אתמול התכנסה מליאת מועצת העיתונות בבית סוקולוב בתל-אביב כדי לדון, בין השאר, במקרים של התנכלות שלטונות הצבא לעיתונאים בשל עבודתם. המקרים שהובאו לפני המועצה היו של עיתונאי "מעריב" קלמן ליבסקינד ושל כתב התוכנית "שתולים" בערוץ 2, רן דבירי. שני העיתונאים התלוננו כי הצבא חדל לזמן אותם לשירות מילואים, לטענתם בשל נקמנות על תחקירים שערכו והציגו את צה"ל או אנשיו באור שלילי.

"אני שמח על העיסוק בעניין הזה", אמר ליבסקינד לחברי המועצה, "כי במשך שנתיים העסק מתגלגל לי בבטן, ומצד אחד ברור לי שבהיבט של חופש העיתונות זה נושא מאוד חשוב, ומצד שני מאוד לא נוח לי לטפל בו". ליבסקינד תיאר כיצד לאחר עשרים שנות מילואים ביחידת מודיעין בפיקוד דרום, חדל להיקרא לשירות זמן קצר לאחר שפורסם התחקיר הראשון שכתב על האלוף גלנט, בעניין עבירות נדל"ן שיוחסו לו.

עיתונאי "מעריב" קלמן ליבסקינד, אתמול בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

עיתונאי "מעריב" קלמן ליבסקינד, אתמול בישיבת מועצת העיתונות (צילום: "העין השביעית")

ליבסקינד ציין כי קיבל בעבר רמזים על הקשר בין הפרסום ובין אי-קריאתו לשירות, בין היתר מהאחראי על הזימונים ביחידה. אישור רשמי לעניין התקבל רק לפני כעשרה ימים, כשתא"ל במיל' צביקה פוגל, לשעבר ראש מטה פיקוד דרום, הודה בראיון כי הפסקת זימונו של ליבסקינד למילואים אכן היתה בגלל התחקיר שפירסם על אלוף הפיקוד.

"לפני כמה חודשים", גילה ליבסקינד, "הזמינה אותי קצינת הקישור לטקס פטור ממילואים. היו שם כ-30 חיילים מהפיקוד, מכמה יחידות. לכל חייל שפרש הגיע נציג מהיחידה, אלוף-משנה או רב-סרן. אני הייתי היחיד שרב-סרן מיחידה אחרת העניק לי את התעודה כדי לפטור אותי, והזובור הושלם עד הסוף".

עורך "מעריב" אבי משולם, שנכח בישיבה, אמר כי הוא "נדהם" אל מול היחס של הצבא לליבסקינד, ולו רק מפני שהתחקיר שלו "חסך הרבה מאוד מבוכה למדינה". משולם קרא למועצת העיתונות "להשתמש בכל הכלים שיש לה" כדי לטפל במקרה והוסיף: "אני תוהה מה קורה בסיפורים קטנים יותר, מה קורה לעיתונאי שמדווח על מחסור באפודים קרמיים, מה קורה לעיתונאי שעמדותיו אינן זהות למפקד הגזרה וכולי. את זה לעולם לא נדע".

חברי המועצה ראו בחומרה את יחסו של צה"ל לליבסקינד. יעקב אחימאיר, איש השידור הציבורי, אמר, "אם כל אחד ייענש על מה שהוא חושב בקשר לאלוף הפיקוד, מי יודע לאן נגיע". בהמשך הוסיף: "אוי ואבוי אם כל אלוף פיקוד וכל קצין שלישות יוכל לנהוג כפי שנהג פיקוד דרום בקלמן ליבסקינד. פיקוד דרום זה לא הנחלה הפרטית של אלוף הפיקוד". אחימאיר דרש מצה"ל להתנצל בפני ליבסקינד. יתר חברי המועצה תמכו בהצעתו של אחימאיר והחליטו על פרסום הודעה פומבית בעניין.