זו השעה להזכיר נשכחות מלפני שבועיים: ב-15 במאי 2014 נהרגו שני צעירים פלסטינים, מוחמד אבו-טאהר ונדים נווארה, ליד ביתוניא בעת הפגנות לציון יום הנכבא. בצה"ל טענו כי לא בוצע ירי חי בזירת התקרית שבה שהה כוח של משמר-הגבול ושל גדוד תותחנים, אלא ירי כדורי גומי, רימוני הלם וגז מדמיע בלבד. דובר צה"ל מסר כי הצבא פתח בבדיקת המקרה.

כעבור כמה ימים הפיצו גורמים פלסטיניים סרטון המבוסס על מצלמות אבטחה שהיו מוצבות באזור התקרית. הסרטון בא להמחיש כי שני הצעירים נהרגו מאש חיה שמקורה בכוחות צה"ל. על כך הגיב דובר צה"ל וקבע כי "מדובר בסרטון מגמתי וערוך שאינו משקף את התקרית האמיתית" (בכמה מכלי התקשורת אמירה זו יוחסה ל"צה"ל") ומזכיר כי "ביום חמישי התקיימה הפרת סדר אלימה ובלתי חוקית בביתוניא. הסרטון המדובר ערוך בצורה מגמתית ואינו משקף את האלימות בהפרת הסדר". "מבדיקה ראשונית עם הכוחות שפעלו במרחב הפרת הסדר [עולה כי] לא בוצע ירי חי. עם זאת הפרקליטות הצבאית הורתה על פתיחת חקירת מצ"ח בנושא".

למחרת (20.5.14) מצא לנכון גם שר הביטחון, בוגי יעלון, לחוות את דעתו המוסמכת על נסיבות המקרה: "אני לא מכיר את הסרטון, אני מכיר את התקרית. תקרית אלימה של מפגינים פלסטינים שזורקים אבנים ובקבוקי תבערה לעבר שוטרים של משמר-הגבול. מאחר שזה היה מצב של סכנת חיים, אז השוטרים פעלו בהתאם. כבר ראיתי הרבה סרטונים ערוכים, את הסרטון הזה עדיין לא ראיתי, אבל את השיטה אני מכיר".

רוני דניאל (צילום: משה שי)

רוני דניאל (צילום: משה שי)

וכאילו לא די בכך הופיע גם רוני דניאל, שאין מיומן ממנו לדקלם את האמת הצה"לית, והודיע: "יש כאן עדיין מספר סימני שאלה לחלוטין לא ברורים. סימן שאלה אחד: האם השניים שאנחנו רואים כאן נופלים הם-הם שני ההרוגים? לאף אחד אין תשובה חדה וברורה לגבי השאלה הזאת. סימן שאלה אחר: הראשון שפוסע [...] ונפגע, שימו לב כיצד הוא מושיט את ידו קדימה, כאילו לבלום את נפילתו, מה שנראה אולי, אולי, כמשהו מבוים" (חדשות ערוץ 2, 19.5.14).

סיכום ביניים: במשך חמישה ימים מאז הרג שני הצעירים הפלסטינים הודיעה מערכת הביטחון הישראלית, באמצעות דובריה הרשמיים והבלתי רשמיים, כי גרסת הפלסטינים על נסיבות המקרה היא בלתי מתקבלת על הדעת. גם משום שצה"ל לא השתמש באש חיה באירוע הנדון, גם משום שהסרטון המתעד לכאורה את התקרית הוא מגמתי וערוך בידי גורמים בעלי עניין, וגם משום ששני החללים הנראים בהם – לכאורה, לכאורה – כאילו הם נורים ונהרגים הם שחקנים המתחזים לנפגעים.

בכל זאת, ליתר ביטחון, הודיע צה"ל כי התקרית נחקרת.

אמש (28.5.14) התפרסמה באתר "הארץ" הידיעה המרעישה הבאה, של חיים לוינסון: אחד מחיילי צה"ל שהתלווה ליחידת מג"ב שהופקדה על הבטחת הסדר בזירת התקרית הפעיל, שלא במסגרת תפקידו, נשק מכוון אל עבר המפגינים הפלסטינים. חייל זה הוא שנלכד במצלמתה של רשת CNN שתיעדה את האירוע בסרטון שיצר – לכאורה, לכאורה – רושם של קשר בין ירי מכוון לפגיעה באחד ההרוגים. הידיעה מציינת כי לא הוכח שהירי הזה היה באש חיה ומדגישה כי שני החללים נורו ממרחק רב יחסית. דובר צה"ל מסר בתגובה כי "בנושא נפתחה חקירת מצ"ח. עם סיומה יועברו ממצאיה לחוות הדעת של הפרקליטות הצבאית".

אז מה היה לנו? מהכחשה גורפת של שימוש באש חיה – להודאה, אמנם בחצי פה לפי שעה, שמוחמד אבו-טאהר ונדים נווארה אכן נורו בכדורי עופרת; מהסבר תקיף שצה"ל עשה אך ורק שימוש בנשק לפיזור הפגנות בעת התקרית – לאישור שלפחות אחד החיילים ירה בנשק מכוון מטרה; מהלעגה על אותנטיות התיעוד המצולם המופיע בסרטוני הפלסטינים – להודעה שהסרטון הזה יחד עם סרטון CNN נבחנים עתה ברצינות רבה בצה"ל.

ומה  היה לנו לפני חודשיים וחצי? גרסת צה"ל על נסיבות התקרית שבה נהרג השופט הירדני ראיד זעתר בגשר אלנבי. צה"ל הודיע בסגנון חד-משמעי שזעתר "נורה לאחר שניסה לחטוף נשק מחייל שהיה באזור המעבר". עדי ראייה, בני משפחתו של ההרוג ושלטונות ירדן כפרו בגרסה הישראלית ותבעו חקירה. ישראל נבהלה (לאחר שהתברר שההרוג הוא שופט מכובד ושמותו גרם להפגנות ברבת-עמון שתבעו מהמלך לנתק את הקשרים עם ישראל) – ומאז נאלם פיה. ממצאי החקירה טרם נודעו.

מסקנת ביניים: הרמטכ"ל אמנם טוען כי גרסאות צה"ל, לפחות בוויכוח על תקציב הביטחון, הן אמת לאמיתה ו"אין בהן טריק או שטיק", אבל הוא שוכח שהודעותיו של הצבא במקרים אחרים (וגם בדיונים קודמים על תקציב הביטחון) מדיפות למרחוק ריח של תכמון והטעיה.