חלק מפארק נחל באר-שבע, פארק מטרופוליטני רחב ידיים וריאה ירוקה מתפתחת במרכז העיר – בדקתי את הפרטים בעצמי וגיליתי כי מתחם הבילוי המתוכנן יוקם בשטח הצמוד לגן הפעמון, שטח פרטי של יזם מקומי. כלומר לא רק שהפארק לא ייסגר, הבנייה לא תיקח ולו חלק קטן מהפארק.

בימים אלה של בנייה מואצת נערכים ברחבי הארץ מאבקים רבים בנוגע לתוכניות בנייה בערים, ובפרט בשטחים ציבוריים או פתוחים, כאשר ברקע עומדות הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בעוד כמה חודשים. כתבות כמו זו שפורסמה ב"באר-שבע נט" מתפרסמות חדשות לבקרים, ונדמה שחלקן ניצוקות לפי תבנית: כותרת "מפוצצת" שתמשוך את הציבור, גם אם היא מטעה או פשוט לא נכונה. טיזר ברשתות החברתיות שמלבה עוד יותר את האש, ושיתופים כועסים שלעתים מוסיפים לסיפור "עובדות" חדשות שלא היו ולא נבראו.

מרבית המשתתפים והמגיבים, כך נראה, כלל לא טורחים להיכנס לכתבה עצמה ולקרוא את הפרטים, וגם לא נוהגים להטיל ספק או לערער על אמיתות הכותרת שקראו. אם זה כתוב בעיתון, כלומר בכותרת בעיתון, כלומר בכותרת בפייסבוק שמובילה לכותרת בעיתון, אז זה כנראה נכון.

מבחן "הפרידה מגן הפעמון" מזכיר לנו שלתקשורת תפקיד חשוב מאוד בביקורת על הנעשה בעיר, אך גם אחריות גדולה להיות נאמנה לעובדות. ולא פחות חשוב – אחריות צריכה להיות גם לציבור הרחב. לפני שמשתפים, מגיבים וזועקים כדאי לקרוא גם את האותיות שמתחת לכותרת. אך מעל לכל, כדאי שהציבור ישמור את כוחותיו למאבקים חשובים ונכונים מול הרשויות (ויש רבים כאלו לדאבוננו), ייצא מאזור הנוחות והקלות של הפעילות ברשת, חשובה ככל שתהיה, ילמד את השטח, יהיה מעורב יותר ויוביל שינוי אמיתי.

ומה על הכותרת, אתם שואלים? לאחר הסערה הגדולה, המערכת החליטה לעדן את המסר, והכותרת הפכה ל"גן הפעמון: מרכז מסחרי יוקם במתחם" (בכתבה עצמה לא טרחו לשנות דבר). זה כמובן משול לכוסות רוח למת, כי הרי רובנו כבר שכחנו מה כתבנו בטוקבקים אמש ואנחנו מתפנים לכותרת החדשה והמפוצצת הבאה.

פרופ' עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ומחבר הספר "צריך לקיים" (פרדס, 2016). גילוי נאות: פרופ' וולפסון הוא יו"ר ראש רשות פארק נחל באר-שבע (בהתנדבות), שגן הפעמון נמצא בשטחה