לוגו קרן ברל כצנלסון, עמותת סיכוי, קבוצת יפעתבשבוע שעבר, בין התאריכים 13.3-19.3, התארחו קרוב ל-300 מרואיינים ב-10 תוכניות חדשות ואקטואליה מרכזיות, ששודרו בארבעת ערוצי הטלוויזיה והרדיו העיקריים במדינת ישראל.

עשר תוכניות משמעותיות, מערוצי הטלוויזיה 2, 1, ו-10 ומגלי-צה"ל. עשר תוכניות שמספר הצופים והמאזינים המצטבר שלהם מגיע לשיעור נכבד מהאוכלוסיה. ובכל זאת, באף אחת מעשר התוכניות הללו, בין כל מאות המרואיינים שהתארחו, או אפילו רק נראו ונשמעו לרגע, לא היה ולו אזרח ערבי אחד.

לפי מדד הייצוג, מיזם מתמשך באתר "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בשבוע השלישי של חודש מרץ נמנו עשר תוכניות מרכזיות שהדירו לחלוטין כעשרים אחוז מאוכלוסיית ישראל. ואלה הן:

"שש עם עודד בן-עמי" בערוץ 2; "נכון להבוקר" בגלי-צה"ל; "פגוש את העיתונות" בערוץ 2; "חמש בערב עם רפי רשף" בערוץ 10; "יומן" בערוץ 1; "שישי עם אילה חסון" בערוץ 10; "ערב חדש" בטלוויזיה החינוכית; "חדשות הלילה" בערוץ 2; "המטה המרכזי" בערוץ 10 ו"אולפן שישי" בערוץ 2.

"נכון להבוקר", תוכנית האקטואליה המובילה של גלי-צה"ל בהגשת ניב רסקין ובעריכת אפי טריגר, השלימה בשבוע שעבר תשעה שבועות, 45 תוכניות, 2,700 דקות, בלא מרואיין ערבי אחד, וקבעה שפל חדש במדד שהושק אך לאחרונה. נקווה כי עד לסיום המיזם אף תוכנית אחרת לא תשבור אותו.

הדיווח הקודם על ממצאי מדד הייצוג, שכלל ביקורת נוקבת על ההדרה המתמשכת של האוכלוסייה הערבית מהתוכנית "נכון להבוקר" בגלי-צה"ל, פורסם ביום חמישי האחרון אחרי שהמהדורה האחרונה של "נכון להבוקר" לאותו השבוע כבר שודרה. משום כך אין לראות בממצאי המדד המתפרסמים כעת, על מספר המרואיינים הערבים בשבוע שעבר ב"נכון להבוקר", כאילו הושפעו מהפרסום האחרון על התוכנית.

השבוע, כמה ימים לאחר הדיווח באתר זה על המספר האפסי של מרואיינים ערביים ב"נכון להבוקר", דווקא נכללו ערבים בליין-אפ של התוכנית. בשבוע הבא, עם פרסום הנתונים לשבוע הנוכחי, יחלצו אותם מרואיינים את תוכנית האקטואליה המובילה של גלי-צה"ל מהבושה המתמשכת. עד אז, תוכנית זו עדיין שומרת על שיא שלילי במתן זכות ביטוי למייצגי כחמישית מאוכלוסיית המדינה.

מספר המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, בשבוע שבין ה-13.3-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר.

מספר המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, בשבוע שבין ה-13.3-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר.

בקצה השני של הסקאלה, מתבססת "לונדון את קירשנבאום" כתוכנית בעלת שיעור המרואיינים הערביים הגבוה ביותר. בשבוע שעבר נכללו בין המרואיינים שלקחו חלק ב"לונדון את קירשנבאום" ארבעה ערבים, כ-15% מסך המרואיינים בתוכנית, שיעור הקרוב לשיעור הערבים באוכלוסיית ישראל. מערכת "לונדון את קירשנבאום" אף הצהירה פומבית כי בכוונתה לפעול כדי לשמור על מקומה הראשון במדד וכדי להגדיל עוד יותר את שיעור הערבים הנוטלים בה חלק.

