במסגרת כנס לשכת עורכי-הדין, שיתקיים בשבוע הבא באילת, אמור להיערך ביום שני הקרוב מושב תחת הכותרת "פיצויים בגין פרסומים מכפישים באינטרנט". לשכת עורכי-הדין מכירה מקרוב את התחום, שכן רק לאחרונה הגישה הלשכה תביעת דיבה בסך כמיליון שקל נגד העיתונאית שרון שפורר, וזאת בעקבות פרסום כתבת תחקיר על הלשכה והעומד בראשה, אפי נוה, באתר "המקום הכי חם בגיהנום". התביעה מצטרפת לשתי תביעות נוספות שהוגשו על-ידי הלשכה נגד עיתונאי "גלובס" (בעת הגשת התביעות) גור מגידו.

עיון בהרכב המשתתפים של המושב כפי שפורסם בתוכניית הכנס מעלה כי למרבית עורכי-הדין שישתתפו בו קשר להגשת תביעות דיבה בסכומי עתק, חלקם – נגד אותה שפורר שלשכת עורכי-הדין תובעת.

הרכב המושב בעניין לשון הרע, מתוך תוכניית כנס לשכת עורכי-הדין, מאי 2017

כך אחד המשתתפים בפאנל, עו"ד גיא נוף, הוא שותף במשרד קסוטו-נוף שהגיש את התביעה נגד שפורר בשם לשכת עורכי-הדין. אותו משרד הגיש גם את שתי תביעות הדיבה נגד מגידו, גם כן בשם הלשכה.

משתתף נוסף במושב הוא עו"ד עמוס ון-אמדן, בא-כוחה של חברת אורבן נדל"ן, שתובעת את שפורר על סך 1.6 מיליון שקל בגין פרסומים בחשבון הפייסבוק הפרטי שלה. עוד צפוי להשתתף במושב עו"ד שלומי וינברג, יו"ר (משותף) של ועדת לשון הרע בלשכת עורכי-הדין ואחד מחברי הוועד המרכזי של הלשכה, שהצביע בעד הגשת תביעת העתק נגד שפורר.

שלושת עורכי-הדין, וינברג, ון-אמדן ונוף, הם בעלי המומחיות המתאימה להשתתף בדיון על לשון הרע בכלל ופיצויים בגין פרסומים מכפישים באינטרנט בפרט, אולם המקבץ של שלושתם יחד מעלה ספק לגבי האפשרות שהדיון שיתפתח יהיה גם ביקורתי כלפי תביעות עתק שמוגשות נגד עיתונאים.

לצדם ישתתפו במושב שלושה שופטים ועוד שני עורכי-דין: עו"ד אמיר טיטונוביץ ועו"ד טלי ליבליך. ליבליך היא בעלת ניסיון עשיר בייצוג כלי תקשורת שהוגשו נגדם תביעות דיבה. ליבליך גם מכהנת כיו"ר (משותף) של ועדת לשון הרע בלשכה, ובימים אלה מייצגת את לשכת עורכי-הדין בהליך שבו מבקשת הלשכה להצטרף כידידת בית-המשפט לתביעה שהגיש ניר מעוז נגד עורך-הדין של אחיו התאום שהורשע ברצח הוריהם. ליבליך מסרה ל"עין השביעית" כי הרכב המשתתפים בדיון נקבע כבר לפני חודשים ארוכים, וכי אין כל קשר בינו לבין תביעה כזו או אחרת נגד שפורר או עיתונאים אחרים.

העיתונאית היחידה שהיתה אמורה להשתתף במושב, אילה חסון, מסרה ל"העין השביעית" כי בסופו של דבר תיעדר ממנו בשל ביקורו הצפוי של דונלד טראמפ בישראל. על-פי התוכנייה המעודכנת, חסון לא הוחלפה בעיתונאי אחר שיוכל להציג את הסוגיה מנקודת המבט של מי שנתבעים בגין פרסומיהם.

את המושב ינחה עו"ד ד"ר יובל קרניאל, חוקר תקשורת המכהן כרקטור ומשנה לנשיא באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. קרניאל אמר ל"העין השביעית" כי לא הוא בחר את המשתתפים בדיון וכי לא היה מודע לתביעות הקשורות לכמה מעורכי-הדין שישתתפו בו. עם זאת, קרניאל הדגיש כי לצדם ישתתפו גם שופטים ועורכי-דין אחרים, וכי העובדה שהוא עצמו נבחר להנחות את המושב מלמדת כי בדיון שתקיים לשכת עורכי-הדין על הסוגיה יש מקום למגוון דעות וזוויות.

מלשכת עורכי-הדין נמסר "עקב הגעתו של נשיא ארצות-הברית לארץ השתנו מועדי פאנלים וטקס הפתיחה, ועד למועד זה נערכים שינויים. בעקבות כך הטקס שהיה אמור להתקיים ביום שני בבוקר עבר ליום שלישי בבוקר (אחרי שנקבע כי יעבור ליום שני אחר הצהריים) והפאנל הוקדם לשעות הצהריים. בנוסף לכך הגב' איילה חסון הודיעה כי לא תוכל להשתתף בפאנל ולהגיע לכנס עקב שידורי החדשות. לא מצאנו עיתונאי שיוכל להשתבץ לפאנל, היות ועיתונאים שובצו כבר לפאנלים אחרים, ואילו אחרים הוקפצו גם הם לסקר הגעתו של טראמפ".