בתחילת החודש, עם התפוצצות פרשת 1803, היא פרשת השחיתות שבמרכזה יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, הועמדו כמה עיתונאים בולטים בפני אפשרות ממשית של ניגוד עניינים. ארז מוסצ'ו, אחד החשודים בפרשה, הוא איש עסקים מצליח מראשון-לציון ובעליה של מסעדת סוהו, מקום מפגש מרכזי של כל המי ומי בעיר. אבל מוסצ'ו הוא גם חברם של כמה כתבים פליליים שהיו אמורים לסקר כעת את הסתבכותו בפרשה. מעורבים אחרים בתיק 1803 קשורים אף הם בדרכים שונות לעיתונאים בולטים, שנאלצו בימים האחרונים להימנע מלעסוק בה.

אלי סניור, כתב הפלילים של ynet, גדל בראשון-לציון ונמצא ביחסי חברות קרובים עם מוסצ'ו. מעורבתו של איש העסקים העמידה את סניור בפני דילמה. מצד אחד, סיפור פלילי ענק באזור שאותו הוא מכיר טוב מכל. מנגד, דיווח על חברו לא יכול להיות נטול פניות, וגם יוצר בעיה קשה של מראית עין. על הידיעה בדבר חשיפת תיק 1803 חתם סניור יחד עם גלעד מורג, כתב המשפטים של האתר. אולם בימים שלאחר מכן לקח צעד אחורה ואיפשר למורג להוביל את סיקור הפרשה.

אמנם, בימים האחרונים שב סניור לקדמת הבמה והוא שוב מוביל את הסיקור. לדבריו, ככל שחלף הזמן התבהרה התמונה וניתן היה להפריד בין הפרשות שקשורות למוסצ'ו ומעורבים נוספים שאותם הוא מכיר מקרוב, לבין פרשות אחרות. "בתחילת הפרשה, כאשר המידע היה עדיין מעורפל, ובשל היכרות אישית עם חלק מהמעורבים, העדפתי שלא לסקר והשארתי את הנושא לחברי למערכת שיסקרו באופן אובייקטיבי", מסר סניור ל"העין השביעית". "כעת, כשיש הבחנה ברורה בין הפרשות, אני מסקר את החלק העיקרי של פרשת ביטן הקשורה לפרויקט 1000 בעיר".

בחדשות ערוץ 10 מצאו את עצמם שני כתבי הפלילים בבעיה. לדורון הרמן יש היכרות אישית עם כמה מעורבים בפרשה, בהם איש עסקים המקורב לביטן (שאינו מוסצ'ו). עם פיצוץ הפרשה הודיע הרמן למערכת כי מסיבה אתית לא ראוי שיסקר את החקירה. מאור צור, כתב פלילים נוסף, הוא יליד ראשון-לציון וחבר קרוב של מוסצ'ו. למעשה, הם חברי ילדות. בתחילת החודש הודיע צור למערכת שבכל הקשור למוסצ'ו הוא נמצא בניגוד עניינים, ועל כן הועבר הטיפול בפרשה לכתב המשפטים אביעד גליקמן.

"מיד עם תחילת גל המעצרים בפרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון הציגו הכתבים דורון הרמן ומאור צור מיוזמתם, בפני מנכ"ל חדשות 10, גילוי נאות בעניין", נמסר מחדשות ערוץ 10. "לאחר בירור הדברים התווה מנכ"ל חדשות 10 את מדיניות הסיקור של שני הכתבים בתיק. בהקשר לדברים ראוי להזכיר: מאור צור היה העיתונאי שחשף בתחקיר רחב בחדשות 10 את עניין חובותיו של ח"כ ביטן לשוק האפור, ודורון הרמן היה זה שפרסם לראשונה את דבר המעצרים בפרשה".

מסעדת סוהו בראשון-לציון (צילום מסך מתוך שידורי חברת החדשות)

מסעדת סוהו בראשון-לציון (צילום מסך מתוך שידורי חברת החדשות)

גם באתר "וואלה" מנוטרל הכתב הפלילי אבי אשכנזי מלעסוק בפרשה ואת מקומו ממלא כתב המשפטים. כמו כמה מעמיתיו לסיקור הפלילים, אשכנזי חי בראשון-לציון ומכיר מקרוב את המעורבים בתיק 1803. מוסצ'ו, אומר אשכנזי, אף בונה בימים אלה בית ליד ביתו. לדבריו, הוא גם רואה את מוסצ'ו מדי פעם "בקאנטרי" והזדמן לו לאכול שלוש או ארבע פעמים במסעדה שלו, אך לא מעבר לכך.

"בסך הכל אדם נחמד", הוא אומר. "אני לא מסקר את הפרשה משתי סיבות עיקריות", אומר אשכנזי, "הייתי דובר העירייה בחלק מהתקופה של הפרשה ואני חושב שזה לא אתי. מצד שני כל החבר'ה האלה שמעורבים בפרשה הם שכנים שלי ואנשים שאני בקשר יומיומי איתם, וגם לא נכון שאסקר אותם. גם ביטן, גם ראש העיר, גם מוסצ'ו, גרים כולם בסביבה שלי ואני חושב שזה לא ראוי שאסקר את זה". לדברי אשכנזי, "ראשון עיר גדולה אבל עדיין יש בה אווירה של שכונה". על כן, את החומרים שהוא מקבל על הפרשה הוא מעביר למערכת, שם הוחלט להטיל את מלאכת הסיקור על הכתב המשפטי דניאל דולב.

בחברת החדשות הכתבים הפליליים פועלים בחופשיות, אבל עורך המהדורה המרכזית גיא סודרי, אף הוא יליד ראשון-לציון, קשור גם הוא למוסצ'ו. לסודרי ולמוסצ'ו יש חבר ילדות קרוב ומשותף. כתוצאה מכך הם נפגשים לא פעם. "אנחנו עשינו שלושה תחקירים על מוסצ'ו", מדגיש סודרי בשיחה עם "העין השביעית", כולל תחקיר גדול של חיים ריבלין לפני כשנה וחצי כשאף אחד עוד לא ידע על מה מדובר. גם בהמשך סיקרנו בהבלטה, אנחנו מובילים את הפרשה הזו הרבה זמן".

עם זאת מודה סודרי כי ההיכרות הקודמת עם מוסצ'ו יצרה "מצב לא נעים". לדבריו, הוא הבהיר זאת כבר לפני כשנה וחצי בשיחה עם ריבלין, כשזה הביא את קצה הסיפור והחל לעבוד עליו. בשל ההיכרות הקודמת עם מוסצ'ו הכניס סודרי לעבודה את יניב הלפגוט, עורך נוסף במהדורה, שיטפל במקרה (ריבלין אישר זאת באוזני "העין השביעית").

גם כשלמוסצ'ו היו טענות, מוסיף סודרי, הבהיר לו עורך המהדורה המרכזית של חברת החדשות כי הוא סומך על ריבלין ומנוע מלהתערב. סודרי אף ביקש שהתחקיר של ריבלין ישודר במהדורה שבה הוא אינו יושב בעמדת העורך, כדי למנוע מראית עין. "במבחן התוצאה ההיכרות בינינו גם לא עזרה לו", אומר סודרי על מוסצ'ו. "נראה לי שהוא אפילו קצת כועס".