אתמול דווח בכלי התקשורת כי משתתפת בתוכנית בידור מסוג ריאליטי נחקרה בחשד לשידול קטינה לעבוד כרקדנית במועדוני לילה. זהותה של המשתתפת אסורה בחשיפה בגלל צו איסור פרסום שהוטל על פרטי החקירה, אולם היא נחשפה פסיבית ב-ynet ואקטיבית בבלוג הרכילות של עומרי חיון.

חיון פירסם את שמה של המשתתפת בלי כל הסתייגות, ולא ציין כי קיים צו איסור פרסום. באחרונה חשף חיון את זהותו של אייל גולן כחשוד בבעילה האסורה בהסכמה של קטינה, גם אז בניגוד לצו איסור פרסום, ונחקר על כך במשטרה.

ב-ynet פירסמו ידיעה על החקירה בלי שמה של המשתתפת, אולם פירסמו פרט מתמונה שלה בטשטוש פנים. הגולשים ניצן וידנפלד ורן צורף ביצעו חיפוש לפי תמונה בגוגל וגילו בין התוצאות כתבה אחרת ב-ynet, שבה מופיעה התמונה המלאה עם שמה של המשתתפת. התמונה הלא מטושטשת מופיעה כבר בתצוגה המקדימה בגוגל.

מקרה דומה אירע לפני שנה. ב-ynet פירסמו אז תמונה של שופט שנחשד בהכאת ילדיו. התמונה מופיעה באתר בתי-המשפט, וב-ynet טישטשו את פניו המופיעות בה. אלא שחיפוש לפי תמונה בגוגל החזיר את התמונה הלא-מפוקסלת של השופט, את הכיתוב "הניחוש הטוב ביותר לתמונה זו: [שמו של השופט]", מידע שמבוסס על ניתוח של טקסטים שהופיעו לצד התמונה באתרים שגוגל אינדקס, ואת העמוד של השופט באתר בתי-המשפט.

"אישיות סלבריטאית מסוימת"

בנימוקי פרקליטי החשודה להוצאת צו איסור הפרסום הם כותבים:

לאור פניות מאת גורמי תקשורת שונים כי בכוונתם לפרסם מידע אודות חשדות נגד המבקשת, כאשר המידע הנמסר מצדם הוא מידע רווי באי-דיוקים, וההאשמות כשלעצמן הן האשמות חמורות, ולא החשדות בגינן נחקרה המבקשת.

לאור האמור, לאור העובדה כי משעה שיופצו ההאשמות הקשות נגד המבקשת, שכאמור הם חשדות שבגינם כלל לא נחקרה, לא ניתן יהיה, באופן טבעי, להבטיח את השמירה על שמה הטוב של המבקשת וההיצמדות לעובדות האמיתיות, בין היתר לאור העובדה שהמבקשת עצמה היא אישיות סלבריטאית מסוימת.

[...]

יתבקש בית-המשפט להוציא צו איסור פרסום פרטי המבקשת או כל פרט מזהה לגביה, ובכלל זה עצם היותה משתתפת בתוכנית הריאלטי.

אם כלי תקשורת פונים בשאלות שעולה מהן שהם מתכוונים לפרסם מידע רווי אי-דיוקים, יש לחשודה כמה דרכי פעולה:

1. למסור תגובה עם המידע המדויק.
2. ליזום בעצמה פרסום, בכלי התקשורת או במדיומים אחרים, של הגרסה שלה.
3. לאיים בתביעת דיבה אם המידע השגוי יתפרסם.
4. לתבוע את מי שפירסם מידע שגוי.

במקום זה היא השיגה צו איסור פרסום, שלא ברור מתי בית-המשפט יחליט לבטלו, ושכאמור, כבר איבד ממשמעותו.