דרור זרסקי, עורך "לונדון את קירשנבאום" (צילום מסך)

דרור זרסקי, עורך "לונדון את קירשנבאום" (צילום מסך)

ההישג של "לונדון את קירשנבאום" בולט עוד יותר על רקע התוצאות הנמוכות במיוחד של כל יתר התוכניות, נמוכות גם ביחס לשבועות הקודמים במדד. כך נראית התקשורת הישראלית בשבוע שבו אין פיגועי טרור גדולים, מהומה בכיכוב חברי הכנסת של הרשימה-המשותפת או סיפור אחר הקשור ישירות לאוכלוסייה הערבית בישראל. תקשורת ישראלית, עם יהודים בלבד.

תוכנית האקטואליה והחדשות היחידה שבשבוע שעבר כללה יותר מרואיינים ערביים מ"לונדון את קירשנבאום" היא "מבט", מהדורת החדשות היומית של ערוץ 1. ב"מבט" נכללו בשבוע שעבר שבעה מרואיינים ערביים. עם זאת, סך המרואיינים במהדורת החדשות היומית גבוה במידה ניכרת מסך המרואיינים ב"לונדון את קירשנבאום" ועל כן שיעור המרואיינים הערביים ב"מבט" מתוך כלל המרואיינים בתוכנית עומד על כ-5% בלבד. יצוין כי מספר כלל המרואיינים בבדיקה המתבצעת עבור "העין השביעית" מתבסס על ניטור חד-פעמי שנעשה בחודש ינואר האחרון ומחושב על פי תוצאותיו.

מהדורות החדשות המרכזיות המקבילות, של ערוץ 2 וערוץ 10, נותרו הרחק מאחור, עם מרואיין ערבי אחד בלבד בכל חמשת המהדורות המרכזיות בשבוע שעבר בחדשות ערוץ 2 (כ-1% מכלל המרואיינים); ועם שני מרואיינים ערביים במהדורות חדשות ערוץ 10 (כ-1.5% מכלל המרואיינים).

בין התוכניות הנוספות שכללו מרואיינים ערבים בולטת "מה בוער" של גלי-צה"ל, בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, תוכנית ששוב הוכיחה כי לא השייכות הערוצית היא הגורם המשפיע בהכרח על שיעור המרואיינים הערבים אלא המערכת שעומדת מאחורי התוכנית.

נורית קנטי, עורכת "מה בוער" (צילום מסך)

נורית קנטי, עורכת "מה בוער" (צילום מסך)

כשקנטי נשאלה על כך, במסגרת ראיון שהעניקה למדור הברנז'ה באתר "וואלה", השיבה עורכת "מה בוער": "אני משקיעה הרבה מאוד מאמץ ומחשבה בלתת במה ולתת למאזינים שלי את מה שהם לא שומעים במקומות אחרים. בין השאר זה אומר לתת ייצוג לעשרים אחוז מאזרחי המדינה שווי הזכויות שחיים כאן. אני יודעת שיש לנו הרבה מאזינים ערבים ומיעוטים אחרים, וחשוב לי שהם ירגישו מיוצגים בתוכנית".

"המוסף", תוכנית האקטואליה שמשודרת בערוץ 1 מדי ערב בשעה 19:00, כללה בשבוע שעבר מרואיין ערבי אחד בלבד. עדיין מדובר בהישג, אם לוקחים בחשבון את תוצאות העבר של תוכנית זו. בחודשים ינואר-פברואר נרשמו חמישה שבועות רצופים בהם לא כללה התוכנית, בהגשת גאולה אבן ובעריכת ישי צ'רניאק, גם לא מרואיין ערבי אחד.

שלוש תוכניות רדיו נוספות, "סדר יום", "הכל דיבורים" ו"הבוקר הזה", משלימות את סיכום תוכניות האקטואליה ששילבו בשבוע שעבר מרואיינים ערביים. נראה שלדעת עורכי תוכניות החדשות המרכזיות בישראל קל יותר לשמוע ערבים מאשר לראותם. כל יתר התוכניות לא כללו ולו מרואיין ערבי אחד.

מספר המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, בשבוע שבין ה-3.1-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר.

מספר המרואיינים הערביים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, בשבוע שבין ה-3.1-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר.

שקלול הנתונים של השבוע שעבר והוספתם לסך המרואיינים הערביים בתוכניות השונות מאז תחילת השנה מלמדים כי המרואיין הערבי הבודד שנכלל בשבוע שעבר בתוכנית "המוסף" של ערוץ 1 לא חילץ אותה מהמקום האחרון בטבלה, עם שיעור ייצוג זניח של 1.1% בלבד.

מנגד, "לונדון את קירשנבאום" חלפה בשבועיים האחרונים על פני "אולפן שישי" ו"שישי" ומאיימת כעת לעקוף גם את "יומן" ולהעפיל לראש הטבלה המאוחדת. לנוכח זאת מותר לשער כי ההובלה של מגזיני סוף השבוע בטלוויזיה, בחישוב שבוצע לחודשיים ראשונים של השנה, נולדה בעיקר מכתבות מגזין שנוצרו בתגובה לאירועים החדשותיים השוטפים. ב"לונדון את קירשנבאום", לעומת זאת, נראה שיש כוונת מכוון להזמין מרואיינים ערביים, שאינה תלויה דווקא באירועים השוטפים.

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בערוצי הטלוויזיה והרדיו, בין ה-13.3-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בערוצי הטלוויזיה והרדיו, בין ה-13.3-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

בדיקת שיעור המרואיינים הערביים בכלל תוכניות האקטואליה והחדשות של כלי התקשורת מעלה כי בשבוע שעבר שמר ערוץ 1, ערוץ הטלוויזיה של השידור הציבורי, על מעמדו כמוביל מבין כלי התקשורת המרכזיים בישראל, עם 14 מרואיינים ערבים המהווים מעט יותר מ-3% מכלל המרואיינים בערוץ. בניגוד לבדיקת התוכניות, במקרה של הערוצים ישנה זהות בין הערוץ בעל סך המרואיינים הערביים הגדול ביותר לבין הערוץ עם שיעור המרואיינים הערביים הגבוה ביותר.

כל יתר הערוצים הגיעו בשבוע שעבר לשיעור נמוך במיוחד של מרואיינים ערביים, נמוך אף יותר מהממוצע של מדד הייצוג. שיעור המרואיינים הערביים בגלי-צה"ל, ערוץ 2 וערוץ 10 היה פחות מאחוז אחד, על אף ששיעורם באוכלוסייה עומד על קרוב ל-20%. במילים אחרות, כדי להגיע לייצוג הוגן של האוכלוסיה הערבית על ערוצים אלה להכפיל את מספר המרואיינים הערביים שלהם פי עשרים.

אל המקום השני העפילה בשבוע שעבר רשת ב', תחנת הרדיו המובילה של השידור הציבורי, עם 11 מרואיינים ערביים, או כ-1.5% מכלל המרואיינים ברשת זו. בשבוע שלפני כן, יש לציין, מוקמה רשת ב' במקום האחרון בדירוג כלי התקשורת עם 13 מרואיינים ערביים, כ-1.7% מכלל המרואיינים (שיעור גבוה יותר מזה שהביא אותה השבוע למקום השני).

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בערוצי הטלוויזיה והרדיו, בין ה-3.1-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

מספר ושיעור המרואיינים הערביים בערוצי הטלוויזיה והרדיו, בין ה-3.1-19.3. מספר כלל המרואיינים מתבסס על בדיקה חד-פעמית שנעשתה בחודש ינואר

שקלול תוצאות השבוע שעבר והוספתם לסך ההופעות של מרואיינים ערביים בערוצים השונים מתחילת השנה מלמדת על מגמה נמשכת של ייצוג מעט גבוה יותר לאוכלוסיה הערבית בערוצי השידור הציבורי מאשר בערוצים המסחריים, וייצוג נמוך מעט יותר מהממוצע ברשת הרדיו הצה"לית.

התנודתיות הגדולה שאפיינה את רשת ב' בשבועיים האחרונים, מהמקום האחרון לפני שבועיים למקום השני בשבוע שעבר, נובעת אף היא מהמספר הנמוך של מרואיינים ערביים בתקשורת הישראלית. כשאין כמעט מרואיינים ערביים בתקשורת, כל מרואיין נוסף משנה את התמונה במידה ניכרת. כשמרואיינים ערביים יהיו נפוצים בכל הערוצים והרשתות ובכל תוכניות החדשות והאקטואליה, תוספת של מרואיין אחד או היעדרו, לא ישנו בצורה כה דרמטית את מיקום הרשת או התוכנית במדד הייצוג. עד אז, נמשיך לעקוב.

*  *  *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" ‒ בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי וקרן ברל כצנלסון ויחד עם יפעת מחקרי מדיה