3 במאי. שירים ופוליטיקה. הזמר בועז שרעבי יפסיק להגיש את תוכניתו בקול-ישראל, עד לאחר הבחירות. הסיבה: שרעבי חיבר את ג'ינגל הבחירות של הליכוד, שליווה את שידורי התעמולה בטלוויזיה וברדיו.

5 במאי. חשש לניגוד אינטרסים. שופטי בג"ץ המליצו ליושב-ראש רשות-השידור, גיל סמסונוב, לשקול את הפסקת עבודתו במשרד הפרסום שבו הוא שותף פעיל, כדי למנוע ניגוד אינטרסים בין עבודתו לתפקידו ברשות השידור. ההמלצה הושמעה במהלך דיון בעתירה שהגיש ח"כ יוסי שריד, שטען כי קיים ניגוד עניינים פוטנציאלי בין עיסוקיו של סמסונוב.

7 במאי. חוק סתום. ביקורת על "הכשרת" ערוץ 7 בכנסת נמתחה בפי שופטי בג"ץ בעת דיון בשש עתירות שהוגשו נגד החלטת הכנסת להעניק מעמד חוקי לתחנת הרדיו הפיראטית. נשיא בית-המשפט העליון, אהרון ברק, הגדיר את החוק "סתום" והציג שורה של שאלות לגבי משמעותו. המשך הדיון נקבע למועד מאוחר יותר.

10 במאי. תזכורת להאזנות הסתר. בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב נדחה ערעורו של החוקר הפרטי רפי פרידן על עונש המאסר (ארבע שנים בפועל) שהוטל עליו בבית-משפט השלום על חלקו בפרשת האזנות הסתר. ביצוע העונש נדחה שוב – הפעם כדי לאפשר לפרידן להגיש ערעור לבית-המשפט העליון. על פרידן הוטל העונש החמור ביותר בפרשת האזנות הסתר.

11 במאי. מחזירים את הרשיון. התפתחות דרמטית במאבק הנמשך בין זכייני שידורי הטלוויזיה בכבלים לבין מפעילי שידורי הלוויין. חברת די.בי.אס שירותי לוויין הודיעה שהיא מחזירה את הרישיון שניתן לה על-ידי משרד התקשורת, במחאה על ההסדר שהושג שעות אחדות קודם לכן בין נציגי המדינה לבין מפעילי הכבלים. ההסדר עם הכבלים הוגדר על-ידי יושב-ראש חברת די.בי.אס, דוד ברודט, כ"מונע יצירת תחרות ומנציח את המונופול".

12 במאי. "הם מפחדים". ראש הממשלה בנימין נתניהו, ימים ספורים לפני הבחירות, מחריף את התקפותיו על אמצעי התקשורת. בנאום בפני אוהדים בגני-התערוכה בתל-אביב האשים נתניהו שהתקשורת כולה מתגייסת כדי להביא לנצחון ברק. "הם מתגייסים מסיבה אחת – הם מפחדים", אמר נתניהו, ועודד את הנוכחים לקרוא במקהלה שוב ושוב "הם מ-פ-ח-ד-י-ם". לדבריו, חוששים העיתונאים תומכי השמאל כי בבחירות אלה, כמו בשנת 96', יתברר כי מדגם הטלוויזיה טעה – והוא ינצח שוב בבחירות. למחרת, בראיונות ברדיו, חידש את התקפותיו וטען כי רבים מאנשי התקשורת, "כמעט כולם, מתגייסים עכשיו למען ברק תוך השמה בצד של כללי האתיקה".

15 במאי. התקפה על צוות טלוויזיה. בריונים התנפלו על צוות של חברת-החדשות של הערוץ השני, בעת שצילמו בשעת לילה את פעילי המפלגות שתלו שלטים בצומת גלילות, כיממה לפני הבחירות. הפעילים תבעו מן הצוות, בראשות הכתב אודי סגל, להפסיק לצלם, וכאשר אלה לא נענו לדרישה – החלו להכותם. הצלם והמקליט נפגעו ממהלומות של מוטות ברזל ומקלות. שני חשודים בתקיפה נעצרו בידי המשטרה.

17 במאי. המאבק על "עניין אחר". תוכנית הראיונות "עניין אחר" בהנחיית דליה יאירי ברשת ב' בקול-ישראל לא שודרה, על-פי הוראת מנהל הרדיו אמנון נדב. ההחלטה על כך התקבלה לאחר שיאירי מתחה על נדב ביקורת חריפה בראיון בתוכנית הטלוויזיה "תיק תקשורת", והאשימה אותו כי הוא פועל ממניעים פוליטיים. שידור התוכנית חודש למחרת, ונקבע כי לא יחול בה שינוי עד שבג"ץ ידון בעתירה שהוגשה נגד הכוונה לקצר את התוכנית משעתיים לשעה.

27 במאי. הנשיא נגד הפיראטים. נשיא המדינה עזר ויצמן קורא לנהוג ביד תקיפה נגד מפעיל תחנות רדיו פיראטיות. בהגיבו על כמה אירועים שבהם שיבשו שידורי רדיו פיראטיים את ערוצי הקשר בין מגדל הפיקוח בנמל התעופה בן-גוריון לבין מטוסים ממריאים ונוחתים, קרא הנשיא "להתלבש" על מפעילי תחנות אלה וגם "לשבור להם את כל המכשירים". הנשיא אמר כי המשך הפעלת התחנות הפוגעות בערוצי הקשר בנתב"ג הוא "אחת השערוריות הכי גדולות שקיימות". קודם לכן נמסר כי רשות שדות התעופה הפסיקה לשעות אחדות את ההמראות והנחיתות, בגלל הפרעות חמורות לרשתות הקשר.

29 במאי. שיא לאירוויזיון. השידור הישיר של תחרות הזמר של איגוד השידור האירופי, האירוויזיון, זכה לשבחים על ההפקה הטלוויזיונית – ולשיא של שיעורי צפייה. על-פי נתוני הוועדה הישראלית למדרוג צפו בתוכנית 49.1%, השיעור הגבוה ביותר מאז שהוחל במדידת שיעורי הצפייה בשיטת הפיפל-מיטר בישראל. לשידור קדם עימות חריף בין נציג ש"ס ברשות השידור, גבי בוטבול, לבין הנהלת הרשות, בעקבות טענותיו של בוטבול על חילול שבת בעת ההכנות לשידור.

31 במאי. המשטרה נגד הפיראטים. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יהודה וילק, הורה לאגף החקירות לפעול למיפוי אתרי הרדיו הפיראטי בישראל, כדי לפעול בשיתוף עם משרד התקשורת להחרמת ציוד התחנות ולהעמדת מפעיליהן לדין. בדיון במשטרה נידונה אפשרות לפעול נגד מפרסמים המשדרים פרסומות בתחנות רדיו בלתי חוקיות. התוכנית להקים במשטרה יחידה משימתית שתפעל נגד התחנות הפיראטיות ירדה, ככל הנראה, מן הפרק, מהעדר תקציב. נבדקת אפשרות שהמימון לפעילות זו יבוא ממשרד התקשורת ומן הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו (כשם שחברות הביטוח משתתפות במימון פעילות היחידה למלחמה בגניבות רכב).

יוני 1999

1 ביוני. אסד חי ובריא. דמשק הכחישה בתוקף ידיעה, ששודרה בחדשות ערוץ 2, שהנשיא חאפז אסד אושפז בגלל בעיות בלבו. הידיעה, ששודרה בידי הכתב אהרן ברנע, צוטטה בהרחבה ברחבי העולם, לאחר שעות ארוכות שבהן נפוצו שמועות כאילו שליט סוריה מת. השמועות גברו כאשר נודע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס התייעצות שרים דחופה, אך אחר-כך התברר כי מטרת הכינוס היתה דיון במצב בדרום לבנון. השמועה על מותו של אסד נבדקה על-ידי אמצעי תקשורת רבים, אך לא נמצא לה בסיס.

2 ביוני. התקפה בשידור חי. כתבת חדשות הערוץ הראשון, איילה חסון, הותקפה בעת שידור חי מגני-התערוכה בתל-אביב על-ידי קבוצה של פעילי ליכוד, שהאשימו אותה ואת התקשורת באחריות לכשלונו של בנימין נתניהו בבחירות. בשלב מסוים דחפו כמה מתפרעים את חסון והיא הופלה על הקרקע, בעיצומו של השידור. אחדים מהנוכחים סייעו לה והדפו את המתפרעים. ההתקפה על הכתבת גררה שורה של גינויים חריפים מכל קצות הקשת הפוליטית.

4 ביוני. "דין ודברים" יימשך. בית-הדין לעבודה בירושלים דחה את בקשת רשות השידור להסיר את הצו המונע את הפסקת שידורה של התוכנית "דין ודברים" בהנחיית הפרשן המשפטי משה נגבי. בית-הדין קיבל את טענותיהם של פרקליטי נגבי, כי העניין הוא נושא לעתירה לבג"ץ, שהגיש בראשית חודש מאי חבר מליאת רשות השידור עו"ד עדי הדר, בדרישה לאפשר את המשך שידור התוכנית. הדר האשים כי הנסיונות להוריד את התוכנית מלוח השידורים נבעו "ממניעים פוליטיים".

7 ביוני. המינוי לא יוארך. הוועד המנהל של רשות השידור דחה את בקשתו של מנכ"ל הרשות, אורי פורת, למנות את מנהל הטלוויזיה, יאיר שטרן, לתקופת כהונה נוספת של שלוש שנים. שטרן, בן 57, הוא מנהל הטלוויזיה מאז שנת 1993. ההחלטה שלא למנות מנהל חדש, אלא להוציא מכרז למינוי אדם אחר, התקבלה ביוזמת יושב-ראש רשות השידור גיל סמסונוב, משיקולים ענייניים, לדבריו. שטרן מצדו טען כי מדובר ב"מחטף פוליטי". חברים בוועד המנהל הגישו ערר על ההחלטה.

