לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתהשבוע האחרון עמד בסימן עלייה יחסית במספר ובשיעור המרואיינים הערביים בתקשורת העברית, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. רק חמש מתוך 19 תוכניות האקטואליה המובילות בתקשורת הישראלית לא שילבו כלל מרואיינים ערביים, מספר קטן יחסית לשבועות קודמים. זאת ועוד, שיעור המרואיינים הערביים הכללי בחמשת הערוצים המרכזיים היה הגבוה ביותר מאז השבוע השני של פברואר.

מדד הייצוג, מיזם מתמשך של אתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את מספר ושיעור המרואיינים הערביים בכלי התקשורת המרכזיים בישראל.

התוכנית שנהנתה בשבוע החולף משיעור המרואיינים הערבים הגבוה ביותר היא "סדר יום", בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד. התוכנית, שמשודרת מדי בוקר ברשת ב' בין השעות 8:00‒10:00, שילבה בשבוע החולף שישה מרואיינים ערביים, כ-13.2% מסך המרואיינים השבועיים (מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר).

"נכון להבוקר", התוכנית המשודרת בגלי-צה"ל במקביל לשעה הראשונה של "סדר יום", המשיכה במגמת העלייה שבה החלה מאז נמתחה עליה באתר "העין השביעית" ביקורת בגין שבועות ארוכים של הדרת ערבים. בשבוע החולף שובצו ב"נכון להבוקר", בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר שלושה מרואיינים ערבים, שהם כ-10.5% מכלל המרואיינים השבועיים בתוכנית.

שיעור האוכלוסייה הערבית בישראל, נזכיר, עומד על כ-20%, כך שגם לשתי התוכניות הללו יש עוד כברת דרך לעבור עד לייצוג הולם של אוכלוסייה זו.

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות "סדר יום" ו"נכון להבוקר" לפי שבועות, ינואר-אפריל 2016 (לחצו להגדלה)

שיעור המרואיינים הערבים בתוכניות "סדר יום" ו"נכון להבוקר" לפי שבועות, ינואר-אפריל 2016 (לחצו להגדלה)

השוואה בין שתי תוכניות האקטואליה לאורך זמן מעלה כי "נכון להבוקר" התחילה את השנה עם ייצוג גבוה יחסית של מרואיינים ערבים (ככל הנראה על רקע ההסלמה הבטחונית), בהמשך עברה לרצף ארוך של אפס מרואיינים, ובשבועות האחרונים בעקבות הביקורת על ההדרה חזרה בעקביות לראיין מספר הולך וגדל של ערבים; "סדר יום", לעומת זאת, שיבצה לאורך כל התקופה מרואיינים ערבים.

בנוסף ניכר כי בשבוע הראשון של השנה הציגה "סדר יום" תמונת מראה לזו שעלתה מ"נכון להבוקר", ולמעשה גם מיתר תוכניות האקטואליה. כששיעור המרואיינים הערבים בכלל הערוצים היה הגבוה ביותר שנרשם במדד הייצוג (4.8%), דווקא ב"סדר יום" לא ריאיינו ולו ערבי אחד, כפי שניתן היה לצפות מתוכנית המתהדרת בקביעת סדר יום אלטרנטיבי לזה המאפיין את מרבית תוכניות האקטואליה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.4‒9.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.4‒9.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

"לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, ניצבת במקום השני של הטבלה השבועית, עם שלושה מרואיינים ערביים (11.4%). במקום השלישי ניצבת "אולפן שישי", בהגשת דני קושמרו ובעריכת איתי דנקנר. תוכנית זו ריאיינה בשבוע שעבר שני מרואיינים ערבים, וזאת אחרי שבמשך כל חודש מרץ לא ריאיינה ולו ערבי אחד. כיוון שהתוכנית מתאפיינת במיעוט מרואיינים יחסית לתוכניות החדשות והאקטואליה האחרות, די בשני המרואיינים הערביים כדי להציב אותה במקום השלישי בטבלה.

