בוקר טוב אליהו. ראש הממשלה נתניהו והשרים לוין, רגב ואריאל גילו היום את המחיר שהחברה הישראלית משלמת כדי לקיים בתוכה את עקרון השקיפות השלטונית ואת זכות הציבור לדעת. ראש הממשלה אמר נרעש בישיבת הממשלה כי פרסום הקלטת המתעדת את התהוללות בנו, יאיר, הוא חציית קו אדום, וכי כבר הנחה את הנוגעים בדבר להציע פתרונות לחיסול התופעה. השרים עושי דברו הנהנו בהזדהות כשאחדים מהם מכריזים שהם מוותרים על האבטחה הצמודה ובלבד שפרטיותם לא תיפגע.

מאלף להיווכח פעם נוספת בימים האחרונים עד כמה מעוות עולם המושגים המוסרי של הנהגת המדינה הנוכחית: היא נותנת דעתה על הצורה ולא על המהות, על התוצאה ולא על הסיבה. זעמם של נתניהו ושל הסובבים אותו בקשר לפרסום התנהלותו המבישה של יאיר יצא לא על עצם הדברים והעמדות שהשמיע בשיחה המוקלטת. בנימין נתניהו לא שאל את עצמו מה פשר העדפותיו הנחותות של יוצא חלציו בתחום הבידור, מדוע הוא בוחר לבלות את לילותיו במועדוני חשפנות וכיצד הגיע לשפל מוסרי שבו הוא מציע לספסר בבת זוגו לשעבר. במקום זאת, הוא בחר להוקיע את עצם השימוש שעשה ערוץ 2 בקלטת שהגיעה לידיו, לגנות את נכונותו של הערוץ לרכוש אותה בכסף (אם אמנם כך היה) ולתייג את המהלך העיתונאי הזה כחלק מהמזימה שהוא מייחס ל"תקשורת" להפילו מהשלטון.

יש להזכיר לנתניהו ולאומרי ההן הנשרכים אחריו שהמדינה כולה, יחד עם העולם כולו, מרושתת, מוקלטת ומתועדת ללא הפסק. זה טיבם של החיים במאה ה-21, בעידן של טלפונים חכמים, בסביבה רוויית דיגיטציה שבה לצד החמצן כולנו נושמים ופולטים מידע שמספקות גוגל ופייסבוק. לבוא היום וליילל על אובדן הפרטיות כי בנו של ראש הממשלה נתפס כשמכנסיו מופשלים זו בדיחה. כולנו קורבנותיו החשופים של מולך האינטרנט על תצורותיו האינסופיות.

לא מיותר גם להזכיר לחברי הממשלה שמעקב בלתי פוסק, באמצעים טכנולוגיים, אחר המתרחש במרחב הציבורי, הוא אמצעי מרכזי ומקובל בידי הרשויות הממונות על בטחון המדינה, וששימוש דומה באמצעי ניטור חדישים נעשה באינספור מוסדות תרבות ובידור, בהם מועדוני לילה. השתלחותו המילולית הפרועה של יאיר נתניהו יכולה היתה להיקלט לא רק בטלפון החכם של אחד מנוסעי המכונית שבה היה, אלא גם במצלמות ובחיישנים של אתרי הבילוי המפוקפקים שבהם בחר לבלות או בטלפונים של אנשים אחרים ששהו שם.

ההגנה הנאותה העומדת לרשותם של אנשי הציבור מפני חדירה מוגזמת לתחומם הפרטי היא להתנהג באופן הולם. מי מהם שמתנהל כראוי אינו אמור לחשוש מפני היחשפות יתר להתעניינות עיתונאית. אופייני שבנימין נתניהו לא קרא את בנו לסדר על התהוללותו, ולא השמיע יותר מביקורת רפה על אורח חייו – אלא בחר לתקוף את התקשורת על חשיפתה את התנהגותו.

ברגע שרגב, לוין ועמיתיהם בחרו להיכנס לזירה הפוליטית, הם לקחו על עצמם את עול ההיחשפות התקשורתית ואת מטרד האבטחה. הם אינם רשאים לרסק עתה את הכלים החיוניים האלה רק משום שנתניהו ובני משפחתו נפגעו מהם

האבחנה הזו תקפה גם לגבי מירי רגב ועמיתיה שהזדרזו להתייצב לצד נתניהו: במקום לתת יד למהלכים שלטוניים שמכוונים להגביל את יכולתה של התקשורת לדווח על התנהלותם של מנהיגי המדינה, במקום ליזום חוקים שיענישו את מי שמדליף לעיתונאים על מעללי השלטון – מוטב להם לשאול את עצמם מה בהתנהגותם, הן במרחב הציבורי והן בדל"ת אמותיהם, צורם, חריג, בלתי ראוי – ולתקן את הליכותיהם בהתאם. לא במקרה אין שום סרטון מרעיש או קלטת עסיסית על המתרחש במשכן הנשיא בתקופת כהונתו של רובי ריבלין. יש אנשי ציבור שאורח חייהם אינו מזמין סנסציות עיתונאיות.

שרת המשפטים אמרה בדיון בממשלה היום כי יש לבחון חקיקה שתאסור הקלטות של אנשי ציבור. זו אמירה נמהרת. השימוש בהקלטות, בהן כאלו הנעשות בסתר, בהן כאלו המקובלות בפרקטיקה העיתונאית, מעוגן כיום בחוק הקובע התנהלות מידתית ומאוזנת בתחום זה.

לפני ששקד שולפת  פטיש ומזעזעת את הסדר הקיים, מוטב לה לזכור כי הטלת איסור גורף על הקלטת אנשי ציבור תשמיט מידי הציבור, ובתוכו אנשי תקשורת, אמצעי חיוני לתעד עוולות, להוכיח טענות, לשחזר נסיבות. איסור כזה יעטוף במסך כבד את הזירות שבהן פועל השלטון ויאפשר לו לעשות כחפצו ללא בקרה ממשית. בהלוך הרוח שבו שרויה הנהגת המדינה כיום (לפני שלושה חודשים יזם ח"כ דוד ביטן הצעת חוק שתאסור מכל וכל להקליט אדם ללא ידיעתו), התפתחות כזו אינה בלתי אפשרית.

ברגע שמירי רגב, יריב לוין ועמיתיהם בחרו להיכנס לזירה הפוליטית, הם לקחו על עצמם את עול ההיחשפות התקשורתית ואת מטרד האבטחה. הם אינם רשאים לרסק עתה את הכלים החיוניים האלה רק משום שנתניהו ובני משפחתו נפגעו מהם. אמנם יש יסוד של בגידה בהחלטתו של עובד מדינה להקליט את המתרחש במכונית ולמסור אותה לתקשורת, ונודף ריח רע במיוחד מדרישתו לקבל תמורת ההדלפה הזו (על-פי הפרסומים) 50–60 אלף שקל, אבל אין להסכים לכך שהתגובה השלטונית לזעם שמעוררת ההתנהלות הזו תשליך את התינוק עם מי האמבט.