8 ביוני. ישראלים בקוסובו. כתב "ידיעות אחרונות" רון בן-ישי נפצע קל מירי בעת שנסע במכונית בשטח קוסובו, סמוך לגבול מקדוניה. כדור אחד פגע במכונית, ובן-ישי, שנפגע ברגלו, הועבר לטיפול בבית-חולים מקומי. קשר ישראלי אחר למלחמה בבלקן: קבוצה של ישראלים נעצרה לחקירה על-ידי משטרת מקדוניה לאחר שהפעילה מטוס זעיר ללא טייס (מזל"ט) מעל שטח קוסובו. איש הטלוויזיה יגאל גורן, שעמד בראש הקבוצה, מסר כי צילומי האוויר של אזורי הקרבות נועדו למכירה לרשתות טלוויזיה בעולם. הישראלים שוחררו לאחר זמן קצר.

10 ביוני. חקירה ברשות. חוקר מיוחד מטעם הנהלת רשות השידור החל לחקור את השדרנית דליה יאירי על רקע הביקורת שמתחה בתוכנית "תיק תקשורת" על מנהל הרדיו, אמנון נדב. החוקר, קצין המשטרה בדימוס ציון ששון, בודק אם הפרה יאירי את נהלי הרשות. לדברי יאירי, החקירה החלה בלא שקיבלה כל הודעה רשמית על כך שנפתח נגדה הליך משמעתי, ואיש לא הבהיר לה באילו "עבירות" היא חשודה. מנהל הרדיו, אמנון נדב, טען כי יאירי "המרידה" מרואיינים בתוכניתה כדי שיפעלו נגד החלטתו לקצר את תוכנית האקטואליה שלה משעתיים לשעה.

14 ביוני. אישום בהטרדה. תושב תל-אביב יועמד לדין בשל הטרדה ואיום על חייו של תחקירן "ידיעות אחרונות", מרדכי גילת. כתב האישום נגד עדי כרמון הוגש לבית משפט השלום בתל-אביב. כרמון מואשם כי איים על גילת בשיחת טלפון והזהירו: "יש עליך חוזה בית-חולים".

15 ביוני. פשיטות והדלפות. אנשי המשטרה ומשרד התקשורת פשטו על כמה תחנות רדיו פיראטיות בירושלים, ובתוך כך התעורר חשד כי מישהו הדליף את דבר הפשיטה המתוכננת לידיעת תחנות רדיו חרדיות – ואלה הפסיקו את שידוריהן כדי למנוע מרשויות החוק לאתר את התחנות הבלתי חוקיות ולסגור אותן. המקומון "כל העיר" ציטט שדר באחת התחנות החרדיות שטען כי המידע המוקדם על פשיטות המשטרה מגיע "משוטר אוהד ש"ס המדווח לנו".

16 ביוני. הנציב נגד בושינסקי. נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, הורה להעמיד לדין משמעתי את דוברו של ראש הממשלה היוצא, אביב בושינסקי, על שהפר את כללי התקשי"ר בכך שהתבטא בנושאים פוליטיים. ההחלטה להעמיד את בושינסקי לדין משמעתי התקבלה בין היתר בעקבות תלונה שהגיש ח"כ אופיר פינס על ראיונות בעלי אופי פוליטי שהעניק הדובר ברדיו. בושינסקי דחה בעבר את טענות הולנדר, וטען כי נציב שירות המדינה אינו פועל בתום לב. הוא קרא לנציב להכיר במעמדו המיוחד של דובר ראש הממשלה ולאפשר לו למלא את תפקידו.

18 ביוני. שילון פורש בינואר. השדרן דן שילון הודיע כי תוכניתו "בשידור חי" תרד מהמרקע בתום העונה הבאה, בינואר 2000. לדברי שילון, התוכנית – אשר זכתה לשיעורי צפייה גבוהים ביותר בחלק מן הזמן – "תצטרך לפנות את מקומה למשהו חדש". שילון מסר את ההודעה בפתח תוכניתו והבהיר, עם זאת, כי הוא עצמו אינו פורש מן המרקע.

21 ביוני. סכסוכים בצמרת הרשות. מחריף הסכסוך בין מנכ"ל רשות השידור, אורי פורת, לבין חברי מליאת הרשות. פורת החרים את ישיבת מליאת רשות שידור, שבוע לאחר שנעדר גם מישיבת הוועד המנהל של הרשות. חברי המליאה איימו לנקוט בצעדים משפטיים נגד פורת בשל העדרו. פורת הסביר לכתבים כי יש לו מעמד של בעל דעה מייעצת בפורומים אלה, וכאשר אין מתחשבים בדעתו אין הוא רואה סיבה להיות נוכח בדיונים. המליאה החליטה לאמץ את המלצת הוועד המנהל, לפרסם מכרז למנהל חדש לטלוויזיה, במקומו של יאיר שטרן. במקביל מסר יושב ראש הוועד המנהל, גיל סמסונוב, כי יבוא בדברים עם פורת במאמץ להביע לשיתוף פעולה בקשר לפרסום המכרז.

מרבית המידע במדור זה מתבסס על דיווחים שהופיעו בעיתונים

גיליון 21, יולי 1999