בקצה השני של הטבלה השבועית בולט היעדרה של "החדשות הלילה" מהתוכניות הסובלות מתת-הייצוג החריף ביותר של האוכלוסייה הערבית. בשבוע שעבר כללה "החדשות הלילה", בהגשת דוריה למפל וליאור פרידמן ובעריכת אסף וייס, מרואיין ערבי אחד, ועל כן היא נחלצה מתחתית הטבלה. שתי חברותיה הקבועות לתחתית, "המטה המרכזי" של ערוץ 10 ו"המוסף" של ערוץ 1, לא ריאיינו גם בשבוע החולף ולו ערבי אחד והעמיקו עוד יותר את תת-הייצוג של האוכלוסייה הערבית בישראל.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒9.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 3.1‒9.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מבט אל הטבלה המשוקללת של התוכניות מעלה כי בעוד "לונדון את קירשנבאום" ממשיכה להגדיל את הפער משלושת יומני החדשות הטלוויזיוניים של יום שישי בערב, "סדר יום" עקפה את "מה בוער" ותפסה את המקום החמישי בטבלה.

עוד ניתן לראות מהטבלה המשוקללת כמה קל, למרבה הצער, לעלות בה שלבים. כיוון שתת-הייצוג במרבית התוכניות כה חריף, די היה בכמה מרואיינים ערביים בשבוע כדי להזניק את "נכון להבוקר" מהמקום ה-16 שבו עמדה לפני פחות מחודש אל המקום העשירי בטבלה. רק בשבוע החולף עברה "נכון להבוקר" את "הבוקר הזה", "פגוש את העיתונות", "הכל דיבורים", "ערב חדש" ו"חמש בערב", וכעת היא מאיימת על שלושת מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.4‒9.4 מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.4‒9.4 מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

טבלת ערוצי התקשורת המרכזיים, המציגה את מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה בכל ערוץ, מלמדת על עלייה לעומת השבוע שלפני כן בקרב כל הערוצים. ערוצי השידור הציבורי, ערוץ 1 ורשת ב', ניצבים בראש הטבלה השבועית עם תת-ייצוג של מעט יותר מ-3% לאוכלוסייה הערבית. ערוצים אלה נהנים מהעובדה שאינם מחויבים אך ורק לרייטינג, ועל כן הם יכולים להרשות לעצמם להציג יותר ערבים גם במחיר של הרתעת חלק מהציבור היהודי.

ערוץ 10, לעומת זאת, הציע בשבוע החולף את תת-הייצוג החריף ביותר, 1.8%, אם כי גם שיעור זה גבוה יותר מתת-הייצוג שרשם הערוץ בשבוע שלפני כן. בכלל, לעומת הממוצע הנמוך מאוד של שיעור המרואיינים הערביים בתקשורת העברית (2.2%), השבוע החולף הציג שיעור גבוה מעט יותר של 2.7%. עדיין מדובר בכעשירית משיעור האוכלוסייה הערבית בישראל

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒9.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המרכזיים, 3.1‒9.4. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בטבלה המשוקללת חל שינוי אחד בולט – רשת ב' של קול-ישראל עקפה את ערוץ 10 והתמקמה במקום השני. ניתן להסיק מכך כי לא די בתוכנית אחת, כמו "לונדון את קירשנבאום", כדי למשוך מעלה את כל הערוץ. כדי ששיעור המרואיינים הערביים בכלי תקשורת יעלה במידה משמעותית יש צורך בהתגייסות כלל מערכתית, ובמקרה של ערוץ 10 האחריות היא של מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי ועוד יותר מכך של מנכ"ל חברת החדשות בערוץ גולן יוכפז.

אבי וייס (צילום: מיכל פתאל)

אבי וייס (צילום: מיכל פתאל)

במקום האחרון בטבלה המשוקללת נותרו, כמו בשבוע שעבר, ערוץ 2 וגלי-צה"ל. בעוד שבגלי-צה"ל ניכר מאמץ שנעשה בשבועות האחרונים להעלות את שיעור המרואיינים הערביים, בערוץ 2 חלה ירידה. במקרה של ערוץ 2 האחריות מוטלת על מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס, וכן על מנכ"לי שתי הזכייניות, קשת ורשת, אבי ניר ואבי צבי.

מוקדם יותר השבוע, בעקבות סקר נוסף ליהודים בלבד ששודר בתוכנית "פגוש את העיתונות" של חדשות ערוץ 2, מסרו בחברת החדשות ל"העין השביעית" כך: "אנו ממשיכים לשים דגש על ייצוגן של קבוצות מיעוט בכל תוכניותינו ובמגוון דרכים".

עם 1.9% מרואיינים ערביים בלבד מתחילת השנה, פחות אף מהממוצע הנמוך מאוד של ערוצי התקשורת בישראל, דומה כי לחברת החדשות של ערוץ 2 ולזכייניות המשדרות תוכניות אקטואליה יש עוד דרך ארוכה לעשות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה