שלום לכולם. שקט בבקשה. הלו! תודה. אני שמח לראות כאן את כל העורכים, אין לנו הרבה זמן, אז אני מבקש תשומת לב של חמש דקות. בזמן האחרון נתקלנו בכל מיני אי-הבנות, ואנחנו מבקשים לרענן שני נהלים.

נוהל הראשון הוא נוהל פיגוע סטייל פיצוץ באוטובוס, מחבל מתאבד, ירי המוני וכדומה. שימו לב לנוהל, כי מדובר בעניין מחזורי, וחשבתי שאנחנו כבר מקצוענים בו.

בשלב הראשון העורך מודיע באוזנייה למנחה שנמצא באולפן שמתרחש אירוע בטחוני כלשהו. המנחה לא אמור, אני חוזר, לא אמור להגיד כלום, אלא רק להתכונן. ברגע שיש עדכון טלפוני ראשון, המנחה צריך לעצור מיד את התוכנית, כן, אני מתכוון אליך, נחום, ולהעביר מיד את השידור לדיווח הטלפוני של הכתב שקיבל את הביפר. גרפיקה: אני מבקש להכין במהירות מפה ועליה סימון שמראה איפה מתרחש האירוע. תעשו את הסימון הזה של הפיצוץ שיהיה ברור.

שבוע לפני ההשקה עושים כתבה מסכמת של כל מה שאנחנו יודעים על האייפון, כולל הסברים על כך שאפל עומדת להפתיע את העולם עם חידושים שיהפכו את החיים שלנו למדהימים. זו כתבה שבעצם מסכמת את כל השמועות שהתחלנו לפרסם שבוע קודם לכן

אם לכתב אין יותר פרטים, עוברים לכתב הבריאות כדי שיעדכן מה הוא שומע ממד"א, ואז לכתב המשטרה, שידווח מה הוא שומע מהמשטרה. הצוותים מוזנקים לאזור. ברגע שיש צילומים ראשונים, מתחילים להקרין אותם. אנחנו יודעים שהאיכות לא משהו, אבל אלו צילומים מטלפונים סלולריים וזה מה יש. ברגע שהצוות מגיע לאזור הוא מתחיל להעביר צילומים באיכות טובה והשידור עובר לכתב בשטח.

מכאן והלאה אתם מכירים את התרגולת: הצגה של העובדות הידועות, עדים (אם אפשר כאלו שמדברים על כך שהם שמעו בום) ואז שוטרים. השידור עובר לבתי-החולים – כתבי הבריאות כבר יחכו שם לספר כמה פצועים במצב בינוני הגיעו. אני יודע, נחום, אף אחד לא יודע מה זה מצב בינוני. גם בבתי-החולים לא יודעים מה זה מצב בינוני. זה מה יש.

חוזרים אל השטח – פוליטיקאים, פוליטיקאים. שוטרים, פוליטיקאים, שוטרים ומושכים זמן. מושכים, מושכים, מושכים עד שמגיעה המשאית הזו ששופכת מים על הכביש והכתב אומר ש"העיר כבר חזרה לשגרה".

שאלות?

יופי. עכשיו לנוהל השני. גם כאן היתה לי הרגשה שאנחנו סגורים עליו ועדיין, היו כמה תקלות ואני מבקש לחדד כמה נקודות. אני מדבר על נוהל השקת אייפון של אפל.

שבועיים לפני ההשקה מתחילים לפרסם את כל השמועות שהתפרסמו בחודשים האחרונים על האייפון. מציגים כל דבר מופרך: שהאייפון יציג תמונה הולוגרמית, שהוא יידע לקרוא מחשבות, שהוא יהיה בגודל של 4.6127412 אינטש עם מסך מצופה זהב שנלקח מסתימות שיניים של כרישים. הכל הולך. אפשר גם להציג תמונות פוטושופ של האקר רוסי שטוען שהוא פגש עובד ייצור סיני שהדליף לו אב-טיפוס. לא, נחום, לא חייבים לתת קרדיט לאתרים שהציגו את זה במקור. בשביל מה? המקור זה "האינטרנט".

הלאה. שבוע לפני ההשקה עושים כתבה מסכמת של כל מה שאנחנו יודעים על האייפון, כולל הסברים על כך שאפל עומדת להפתיע את העולם עם חידושים שיהפכו את החיים שלנו למדהימים. זו כתבה שבעצם מסכמת את כל השמועות שהתחלנו לפרסם שבוע קודם לכן, אבל הפעם מפרסמים על כפולה או בהום-פייג'. אני מבקש שעד אז יהיה מוכן הלוגו: "ההשקה שכולנו מחכים לה".

שלושה ימים לפני ההשקה: ראיון ראשון עם מעריץ אפל שעושה את דרכו לסינגפור כדי לעמוד בתור ולהיות הראשון שיקנה את המכשיר. אני מבקש להקפיד לשאול אותו בראיון שאלות כמו מה הוא כל-כך אוהב באפל או האם הוא חושב ש"אפל תפתיע". אפשר גם לשאול אותו אם לדעתו אפל לא נחלשה קצת בשנים האחרונות. תקפידו לצחוק הרבה.

יומיים לפני ההשקה הסוכנויות כבר מלאות בתמונות של התורים לפני החנויות של אפל. אני מבקש להקרין את זה ולדווח על הטירוף. במקביל עוד שמועות. אני רוצה שמועות, אנשים מתים על שמועות. ביום שלפני ההשקה כתבת פרופיל גדולה על אפל – מה קרה לה מאז שסטיב ג'ובס מת, איך מסתדר טים קוק, קצת מיתוסים על היכולת האגדית שלה להדהים אותנו ובעיקר – הייפ, הייפ, כל הזמן הייפ, כן?

"המהפכה של אפל", שער "ידיעות אחרונות", 10.9.14

"המהפכה של אפל", שער "ידיעות אחרונות", 10.9.14

ביום ההשקה כותרות ראשיות: כתב בשטח מדווח, שאר הכתבים מעתיקים את כל מה שנמצא באתרי האינטרנט בעולם ומדווחים על זה כאילו הם נמצאים שם. אני רוצה לראות ידיעות, כתבות, ראיונות, ניתוחים ופרשנויות שמסבירים איך המכשיר החדש שיושק בעוד כמה שעות עומד לשנות את החיים של כולנו. אני רוצה לשמוע דיווחים שמתחילים ב"העולם עוצר את נשימתו לקראת". תשיגו את צביקה הדר שיספר כמה הוא קשור למכשיר, את נינט, את בנט, מישהו שהעם אוהב. ותזכרו – הייפ כל הזמן.

באירוע ההשקה: דיווח חי מהשטח. אני יודע, נחום, אני יודע שאנחנו לא בשטח. נראה לך שיש לנו כסף להיות בשטח? נראה לך שאפל מזמינה אותנו כדי להיות בשטח? בכל אופן, דיווחים מהשטח. לייב בלוגינג, לייב טוויטינג, לייב פייסבוקינג, לייב אינסטוש. כל מלה שיוצאת מהפה של טים קוק, להקליד. כן, עם טעויות כתיב, אף אחד לא שם לב. לכתוב הרבה "כמו שדיווחנו לפני כמה ימים".

בסוף האירוע תמונות וסיכום כל מה שאנחנו יודעים לפי התרגולת שמוכרת לכם: אפל השיקה את המכשיר הכי חדשני שלה – מספר הדגם, גודל מסך, משקל, עובי, דוקי, צבע, תכונות עיקריות, מחיר משוער, זמן הגעה לשוק. לא, לא לדווח מתי הוא מגיע לישראל, כי אי-אפשר לדעת מתי זה יקרה. לא, לא לדווח כמה הוא יעלה – זה ממילא יעלה כמעט פי שניים ממה שזה עולה בארה"ב. למה סתם לבאס?

יום למחרת ההשקה הוא היום הגדול: כותרות ראשיות, כפולות, כתבות מגזין, ראיונות עם מעריצי אפל מול מעריצי סמסונג, מישהו מ"איי-דיגיטל" (אנחנו יודעים שאין להם מושג, זה מה שיש בארץ), תמונות גדולות, הסברים איך שוב אפל הפתיעה את העולם ותמונות גדולות. גדולות, גדולות. אני רוצה חוסר פרופורציה מוחלט. בכל זאת, חברת אלקטרוניקה השיקה טלפון סלולרי, זה לא משהו שקורה כל יום, כן?

יומיים אחרי ההשקה – חוזרים לביבי.

שאלות?