"האינטרנט בסין פתוח לחלוטין", כך אמר אתמול ואנג צֵ'ן, שר המידע הסיני, במסגרת מסיבת עיתונאים בתל-אביב. לדברי צ'ן, ששוחח עם עיתונאים ישראלים באמצעות מתורגמן, בסין אמנם מיושמת רגולציה על האינטרנט "בהתאם לחוקים ותקנות שאומצו על-ידי הממשלה הסינית", ובמסגרתה ננקטים צעדים נגד תוכן "שעשוי להזיק לנוער בסין, כגון אלימות ופורנוגרפיה", אולם, לדבריו, "אין צנזורה מקוונת". עמדה זו סותרת אינספור דיווחים מהשנים האחרונות על מדיניות דיכוי תקיפה שממשלת סין נוקטת נגד בלוגרים ועיתונאי רשת עצמאיים, כמו גם צנזורה המוטלת דרך קבע על מנועי חיפוש מערביים.

בשבוע האחרון התפרסמה ידיעה שלפיה רוב העיתונאים בכתב-עת סיני חשוב התפטרו עקב מגבלות צנזורה שהוטלו על העורכת. בחודשים האחרונים דווח על התקנת תוכנת צנזורה אצל ספקיות האינטרנט בסין, מהלך המחייב אתרים למכירת מוזיקה לקבל אישור לכל שיר זר שהם מפיצים, חסימת רשתות חברתיות, חסימה של טוויטר, הגבלות קשות על תוצאות שמספקים מנועי חיפוש זרים, דרישה מגולשים להזדהות בשמם ובמספר תעודת הזהות שלהם, גיוס עשרות אלפי צנזורים בהתנדבות לרשת האינטרנט ומעצר בלוגרים שביקרו את הממשל.

שר המידע אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל השקת גרסה עברית של אתר הרדיו הבינלאומי של סין, CRI. מוקדם יותר, בעת שנשא נאום קצר לרגל השקת האתר העברי, אמר כי זה שנים רבות שתחנת הרדיו CRI מדווחת על הנעשה בסין "באופן עדכני, מדויק ואובייקטיבי". בעת שדיבר אל העיתונאים הישראלים באולם מלון תל-אביבי, הפגינו בחוץ שלושה נציגים של אמנסטי-אינטרנשיונל במחאה על שיתוף הפעולה של ישראל עם חגיגות יום הולדתה ה-60 של הרפובליקה העממית של סין, ומחו בין היתר על הפגיעה הקשה של ממשלת סין בחירויות העיתונאים במדינה ועל ההגבלות שהטילה על המידע באינטרנט.

מפגינים מטעם אמנסטי בפתח המלון שבו נערכה מסיבת העיתונאים

מפגינים מטעם אמנסטי בפתח המלון שבו נערכה מסיבת העיתונאים

סְיָה גִ'י-סוּ'אֵן, סגן נשיא רשת הרדיו הסינית CRI (צילומים: "העין השביעית")

סְיָה גִ'י-סוּ'אֵן, סגן נשיא רשת הרדיו הסינית CRI (צילומים: "העין השביעית")

בתשובה לשאלה מדוע על הגולש הישראלי לראות באתר העברי החדש יותר מאשר זרוע תעמולתית של הממשלה הסינית, אמר סגן נשיא רשת הרדיו CRI, סְיָה גִ'י-סוּ'אֵן, כי בעשור האחרון שינה הרדיו את התוכניות כך שיתאימו לתעשיית המדיה הגלובלית. לדבריו, כיום כולל הרדיו דיווחים על סין "באופן שלא ניתן לראות במדיה מערבית", וטען כי במכתבים שהתקבלו במשרדי הרדיו מארה"ב ואירופה הוגדרו התוכניות המשודרות בו כ"תקשורת אלטרנטיבית".

ג'י-סו'אן הדגיש כי עיתונאים המתייחסים רק לאירועים שליליים כאל אירועים הראויים לדיווח יוצרים תמונת מציאות מעוותת בקרב צרכן החדשות. "זו הפעם הראשונה שלי בישראל, וההתרשמות שלי היא שהמדינה שונה ממה שראיתי ב-CNN", אמר, והבטיח להביא לקהל הישראלי "זווית ראייה חדשה" על הנעשה בסין. ג'י-סו'אן התחמק מלענות באופן ישיר לשאלה על יכולתם של הרדיו והאתר לדווח על אירועים בסין שלא בהתאם לגרסת המפלגה השלטת.

כנציג ממשלת ישראל הופיע באירוע עו"ד עדן בר-טל, מנכ"ל משרד התקשורת, שתיאר את השקת הגרסה העברית של אתר הרדיו הסיני כ"אירוע דרמטי וסמלי". לדבריו, "זו התחלה חשובה בניסיון להעביר לקהל הישראלי את סין כפי שהיא כיום".

בתשובה לשאלה על המסר שמעביר משרד התקשורת הישראלי בעצם המפגש הרשמי שהוא עורך עם נציגי משרד המדכאים את התקשורת בארצם, אמר בר-טל כי שיתוף הפעולה הרשמי בין ישראל לסין ותיק וחוצה ממשלות, וכי באופן עקרוני דרך הדיאלוג עדיפה בעיניו על דרך החרמות. בר-טל הוסיף כי המפגש בין המערב לסין משפיע גם על הצד הסיני וציין את שינוי שמו של "משרד התעמולה" הסיני ל"משרד המידע" כדוגמה קטנה אך מייצגת לתהליך הפתיחות שעובר על סין בשנים האחרונות.

האם אירחתם בעבר או שאתם מתכוונים לארח נציגים של ה"אפוק טיימס" או עיתונאים אחרים מסין בעלי עמדות ביקורתיות יותר כלפי ממשלת סין?
בר-טל: "אנחנו לא כאן כמארחים. נעשה צעד של גוף תקשורתי של ממשלת סין שהוא לטובת הקורא הישראלי. לציבור הישראלי יש עוד מקור מידע בשפת אמו, והוא ישפוט אם המידע שניתן לו מהימן ואיכותי. לנו אין עמדה בנושאי תכנים".